03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel

Auteur Topic: 03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel  (gelezen 47067 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #70 Gepost op: 5 januari 2010, 08:01:51
(...)
RWS/berging
(...) Komt bij: (...)
OvD-RWS is tevens onderweg...

(...)
Op korte termijn TP verwacht:
- TAS 48-35
- AMBU 19-109
- 1x wijkzorg politie
Tevens tenminste 1x WIS die op basis van dienstoproep het snelst ter plaatse zal zijn; OvD-RWS en 2x extra WIS duurt waarschijnlijk een kwartiertje langer (worden thuis gebeld).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


guest4965

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 5 januari 2010, 09:16:42
Gezien het feit dat er in de vrachtwagen Zwaveltrioxide zit, een stof die met water zwavelzuur vormt, laat ik de AGS meteen prio 1 doorrijden. Zwavelzuur is bijtend en kan bij inademing blijvend letsel veroorzaken, het kan zelfs de dood tot gevolg hebben.
De dampen van die stof zijn eveneens gevaarlijk, want bij inademing wordt het zwavelzuur gemaakt in het lichaam, met al het water wat daar aanwezig is.
Het kookpunt van de stof is vrij laag (rond de 60 graden Celsius), als er brand uitbreekt gaat het dus goed fout.

Daarom vraag ik meteen om een schuimblusvoertuig (er kan immers niet geblust worden met water, dat vormt direct zwavelzuur). Verder wil ik graag weten of er dampen uit het voertuig komen/of er een vloeistof uit lekt.
Ik wil nog niet meteen de hele OGS-trein gaan laten rijden (het is immers een agent die het in de gouwigheid heeft gezien), maar ik wil wel een team gaspakkendragers ter plaatse, en daarbij een derde autospuit die dat team kan ondersteunen.

Ook wil ik graag een tweede OvD-B laten informeren. Zodra er meer ingezet gaat worden van de OGS-trein wil ik die ook graag ter plaatse, maar eerst wil ik horen wat de AGS/de eerste autospuit aantreft. Daarna kan er eventueel ook opgeschaald worden naar GRIP 2, maar dat alleen als er ook daadwerkelijk een stof lekt/een duidelijk gevaar is voor de omgeving.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #72 Gepost op: 5 januari 2010, 11:12:06
Allemachtig wat een chaos :D

Ik heb eigelijk twee zaken:
1. De twee personenauto's met maarliefst 6 slachtoffers :-X
2. De vrachtauto met de chauffeur en een gevaarlijke stof.

Nader bericht: Grote hulpverlening, tevens GRIP 1.

HW 5750 Hulst mag direct omkeren. Doe mij maar AL4550 uit Middelburg onder prio 1, dat is zomaar iets (60km) dichterbij :) De 4550 zal er ongeveer een 40 minuten over doen helaas.

Ik wil de gehele OGS trein alarmeren:
- TS 4839 Zierikzee
- Gaspakkenteam (de dichtsbijzijnde weet ik niet helaas, ik vermoed Zierikzee)
- HA 4372 + GSH 4381 (Goes)
- AGS

Tevens wil ik een tweede hulpverleningsvoertuig ter plaatse (zal vermoedelijk de HV4872 uit Bruinisse worden of de HA + HVH4570 uit Middelburg).

Omdat er in feite twee incidenten zijn wil ik met spoed een tweede OvD-B ter plaatse.

Zwavelzuur en water gaan niet samen. Om die reden wil ik met spoed SB 4360 vanuit het sluizencomplex te Bruinisse alarmeren.

Alle materiaal van rijkswaterstaat gaat vol in de ankers en parkeert ergens ver weg, zodat ik er geen last van heb.

