03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel

Auteur Topic: 03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel  (gelezen 47558 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #120 Gepost op: 3 februari 2010, 05:30:06
Bij een incident met gevaarlijke stoffen in de buitenlucht kan bij de meeste stoffen vanaf de bovenwindse zijde veilig een verkenning worden uitgevoerd in uitrukkleding met ademlucht. En regelmatig kan (in overleg met de AGS) met onze huidige uitrukkleding ook bij kleine lekkages verantwoord een snelle grijpredding in uitrukkleding en ademlucht worden gedaan (eventueel aangevuld met chemielaarzen en chemiehandsschoenen), waarbij de ingezette ploeg en slachtoffers vervolgens moeten worden ontsmet (hoeft niet altijd met water, soms is ventilatie voldoende!). In geval van zwaveltrioxide zou ontsmetting met veel water moeten worden gedaan en is ventilatie niet genoeg, omdat de stof reageert met vocht op de huid.
Bron: posting Tijgernest bovenaan deze pagina O0

dan graag deco ter plaatsen!!! voor het netjes afhandelen van de ontsmetting
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #121 Gepost op: 4 februari 2010, 11:59:41
Ik zie geen nieuwsregel, alleen eentje over uitleg mbt GRIP 1234, misschien dat die link naar de uitleg even achterwege kan blijven en dat daar een linkje naar de casus gezet kan worden?  :) De uitleg is overigens wel erg goed ;)
Die nieuwsregel veranderd steeds met iedere refresh van de pagina. Druk maar eens een paar keer op F5. na een paar keer staat  dit topic er ook tussen ;-)
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #122 Gepost op: 4 februari 2010, 20:46:12
Die nieuwsregel veranderd steeds met iedere refresh van de pagina. Druk maar eens een paar keer op F5. na een paar keer staat  dit topic er ook tussen ;-)
oke idd, was me nog niet opgevallen :D


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #123 Gepost op: 5 februari 2010, 14:13:22
Heren van de brandweer.... Wanneer kunnen we met de slachtoffers aan de slag?  ;D

Is de situatie inmiddels veilig gesteld?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #124 Gepost op: 5 februari 2010, 15:08:10

Ambulance
Was:
- 19-109 (ambu) uit Neeltje Jans
- 19-107 (ambu) uit Zierikzee
- Lifeliner 2 vanuit Rotterdam (vliegt tot 12.00, dus gewoon inzet van LL2)
- 19-897 (OvDG) uit Middelburg
- 19-108 (ambu) uit Zierikzee
- 19-124 (ambu) uit Zierikzee
- 19-126 (ambu) uit Zierikzee
- 19-127 (ambu) uit Zierikzee prio 2 richting post Neeltje Jans als standby
Komt bij:
 19-127 door onder A1
17-108 (ambu) Rotterdam

En er is opgeschaald naar Grote HV. Met GRIP 1.

De ambulance 19-109 komt ter plaatse. De AVP stapt uit, onwetend wat de gevaren voor hem zijn,  en begint aan zijn triage. Hij komt als eerste aan bij de Citroën:
SO 1. Man uit 1962, A=vrij, B= 19 p/m C= snelle zeer krachtige pols. D=zeer verward E= Flinke hoofd wond, klaagt over pijnlijke Buik, Thorax en rechter bovenbeen, als gevolg van het stuur en raam. Airbag is niet uitgegaan. Had de gordel om. Zit niet bekneld.
SO 2.  Vrouw uit 1964, A-B-C stabiel. Mond, Kin en Neus onder het bloed. Bij bewustzijn, erg overstuur aan het huilen en schreeuwen. Had de gordel om. Airbag is uitgegaan. Zit niet bekneld.
SO 3. Is de bestuurder van de BMW. Ligt op de motorkap van de Citroën: Code 415, oftewel overleden.
SO 4. Passagierstoel Dame uit 1990, A=vrij, B=6 p/m, C=Langzame weke pols, D=U(Unresponsive). Benen zitten ernstig bekneld. De klap heeft de ruimte tussen de voorstoel en het dashboard geminimaliseerd. Heeft de gordel nog om.
SO 5. Links achterin Dame uit 1988. ABC stabiel. Gilt erg en klaagt over last van haar nek. Had de gordel om. Zit niet bekneld.
SO 6. Rechts achterin Man uit 1989. A=vrij, B=10 p/m C=Krachtige pols van 50 p/m. D=U. Zit bekneld tussen de voorstoel en de rechterzijkant van de auto en heeft een hoofdwond door een klap tegen de deurstijl. Had geen gordel om.

