Wethouder zwaargewond door kanon - Oldenzaal 01-01-2010

Auteur Topic: Wethouder zwaargewond door kanon - Oldenzaal 01-01-2010  (gelezen 10027 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen76

• Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2010, 12:30:21
Een geluk bij een ongeluk is dat er "maar" een gewonde is. Op het filmpje bij het artikel op de site van RtvOost is te zien dat slechts enkele seconden voor het afgaan er nog veel meer mensen voor het kanon stonden en ook dichterbij....

debaert

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2010, 12:42:27
Is les 1 op de schietbaan - en geldt vanzelfsprekend ook buiten de schietbaan

ik kom zo nu en dan in aanraking met wapens, variërend van windbuks tot karabijn, maar ook al ben ik er zeker van dat het wapen niet geladen is... ik sta er níet voor. De loop bij voorkeur naar de grond gericht, indien dat niet zo is, dan recht naar boven.

en bij problemen... niemand in de buurt, niet ervoor, niet erachter, niet ernaast.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.

Sheriam

• Junior gebruiker
  • **
    • BookCrossing
Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2010, 02:08:45
We schoten 'sochtends een kanon op een Renaissance festival (Scarborough Faire, TX) waar ik vroeger eens weekends gewerkt heb, werd ook een prop papier mee afgeschoten. Het was wel een wat grotere, we schoten in de richting van de parkeerplaats en hoewel er nog best wat meter tussen het kanon en de eerste rij auto's zat, gingen er altijd wel een paar auto-alarmen af! Zo'n schok/geluidsgolf kan een prop kranten dus veroorzaken.... Ook al lijkt dit kanon kleiner, als ik zie dat iedereen er gewoon vlak voor langs rent nadat het kanon geweigerd heeft dan zit ik met gekromde tenen te kijken, dat had nooit mogen gebeuren! Dan maar even wachten, of de toeschouwers rechts in beeld achteruit te gaan zodat de zwemmers achterlangs kunnen. Maar ja, voor zover ik uit de berichten kan opmaken hadden deze mensen weinig of geen ervaring met schieten op het land, als je gewend bent over het water te schieten dan heb je hier niet mee te maken. Een heel pijnlijke les! :( Beterschap voor de wethouder.

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2010, 10:50:25
Net het filmpje gezien. Ik wil wel de complimenten geven voor de mensen die direct proberen het incident af te schermen. Of dat nu die malloten in die groen zwarte pakjes zijn (die dus ondanks het malloot zijn, toch goed reageren), of de andere mensen die direct met de rug naar het slachtoffer ruimte proberen te maken.

We zien vaak anders !
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2010, 23:52:26
Klapvoet voor wethouder na incident nieuwjaarsduik
Uitgegeven: 4 januari 2010 13:26
Laatst gewijzigd: 4 januari 2010 14:45

OLDENZAAL - Wethouder Frits Rorink van Oldenzaal houdt hoogstwaarschijnlijk permanent letsel over aan het incident met een kanon op nieuwjaarsdag. Dat liet de gemeente maandag weten. De bestuurder gaat deze maandag nog onder het mes. De kans is groot dat Rorink een klapvoet heeft opgelopen. Bij deze aandoening kan de voet niet normaal worden afgewikkeld bij het lopen. De wethouder heeft een enorme vleeswond in zijn kuit. Het is nog onduidelijk wanneer hij weer kan werken. Rorink is momenteel onbereikbaar, maar hij liet zondag aan de Twentsche Courant Tubantia weten dat hij de eigenaar van het schiettuig aansprakelijk stelt voor het ongeluk.
Rorink wilde de deelnemers aan de nieuwjaarsduik in een recreatieplas in Oldenzaal 'wegschieten', maar het kanon weigerde enkele keren dienst.

Onderzoek
Toen de eerste zwemmers weer aan wal kwamen, ging het schiettuig onverwacht af, waarbij de werhouder ernstig gewond raakte. De politie doet technisch onderzoek naar het incident. Het kanon wordt gebruikt op zeilschip de Tukker, dat onderdeel is van de jeugdzorginstelling Jarabee. Jarabee was maandag nog niet bereikbaar voor een toelichting.
http://www.nu.nl/binnenland/2155065/klapvoet-wethouder-incident-nieuwjaarsduik.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 4 januari 2010, 23:59:18
Net het filmpje gezien. Ik wil wel de complimenten geven voor de mensen die direct proberen het incident af te schermen. Of dat nu die malloten in die groen zwarte pakjes zijn (die dus ondanks het malloot zijn, toch goed reageren), of de andere mensen die direct met de rug naar het slachtoffer ruimte proberen te maken.

We zien vaak anders !
Idd, ik vroeg me al bijna af of die mensen in die pakjes er speciaal voor rondliepen  :P

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 7 januari 2010, 13:41:37
Startschot zat niet in vergunning

dinsdag 05 januari 2010 | 08:34 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 05 januari 2010 | 18:40

OLDENZAAL - In de gemeentelijke vergunning van de Oldenzaalse nieuwjaarsduik staat niets over het gebruik van een kanon. Ook het verrichten van een startschot, met welk wapen dan ook, is niet in de vergunning geregeld, zegt een woordvoerder van de gemeente. Wethouder Frits Rorink raakte vrijdag ernstig gewond toen een startkanon onverwacht afging.

lees verder: http://www.tctubantia.nl/regio/noordoosttwente/6039852/Startschot-zat-niet-in-vergunning.ece
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 7 januari 2010, 13:42:15
NFI onderzoekt kanon dat Rorink raakte

donderdag 07 januari 2010 | 11:25 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 07 januari 2010 | 11:27

OLDENZAAL/ ENSCHEDE - Door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de status van het kanon waardoor wethouder Rorink is geraakt. Het kanon ging op 1 januari onverwacht af, nadat het eerder juist niet afging. De wethouder raakte gewond aan zijn been.

Het NFI gaat onderzoeken of het kanon onder de Wet Wapens en Munitie valt

lees verder: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/6052037/NFI-onderzoekt-kanon-dat-Rorink-raakte.ece

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 7 januari 2010, 13:43:31
Knal dreunt nog na bij wethouder

dinsdag 05 januari 2010 | 18:10 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 07 januari 2010 | 11:31

OLDENZAAL/ENSCHEDE - Sinds vrijdagmiddag is de trauma-afdeling van het ziekenhuis in Enschede zijn (voorlopige) thuis. Maar sindsdien, zegt Frits Rorink, is er nog geen dag voorbij gegaan dat hij hem niet hoorde. Die knal, die verschrikkelijke knal. Die knal veranderde Nieuwjaarsdag zijn leven.

lees verder: http://www.tctubantia.nl/regio/6043264/Knal-dreunt-nog-na-bij-wethouder.ece

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 7 januari 2010, 13:44:06
Aansprakelijkheid letsel gecompliceerd

dinsdag 05 januari 2010 | 03:11

De afwikkeling van een schadeclaim als gevolg van het kanonsongeluk met wethouder Rorink wordt een gecompliceerde zaak.

Dat zegt de Enschedese letselschade-advocaat Marcel Camps. "Het is in eerste instantie nog maar de vraag of er iemand aansprakelijk kan worden gesteld. Daarvoor is het nodig dat je aantoont dat er door iemand of een organisatie werkelijk een verwijtbare fout is gemaakt.

lees verder: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/6038640/Aansprakelijkheid-letsel-gecompliceerd.ece