Inzetplan:
Nummers 110,111,112 doen een verkenning en checken zeker nogmaals de gevi-borden. Zo als het er nu naar uitziet hebben we maar liefst 7 personen in de voertuigen. Normaal gezien dacht ik dat 1x TS per SO de regel is, maar om een grote chaos met brandweermensen te voorkomen lijkt mij dat niet nodig. Ik hoop dat de meeste gewonden zonder knip en scheerwerk uit het voertuig kunnen worden gehaald.

In afwachting van nader bericht van de TS 4835 ;)


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #73 Gepost op: 5 januari 2010, 13:42:20
Ik sluit me vanuit de WITTE kolom geheel aan bij Strongbow.

We hebben nu 7 behandel/vervoersambulances aanrijdend.
Gezien de complexiteit van het ongevalsterrein zou ik persoonlijk aan de OvD-G voorstellen om de eerste ambu ook als eerste ambu te blijven fungeren. Je neemt op die manier een hoop werk uit zijn handen en ik blijf het persoonlijk een leuke taak vinden(beetje eigenbelang dus)

Tevens zou ik aan de MKA vragen of zij alvast over een gewonden spreidingsplan willen nadenken voor de opvang van minimaal 7 HET's.

En ook ik ben zeer benieuwd wat er uit de eerste triage van de AVP komt.

Groet,
Richard
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #74 Gepost op: 5 januari 2010, 14:17:56
Ik sluit me vanuit de WITTE kolom geheel aan bij Strongbow.

We hebben nu 7 behandel/vervoersambulances aanrijdend.
Gezien de complexiteit van het ongevalsterrein zou ik persoonlijk aan de OvD-G voorstellen om de eerste ambu ook als eerste ambu te blijven fungeren. Je neemt op die manier een hoop werk uit zijn handen en ik blijf het persoonlijk een leuke taak vinden(beetje eigenbelang dus)

Tevens zou ik aan de MKA vragen of zij alvast over een gewonden spreidingsplan willen nadenken voor de opvang van minimaal 7 HET's.

En ook ik ben zeer benieuwd wat er uit de eerste triage van de AVP komt.

Groet,
Richard

Je bedoelt denk ik Hoog Energetisch Trauma?  (geen afkortingen ivm multidisciplinair en overige geïnteresseerde)


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #75 Gepost op: 5 januari 2010, 14:35:34
Je bedoelt denk ik Hoog Energetisch Trauma?  (geen afkortingen ivm multidisciplinair en overige geïnteresseerde)

Ja, klopt helemaal. Dacht dat deze toch wel aardig ingeburgerd zou zijn.
Mijn excuses hiervoor.

Groet,
Richard
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #76 Gepost op: 5 januari 2010, 15:00:12
(...)
Alle materiaal van rijkswaterstaat gaat vol in de ankers en parkeert ergens ver weg, zodat ik er geen last van heb.
(...)
Hoho!  ;D

Jij mag dan wel van de brandweer zijn en uit dien hoofde de verantwoordelijkheid hebben bij calamiteiten (dacht ik), dat betekent niet dat je RWS maar kunt laten parkeren! Als de Waterstaat gaat parkeren totdat jij zegt dat ze mogen komen krijg je geen werkplekbeveiliging..... en dat betekent dus dat je je TAS dwars op de rijbaan moet parkeren om te voorkomen dat er jokers zijn die er toch proberen langs te komen. Tenminste 100 meter voor het ongeval dus... totdat er politie is om het over te nemen. Maar die wil je er vast ook niet bij hebben, want die zijn even goed beschermd als Rijkswaterstaat ;)

Bovendien speelt Rijkswaterstaat een gelijkwaardige rol in het CoPI middels de OvD-RWS, samen met de OvD-en van rood, blauw en wit.

Dus: RWS kart lekker door richting ongeval om de wegen af te sluiten en het verkeer om te leiden, maar zorgt er vanzelfsprekend wel voor dat ze niet in de directe nabijheid komen van het ongeval. We hebben westenwind, was op één van de eerste pagina's uitgezocht, dus aanrijden vanaf noord en zuid is ook voor RWS geen probleem.