Vervolgens komt de AVP aan bij de tankauto en krijgt van de aanwezige politie-agent te horen dat hij de chauffeur in de cabine al enkele minuten niet meer gehoord heeft. Hij reageert ook niet meer op aanspreken. Maar er is geen visueel contact mogelijk.
De vrachtwagen ligt op zijn zijkant. Het is een trekker - opleggercombinatie, het scharnierpunt ligt in de sloot en de trekker steekt boven water uit. Dan ziet de AVP ineens een scheur in de tank.
Hij pakt de agent bij zijn mouw en sleurt hem richting de Ambulance.
Zojuist arriveert ook de 1e TAS 48-35. De bevelvoerder stapt uit en wordt op de hoogte gebracht van de situatie aangetroffen door de AVP en agent.


Graag zou ik de aanrijdtijden van de verschillende eenheden willen weten.

Goed,  om maar even in de schoenen van het eerste ambulanceteam ter plaatse te gaan staan:

Triage

So.1 T1
So.2 T2
So.3 overleden
So.4 T1
So.5 T2
So.6 T2
So.7 vrachtwagenchauffeur: onbekend.

Slachtoffers 4 en 1 hebben de meeste prioriteit. Slachtoffer 4 zit bekneld en moet er door de brandweer zo snel mogelijk uit worden gehaald.

Slachtoffer 1 is niet bekneld, maar zou ik (ondanks zijn toestand) gecontroleerd bevrijd willen hebben. Dan moet de brandweer dit wel binnen 10 minuten hebben gerealiseerd. Anders zal ik toch besluiten tot een Rapid Extrication (snelle bevrijding).
Van slachtoffer 1 is de bloeddruk of capilair refill belangrijk voor mijn beslissing tot een Rapid Extrication. Bij een te lage bloeddruk en een te hoge pols gaan we uit van een patiënt in shock.

Wanneer de toestand van één van de slachtoffers ernstig achteruit gaat, kunnen we de Rapid Extrication natuurlijk bij alle niet beknelde slachtoffers. Maar de doelstelling is en blijft om dit te voorkomen.

Ik ga er na de triage vanuit dat wij te maken hebben met 6 slachtoffers die medische hulp nodig hebben. Dit is incl. de vrachtwagenchauffeur. Wanneer beschikbaar wil 1 extra MMT ter plaatse hebben.  Daarnaast wil ik de 17-108 onder A1 door laten rijden voor de extra handjes.

Voor de Meldkamer Ambulance (MKA) betekend dit naast het alarmeren van een extra MMT en het door laten rijden van de 17-108 dat er ook nog extra wagens in de regio nodig zijn voor de dekking.

  • Doormiddel van Octopus bijstand vragen aan de omliggende regio's.
  • Dienstdoende achterwacht van de Ambulancedienst alarmeren met het verzoek om extra wagens in dienst/eerder laten beginnen
  • Huisartsenpost op de hoogte brengen van incident. En voorwaarschuwing dat er mogelijk beroep op hun kan worden gedaan om als first responder te figureren wanneer er géén wagens vrij zijn.

Zodra de situatie is veiliggesteld en we op het plaats incident aan het werk kunnen gaan, staan ons ondermeer de volgende taken te wachten:

  • Manueel fixeren van het hoofd van alle slachtoffers. Door omstanders/politie/brandweer. Liefst vanachter, dus vanuit het voertuig, anders van opzij. Opletten is dan wel dat de patiënt meewerkt. Don't fight the patiënt! (So. 2)
  • Gezien de omstandigheden wil ik voor alle slachtoffers een gecontroleerde bevrijding. So. 4 is daarnaast daadwerkelijk bekneld.

Na de triage, en in afwachting van de andere ambulancevoertuigen, kunnen alle alvast de volgende handelingen worden verricht:

Slachtoffers 1 en 4 O2 toediening.
Slachtoffers 1 & 4 prikken van tenminste 1 naald, vervolgens toediening van een zak Nacl 0,9%
Ale slachtoffers toedekken doormiddel van een reddingsdeken (i.v.m. afkoeling).

O2 toediening en reddingsdekens kunnen door ambulancechauffeur (ach) worden gedaan. Voorbereiding van het prikken van de naald en het toedienen van de NacL ook. Het prikken moet door de ambulanceverpleegkundige (avp) worden gedaan, en eigenlijk is dat niet de bedoeling omdat deze zich dan vastzet. Maar als de wagens echt even op zich blijven wachten dan zou deze dit toch kunnen beslissen.

