Hebben we ook nog mensen uit de gele kolom die zitten te springen om.......
Ik raak ernstig in de war van het gebruik van "geel" en "wit" in deze casus. Volgens mij is "wit" alle GNK, en "geel" de wegbeheerder en berger. In dat opzicht wil ik reageren vanuit "geel" en wel meer precies vanuit de wegbeheerder, in casu Rijkswaterstaat.
De N57 is een autoweg met Vmax 100 km/u in beheer van Rijkswaterstaat. Gezien het feit dat het een rijksweg is gelden ook hier de IM-procedures. Dat betekent dat de meldkamer automatisch de betreffende (zware) berger(s) voor de regio en indien nodig de STI alarmeert en dat de OvD-RWS zal participeren in het CoPI. Bovendien betekent dat ook dat RWS de werkplekbeveiliging en de (bovenregionale) verkeersmaatregelen zal verzorgen. Bij het verwerken van de melding zal de Verkeerscentrale Zuid-West Nederland van RWS tenminste 3 weginspecteurs en de OvD-RWS richting incidentlocatie sturen (vrijdagavond dus mogelijk calamiteitenoproep voor alle weginspecteurs met dienst). De verkeerscentrale zal verder de calamiteitenaannemer (contractueel vastgelegde aanrijdtijd maximaal 45 minuten, ik weet zelf niet welke aannemer de calamiteitenaannemer voor Zeeland is) waarschuwen om met afzetmateriaal (hekken, kegels, basis omleidingsborden) en een botsabsorber/pijlwagen op weg te gaan. Andere weginspecteurs blijven stand-by of verplaatsen zich alvast richting een van de onder genoemde locaties.
Dat voor wat betreft inzet "geel". Overzicht in het kort:
- 3 weginspecteurs (WIS) + OvD-RWS gaan ter plaatse;
- resterende weginspecteurs in de regio blijven stand-by of verplaatsen naar andere locatie in de regio op aanwijzing verkeerscentrale (zie onder);
- 2 autobergers gaan ter plaatse;
- 1 zware berger gaat ter plaatse;
- (indien nodig) STI gaat ter plaatse;
- telekraan en eventueel lege tankwagen;
- botsabsorber/pijlwagen inclusief verkeersmaatregelen t.b.v. rijstrookafzetting uit noordelijke richting;
- verkeersmaatregelenwagen (aannemer) met maatregelen t.b.v. wegafsluiting uit zuidelijke richting.
De eerste zaken die worden opgepakt in afwachting van het arriveren van de calamiteitenaannemer:
- Weginspecteur 1 rijdt uit noordelijke (eventueel uit westelijke) richting aan en dirigeert al het verkeer op de N57 naar de afrit (evt. in samenwerking met reeds aanwezige politie);
- OvD-RWS rijdt aan op incidentlocatie en voegt zich bij CoPI;
- Aanwezige politie blokkeert in afwachting van de calamiteitenaannemer de toerit naar de N57 en stuurt verkeer naar de Kuijerdamseweg;
- Weginspecteurs 2 en 3 rijden uit zuidelijke richting aan. Weginspecteur 2 blokkeert de N57 ter hoogte van de N851 (doorsturen over N851 richting Kuijerdamseweg), weginspecteur 3 rijdt over de N57 richting incidentlocatie met als primair doel om de weg af te sluiten op tenminste 200-300 meter voor het incident; indien mogelijk met secundair doel om al het verkeer te laten keren. Eventueel kan voor vrachtverkeer mogelijk gebruik gemaakt worden van het terreintje nabij de Schelpweg. Er zijn geen zijwegen op de N57 dus door de afsluiting ter hoogte van de N851 en het keren van het verkeer kan het wegvak leeg gemaakt worden (ook hier alles evt. in samenwerking met aanwezige politie);
- Ik kan zo snel geen gegevens vinden over evenementen of andere ongein op 22 mei 2009 dus ik ga uit van een relatief rustige vrijdagavond; de politie meldt echter wel file en dat betekent dat WIS-4 gaat rijden vanuit noordelijke richting over de N57 richting incidentlocatie en filestaartbeveiliging op zich neemt;
- De verkeerscentrale ZWNL maakt gebruik van de aanwezige vaste DRIP's (ten behoeve van de windwaarschuwingen) en stelt in het noorden op de N57 ter hoogte van de N215 een omleiding in via de N215 en N59 voor het verkeer richting Zeeland en België;
- De verkeerscentrale ZWNL stelt in het zuiden bij de aansluiting van de N57 op de N851/N59 en aan het eind van de N256 nabij Zierikzee een omleiding in via de N59 en de N215 voor het verkeer richting Den Haag/Rotterdam;
- (indien er capaciteit aan weginspecteurs en/of politie beschikbaar is:) 1) afsluiten N851 en verkeer doorsturen richting N59 en 2) extra monitoring op de omleidingsroutes.
Zodra de botsabsorber/pijlwagen arriveert (aanrijtijd maximaal 45 minuten):
- Afzetting N57 en geleiding verkeer middels knipperende pijl en rijstrookafzetting geleiden naar afrit;
- Afsluiting toerit N57 zuidelijke richting middels schrikhekken + C-01;
- WIS-1 blijft aanwezig en coördineert plaatsing afzetting en verkeersregeling, toegang hulpdiensten, etc.
Zodra de verkeersmaatregelenwagen arriveert (aanrijtijd maximaal 45 minuten):
- Volledige afsluiting N57 ter hoogte van de N851 middels schrikhekken + C-01, toegang uitsluitend voor hulpdiensten;
- Afsluiting N851 ter hoogte van N57/N59 voor doorgaand verkeer, toegang uitsluitend voor bestemmingsverkeer en hulpdiensten.
Bij arriveren (zware) bergers en/of telekraan: verplaatsen naar verzamelpunt aangewezen door CoPI, indien niet bekend: op fietspad op viaduct Kuijerdamseweg over N57.
Bij arriveren STI: melden bij CoPI.
Afhankelijk van de informatie die verder los komt zijn de verdere mogelijkheden:
- Afsluiting N57 ter hoogte van noordelijke zijde Brouwersdam; extra materieel benodigd: afzettingsmateriaal, tekstwagens voor aansluiting N57/N215 (d.z.v. calamiteitenaannemer);
- ZOAB cleaner t.b.v. schoonmaken wegdek;
- aannemer(s) t.b.v. herstel schades aan weg en/of wegmeubilair.
Edit: kleine aanpassing 17.29: vergeten toerit N57 af te sluiten nadat de mannen met de hekken en borden er waren