Ik ben het eens met Maarten., gezien de omstandigheden is het wenselijk om GRIP 1 af te kondigen.
Voor de brandweer: gezien het feit dat de chauffeur van de vrachtwagen (waarschijnlijk) niet in het water ligt, laat ik 1 WO met prio 1 doorrijden, de andere laat ik wel doorrijden, maar met prio 2.
Ook wil ik graag een hoogwerker (als die niet beschikbaar is een ladder) ter plaatse hebben omdat de cabine van de vrachtwagen boven het water hangt, dus dat is moeilijk te bereiken zonder hoogwerker.
Ik maak middel-hv in afwachting van het bericht van de OvD. Die tweede TS kan assisteren bij eventuele beknellingen en het assisteren van de ambulancedienst. Een derde TS zou pas in de OGS-trein komen of als de OvD hier om vraagt natuurlijk.
De AGS laat ik onder prio 2 ter plaatse komen en probeer ondertussen het GEVI-bordje duidelijk te krijgen. Mocht dat een gevaarlijke stof zijn, dan rijdt de AGS onder prio 1 door en wordt er verder gegaan met het alarmeren van de OGS-trein, maar dat wacht ik eerst af.
Voor de gele kant wil ik graag 2 extra ambulances onder A1 laten aanrijden, gezien het aantal slachtoffers. Een vijfde ambulance laat ik VWS staan op een goede, bovenwindse locatie. Ik wacht het bericht van de eerste ambulance/OvD-G af voordat ik verder ga met het alarmeren van ambulances.
De politie laat ik alle opritten dicht zetten en proberen het overige verkeer (wat nog op de weg is voor de afslag) van de afslag af te dirigeren. Als blijkt dat het een gevaarlijke stof betreft in de vrachtwagen, dan laat ik de politie al het verkeer via de vorige afslag van de weg af halen zodat de weg geheel vrij is. Dan is er in ieder geval veel werkruimte voor de hulpdiensten, en (mocht er iets fout gaan), dan zijn er geen onnodige slachtoffers.