03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel

Auteur Topic: 03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel  (gelezen 47112 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #30 Gepost op: 4 januari 2010, 02:53:42

Tot nader bericht 1 ambulance extra voor de zekerheid nog VWS Neeltje Jans laten rijden wanneer blijkt dat er of in de Mercedes meerdere slachtoffers zitten of de vrachtwagenchauffeur er ernstig aan toe is.

Waar komt die Mercedes ineens vandaan?
Eerdere berichten waren BMW. (detail)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #31 Gepost op: 4 januari 2010, 12:44:25
Ik vind de opschaling vanuit de Witte kolom wel erg karig.
Van het voorruit bericht kan ik opmaken dat er 3 zichtbare slachtoffers zijn. En dan is er nog de tankautochauffeur en dat maakt minimaal 4.
Er zijn nu twee ambu's onderweg.
Bovendien gaan we het protocol Grootschalig Incident in, dus dat betekent dat de eerste Ambu de coordinatie op zich neemt. Nu ben ik ter plaatse niet bekent, dus ik weet ook niet wat de aanrij tijd van de OvD-G is. Er vanuit gaande dat dit langer is als de 1e ambu heb ik dus nu maar 1 Behandel-ambulance aanrijdend.

Er zullen derhalve 3 extra ambulance's gealarmeerd moeten worden en dus kom ik voor de witte kolom op:

- 19-109 (ambu) uit Neeltje Jans (1e Ambu volgens protocol)
- 19-107 (ambu) uit Zierikzee (1 so)
- 19-.....  (1 so)
- 19-.....  (1 so)
- 19-.....  (1 so)
- Lifeliner 2 vanuit Rotterdam
- 19-897 (OvDG) uit Middelburg

Groet
Richard
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #32 Gepost op: 4 januari 2010, 14:10:11

Politie
De politie heeft één voertuig ter plaatse en één aanrijdend. De Verkeersongevallendienst gaat in kennis gesteld worden.

Op/afschalen? Waar rekening mee houden? Hoe moeten de twee collega's ter plaatse gaan handelen?


Ook deze is natuurlijk erg karig.
Hier dienen ook meerdere voertuigen ter plaatse te komen voor hand- en spandiensten.
Tevens ook een OvD-P.
En als het mogelijk is een aantal motorijders die voor weg afsluitingen kunnen zorgen.
En dus opschalen.

De eerste twee collega's dienen als het mogelijk is de tankauto te identificeren: Dus als het kan een VN nummer en anders de naam van de vervoerder achterhalen.
Als tweede proberen achter de toestand van de zichtbare slachtoffers zien te komen(dus een B-D check), uiteraard zonder daarbij zelf gevaar te lopen.

Groet,
Richard
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #33 Gepost op: 4 januari 2010, 14:58:57
Hebben we ook nog mensen uit de gele kolom die zitten te springen om....... ::)
Ik raak ernstig in de war van het gebruik van "geel" en "wit" in deze casus. Volgens mij is "wit" alle GNK, en "geel" de wegbeheerder en berger. In dat opzicht wil ik reageren vanuit "geel" en wel meer precies vanuit de wegbeheerder, in casu Rijkswaterstaat.

De N57 is een autoweg met Vmax 100 km/u in beheer van Rijkswaterstaat. Gezien het feit dat het een rijksweg is gelden ook hier de IM-procedures. Dat betekent dat de meldkamer automatisch de betreffende (zware) berger(s) voor de regio en indien nodig de STI alarmeert en dat de OvD-RWS zal participeren in het CoPI. Bovendien betekent dat ook dat RWS de werkplekbeveiliging en de (bovenregionale) verkeersmaatregelen zal verzorgen. Bij het verwerken van de melding zal de Verkeerscentrale Zuid-West Nederland van RWS tenminste 3 weginspecteurs en de OvD-RWS richting incidentlocatie sturen (vrijdagavond dus mogelijk calamiteitenoproep voor alle weginspecteurs met dienst). De verkeerscentrale zal verder de calamiteitenaannemer (contractueel vastgelegde aanrijdtijd maximaal 45 minuten, ik weet zelf niet welke aannemer de calamiteitenaannemer voor Zeeland is) waarschuwen om met afzetmateriaal (hekken, kegels, basis omleidingsborden) en een botsabsorber/pijlwagen op weg te gaan. Andere weginspecteurs blijven stand-by of verplaatsen zich alvast richting een van de onder genoemde locaties.