Heb ik wel een vraagje voor je (dan wel de brandweer experts in het algemeen)... want ik ben geen chemisch expert dus ik word best wel bang van die chemische termen van KoningNL. Lijkt het je verstandig dat de N57 vanuit noordelijke richting al verder richting het noorden wordt afgesloten? (Zeg bij Port Zelande ergens in de buurt.) Of zijn die pakweg 300-500 meter afstand tussen de afrit en het incident voldoende?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


guest4965

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 5 januari 2010, 15:41:01
Lijkt het je verstandig dat de N57 vanuit noordelijke richting al verder richting het noorden wordt afgesloten? (Zeg bij Port Zelande ergens in de buurt.) Of zijn die pakweg 300-500 meter afstand tussen de afrit en het incident voldoende?

De afsluiting in noordelijke richting is denk ik wel ver genoeg. We moeten er alleen voor zorgen dat er geen mensen gaan rijden op de Weelweg en de Moolweg. Als er iets mis gaat komen de stoffen daar als eerste aan, dus het lijkt mij verstandig om die twee wegen alvast af te sluiten.

In het verlengde van het incident (met de wind mee, dus naar het oosten) staan volgens mij weinig huizen (zo'n vijf stuks). Ik zou die nog niet evacueren, maar daar mee wachten totdat er meer duidelijkheid is over de staat van de tankwagen. Die vijf huizen zijn immers zo ontruimd.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #78 Gepost op: 5 januari 2010, 16:09:21
Je moet het toch met me eens zijn dat bij een verkeersongeval het zeker niet standaard is om bij de eerste alarmering een HW/AL mee te alarmeren.

Dat is het (op een aantal wegen) in Kennemerland wel ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #79 Gepost op: 5 januari 2010, 16:39:17
Hoho!  ;D

Jij mag dan wel van de brandweer zijn en uit dien hoofde de verantwoordelijkheid hebben bij calamiteiten (dacht ik), dat betekent niet dat je RWS maar kunt laten parkeren! Als de Waterstaat gaat parkeren totdat jij zegt dat ze mogen komen krijg je geen werkplekbeveiliging..... en dat betekent dus dat je je TAS dwars op de rijbaan moet parkeren om te voorkomen dat er jokers zijn die er toch proberen langs te komen. Tenminste 100 meter voor het ongeval dus... totdat er politie is om het over te nemen. Maar die wil je er vast ook niet bij hebben, want die zijn even goed beschermd als Rijkswaterstaat ;)

Bovendien speelt Rijkswaterstaat een gelijkwaardige rol in het CoPI middels de OvD-RWS, samen met de OvD-en van rood, blauw en wit.

Dus: RWS kart lekker door richting ongeval om de wegen af te sluiten en het verkeer om te leiden, maar zorgt er vanzelfsprekend wel voor dat ze niet in de directe nabijheid komen van het ongeval. We hebben westenwind, was op één van de eerste pagina's uitgezocht, dus aanrijden vanaf noord en zuid is ook voor RWS geen probleem.

Heb ik wel een vraagje voor je (dan wel de brandweer experts in het algemeen)... want ik ben geen chemisch expert dus ik word best wel bang van die chemische termen van KoningNL. Lijkt het je verstandig dat de N57 vanuit noordelijke richting al verder richting het noorden wordt afgesloten? (Zeg bij Port Zelande ergens in de buurt.) Of zijn die pakweg 300-500 meter afstand tussen de afrit en het incident voldoende?
Haha, oke ik heb het niet helemaal goed verwoord. De wegafzetting en OvD-rws mogen doorrijden, maar zaken om de weg te schrobben en kranen kunnen in de ankers. Dit heeft idd weinig tot niets met RWS te maken :-\, mijn excuses voor deze vergissing. Overigens wil ik benadrukken dat ik in het echt geen onderdeel uitmaak van de brandweer ;)