Ondertussen moeten alle slachtoffers ook gemonitord blijven. Veranderd de toestand van de patiënt?

Alle slachtoffers hebben hun behandeling nodig, maar voor we daar verder aan gaan denken.... Kunnen we al aan de slag?  ::)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #125 Gepost op: 5 februari 2010, 19:26:05
Heren van de brandweer.... Wanneer kunnen we met de slachtoffers aan de slag?  ;D
Is de situatie inmiddels veilig gesteld?
Geen flauw idee, dat hangt van de nieuwe casusmaster af 8)


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #126 Gepost op: 6 februari 2010, 10:03:12
* De VOA komt onder Prio 1(heet dit zo in de blauwe tak?) ter plaatse.
* De Deco container komt onder Prio 1 ter plaatse
* De LifeLiner 3 stijgt op vanuit Nijmegen.
* ivm tijdstip en drukte in de regio, zijn er voor dit incident geen extra ambulances beschikbaar(er zijn er al 8 voor 6 slachtoffers).
   Wel wordt er voor paraatheid ambulances versneld leeg gemaakt.

Alle overige voertuigen zijn inmiddels ter plaatse of zijn op enkele minuten aanrijdend.

De bevelvoerder heeft een verkenning in uitrukkleding met ademlucht uitgevoerd met zijn ploeg met een explosiemeter en pH papiertjes.
Rondom de voertuigen heeft hij geen waarden waargenomen.

Bij de Tankauto verkleuren de papiertjes lichtelijk en is er een "sijpelende" uitstroom van een vloeistof te zien uit de scheur die in de tankauto zit.
In de sloot ligt een klein laagje water van ongeveer 10cm.

Toestand van de slachtoffers is ongewijzigd, voor zover de meetploeg dat kon beoordelen.


Hoe gaat de Rode kolom vanaf nu te werk?
Kunnen de Witte Boys hun werk al gaan doen, zoals Strongbow heel mooi beschreef?
En wat wordt de taak van de Blauwe kant op dit moment?
En laten we de Gele kant op dit moment niet vergeten. Kunnen zij nog wat betekenen?


Groet,
Richard
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #127 Gepost op: 6 februari 2010, 11:09:23
In verband met de wat langere aanrijtijden voor RWS (op vrijdagavond draait men niet op volle sterkte) ga ik voor nu uit van twee weginspecteurs die ter plaatse zijn, één vanaf noord en één vanaf zuid. De OvD-RWS en de derde weginspecteur komen vanaf huis en zijn nog onderweg. De aannemer met de verkeersmaatregelen heeft een maximale aanrijdtijd van 45 minuten, dus dat duurt nog wel even.

De WIS vanaf noord blokkeert met zijn voertuig de rijbaan en geleidt het verkeer over de uitvoeger; als er politie beschikbaar is blokkeert deze bovenop de toerit richting zuiden, zolang er geen politie beschikbaar is zorgt de weginspecteur zelf voor deze afzetting.

De WIS vanaf zuid blokkeert het inrijden van de N57 vanaf het zuiden; ik verzoek het aanwezige personeel van de politie nog als buffervoertuig voor het incident te fungeren en waar mogelijk al weggebruikers te laten keren. De derde weginspecteur die aanrijdend is zal dat van hem gaan overnemen.

Zodra de OvD-RWS ter plaatse komt voegt hij zich bij de aanwezige commandanten van de andere hulpdiensten.

Andere aanrijdende gele eenheden (bergers e.d.) verzamelen zich bovenop het viaduct op het fietspad en melden hun aanwezigheid bij het CoPI. Inzet op verzoek van en/of na goedkeuring van het CoPI.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #128 Gepost op: 9 februari 2010, 17:37:55
Kom Kom Heren en Dames van met name de Rode Kolom!!!!!!!

Jullie zijn nu aan/in zet........... Dan pas kunnen de andere kleuren hun gang gaan!!!

Groet,
Richard
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #129 Gepost op: 9 februari 2010, 21:38:55
Kom Kom Heren en Dames van met name de Rode Kolom!!!!!!!

Jullie zijn nu aan/in zet........... Dan pas kunnen de andere kleuren hun gang gaan!!!

Groet,
Richard
Ik bewaar mijn reactie even tot vrijdagavond ivm tijdsgebrek.