Dat voor wat betreft inzet "geel". Overzicht in het kort:
- 3 weginspecteurs (WIS) + OvD-RWS gaan ter plaatse;
- resterende weginspecteurs in de regio blijven stand-by of verplaatsen naar andere locatie in de regio op aanwijzing verkeerscentrale (zie onder);
- 2 autobergers gaan ter plaatse;
- 1 zware berger gaat ter plaatse;
- (indien nodig) STI gaat ter plaatse;
- telekraan en eventueel lege tankwagen;
- botsabsorber/pijlwagen inclusief verkeersmaatregelen t.b.v. rijstrookafzetting uit noordelijke richting;
- verkeersmaatregelenwagen (aannemer) met maatregelen t.b.v. wegafsluiting uit zuidelijke richting.

De eerste zaken die worden opgepakt in afwachting van het arriveren van de calamiteitenaannemer:
- Weginspecteur 1 rijdt uit noordelijke (eventueel uit westelijke) richting aan en dirigeert al het verkeer op de N57 naar de afrit (evt. in samenwerking met reeds aanwezige politie);
- OvD-RWS rijdt aan op incidentlocatie en voegt zich bij CoPI;
- Aanwezige politie blokkeert in afwachting van de calamiteitenaannemer de toerit naar de N57 en stuurt verkeer naar de Kuijerdamseweg;
- Weginspecteurs 2 en 3 rijden uit zuidelijke richting aan. Weginspecteur 2 blokkeert de N57 ter hoogte van de N851 (doorsturen over N851 richting Kuijerdamseweg), weginspecteur 3 rijdt over de N57 richting incidentlocatie met als primair doel om de weg af te sluiten op tenminste 200-300 meter voor het incident; indien mogelijk met secundair doel om al het verkeer te laten keren. Eventueel kan voor vrachtverkeer mogelijk gebruik gemaakt worden van het terreintje nabij de Schelpweg. Er zijn geen zijwegen op de N57 dus door de afsluiting ter hoogte van de N851 en het keren van het verkeer kan het wegvak leeg gemaakt worden (ook hier alles evt. in samenwerking met aanwezige politie);
- Ik kan zo snel geen gegevens vinden over evenementen of andere ongein op 22 mei 2009 dus ik ga uit van een relatief rustige vrijdagavond; de politie meldt echter wel file en dat betekent dat WIS-4 gaat rijden vanuit noordelijke richting over de N57 richting incidentlocatie en filestaartbeveiliging op zich neemt;
- De verkeerscentrale ZWNL maakt gebruik van de aanwezige vaste DRIP's (ten behoeve van de windwaarschuwingen) en stelt in het noorden op de N57 ter hoogte van de N215 een omleiding in via de N215 en N59 voor het verkeer richting Zeeland en België;
- De verkeerscentrale ZWNL stelt in het zuiden bij de aansluiting van de N57 op de N851/N59 en aan het eind van de N256 nabij Zierikzee een omleiding in via de N59 en de N215 voor het verkeer richting Den Haag/Rotterdam;
- (indien er capaciteit aan weginspecteurs en/of politie beschikbaar is:) 1) afsluiten N851 en verkeer doorsturen richting N59 en 2) extra monitoring op de omleidingsroutes.

Zodra de botsabsorber/pijlwagen arriveert (aanrijtijd maximaal 45 minuten):
- Afzetting N57 en geleiding verkeer middels knipperende pijl en rijstrookafzetting geleiden naar afrit;
- Afsluiting toerit N57 zuidelijke richting middels schrikhekken + C-01;
- WIS-1 blijft aanwezig en coördineert plaatsing afzetting en verkeersregeling, toegang hulpdiensten, etc.

Zodra de verkeersmaatregelenwagen arriveert (aanrijtijd maximaal 45 minuten):
- Volledige afsluiting N57 ter hoogte van de N851 middels schrikhekken + C-01, toegang uitsluitend voor hulpdiensten;
- Afsluiting N851 ter hoogte van N57/N59 voor doorgaand verkeer, toegang uitsluitend voor bestemmingsverkeer en hulpdiensten.

Bij arriveren (zware) bergers en/of telekraan: verplaatsen naar verzamelpunt aangewezen door CoPI, indien niet bekend: op fietspad op viaduct Kuijerdamseweg over N57.

Bij arriveren STI: melden bij CoPI.

Afhankelijk van de informatie die verder los komt zijn de verdere mogelijkheden:
- Afsluiting N57 ter hoogte van noordelijke zijde Brouwersdam; extra materieel benodigd: afzettingsmateriaal, tekstwagens voor aansluiting N57/N215 (d.z.v. calamiteitenaannemer);
- ZOAB cleaner t.b.v. schoonmaken wegdek;
- aannemer(s) t.b.v. herstel schades aan weg en/of wegmeubilair.

Edit: kleine aanpassing 17.29: vergeten toerit N57 af te sluiten nadat de mannen met de hekken en borden er waren ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #34 Gepost op: 4 januari 2010, 15:42:29
Ik raak ernstig in de war van het gebruik van "geel" en "wit" in deze casus.

Je hebt helemaal gelijk. Heb mijn post daarom aangepast. Zeg maar opnieuw geverfd van Geel naar Wit.

Groet,
Richard
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #35 Gepost op: 4 januari 2010, 15:48:17
Is er al gedacht aan luchtsteun voor een totaal overzicht van de chaos en evt. luchtfoto's? Deze "mannen" zijn 24/7 inzetbaar.
Tevens is de locatie volgens mij een grensgeval tussen Rijnmond en Zeeland dus beide korpsen zullen tp. willen komen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #36 Gepost op: 4 januari 2010, 16:13:19
Ik raak ernstig in de war van het gebruik van "geel" en "wit" in deze casus. Volgens mij is "wit" alle GNK, en "geel" de wegbeheerder en berger. In dat opzicht wil ik reageren vanuit "geel" en wel meer precies vanuit de wegbeheerder, in casu Rijkswaterstaat.

Ik bedoelde met geel idd de wegbeheerders/RWS of bergers.

Mijn dank voor je inbreng in de casus ;)


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #37 Gepost op: 4 januari 2010, 16:58:41
Plan+ Brandweer:
inzetten OGS-container, afhankelijk van lading tankwagen.
inzetten 2e HV / HVH-redding, afhankelijk van ernst beknellingen / situatie vrachtwagen
opschalen naar grote HV, afhankelijk van hoeveelheid beknelde slachtoffer, andere werkzaamheden, etc

Eerst maar eens 1e nader bericht afwachten.

Plan+ Politie:
Gezien de ravage, het aantal gewonden, de verkeerssituatie, lijkt het me handig om toch nog minimaal 1 eenheid erbij te krijgen. Om niet de hele regio leeg te trekken overleggen met buurregio of mogelijk met LMK-Kmar, misschien zit er een auto van de Kmar in die hoek die kan assisteren. Aangezien het een rijksweg is, zou je ook nog kunnen aankloppen in Driebergen, bij het KLPD.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 4 januari 2010, 17:30:20
In verband met de - volgens mij - beperkte ruimte bij de plaats incident, stel ik voor dat het gele potentieel (bergers, zoabcleaner) zich naar een al dan niet geïmproviseerde uitgangsstelling begeeft en alleen op afroep naar de plaats incident komt.

De brandweer komt ook met behoorlijk wat materieel t.p. als ik de inzetvoorstellen hier zo lees en het moet niet zo zijn dat men elkaar in de weg rijdt en loopt.

Ik neem aan dat de verkeersdienst van Politie Zeeland ook TP komt? :) De VOA was al i.k.g., maar de verkeerssurveillance (eventueel bijgestaan door mensen van het VHT) kun je ook goed gebruiken.
De motoren worden bij voorkeur niet langdurig vastgezet op een statische afzetting, omdat de kans mij wel groot lijkt dat zij begeleidingen moeten gaan doen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #39 Gepost op: 4 januari 2010, 17:44:04
De motoren worden bij voorkeur niet langdurig vastgezet op een statische afzetting, omdat de kans mij wel groot lijkt dat zij begeleidingen moeten gaan doen.
Even voor miijn beeldvorming:
In hoeverre krijg je in gebied Zeeland als ambulance zinde begeleiding van motorpolitie?
Ik bedoel. hier in NHN is dat niet echt gebruikelijk, en dan druk ik mij nog zacht uit......

Groet,
Richard
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.