03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel

Auteur Topic: 03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel  (gelezen 47107 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #40 Gepost op: 4 januari 2010, 17:50:03
Ligt aan de regio. Rijnmond doet dat heel vaak en altijd met een auto. En aangezien dit ook Rijnmonds grondgebied lijkt en de evt. slachtoffers waarschijnlijk naar Rotterdam gaan, zal er met een auto van de Verkeerspolitie begeleid gaan worden.


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #41 Gepost op: 4 januari 2010, 17:59:32
Kom een hoop goede zaken tegen die in eerste instantie niet belangrijk lijken maar wel zijn! (oa waterschap, bussen O0) En veiligheid hulpverleners eerst!

Ik zie overigens graag in aanvulling op andere postings

In ieder geval grip 1 middel HV (bij ogs verder opschalen)

-Haakarmbakken: COH+VC, BMH-LI, HVH en evt SBH of PBH

-Prio 1 2x dukwagen voor de sloot (mits niet drooggevallen) kunnen zoeken naar slachtoffers.

-AL/HW gaarne tp voor assistentie bij de bevrijding van de vrachtwagenchauffeur.

-Hovd ter plaatse + inlichten CvD

-Heli politie voor sitrap bovenaf (en aanrijroutes) en evt assistentie zoeken slachtoffers (met 100 op 100 kun je ver vliegen)

-Zeer zwaar gewonden >assistentie MUG? IIG Vrijmaken motoren tbv begeleiding
-Evt LL 1 of 3? (iov ovdg)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #42 Gepost op: 4 januari 2010, 18:18:37
Kom een hoop goede zaken tegen die in eerste instantie niet belangrijk lijken maar wel zijn! (oa waterschap, bussen O0) En veiligheid hulpverleners eerst!

Ik zie overigens graag in aanvulling op andere postings

In ieder geval grip 1 middel HV (bij ogs verder opschalen)

-Haakarmbakken: COH+VC, BMH-LI, HVH en evt SBH of PBH

-Prio 1 2x dukwagen voor de sloot (mits niet drooggevallen) kunnen zoeken naar slachtoffers.

-AL/HW gaarne tp voor assistentie bij de bevrijding van de vrachtwagenchauffeur.

-Hovd ter plaatse + inlichten CvD

-Heli politie voor sitrap bovenaf (en aanrijroutes) en evt assistentie zoeken slachtoffers (met 100 op 100 kun je ver vliegen)

-Zeer zwaar gewonden >assistentie MUG? IIG Vrijmaken motoren tbv begeleiding
-Evt LL 1 of 3? (iov ovdg)
PBH hebben we nergens in Zeeland zover ik weet. Her en der staat een poeder blus aanhanger.

Voor wat betreft ambu-begeleiding door motoren:
Dat is in Zeeland bijzonder zeldzaam :-\ Komt hooguit 1x per jaar voor denk ik :-\


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #43 Gepost op: 4 januari 2010, 18:30:07
Voor wat betreft ambu-begeleiding door motoren:
Dat is in Zeeland bijzonder zeldzaam :-\ Komt hooguit 1x per jaar voor denk ik :-\

Dit kan nou net die ene keer zijn natuurlijk ;)

Maar we wachten in spanning af waar de quizzmaster casusmaster mee komt :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #44 Gepost op: 4 januari 2010, 18:31:54
Ligt aan de regio. Rijnmond doet dat heel vaak en altijd met een auto. En aangezien dit ook Rijnmonds grondgebied lijkt en de evt. slachtoffers waarschijnlijk naar Rotterdam gaan, zal er met een auto van de Verkeerspolitie begeleid gaan worden.
Dit is toch echt Zeeuws grondgebied ;) De weg uit noordelijke richting is idd RR, maar dat is een paar km verder :)
Waar de slachtoffers heen gaan weet ik niet, Vlissingen, Goes, Dirksland, Rotterdam zijn de dichtstbijzijnde denk ik.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #45 Gepost op: 4 januari 2010, 18:40:22
Dit is toch echt Zeeuws grondgebied ;) De weg uit noordelijke richting is idd RR, maar dat is een paar km verder :)
Waar de slachtoffers heen gaan weet ik niet, Vlissingen, Goes, Dirksland, Rotterdam zijn de dichtstbijzijnde denk ik.
Omdat het toch dicht bij de regiogrens ligt zal de verkeerspolitie Rijnmond toch alvast richting Brouwersdam opstomen om het transport daar (of in de burt) op te pikken of over te nemen. De motorrijders van Zeeland kunnen dan daar tp. hun diensten verlenen.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #46 Gepost op: 4 januari 2010, 18:44:22
Omdat het toch dicht bij de regiogrens ligt zal de verkeerspolitie Rijnmond toch alvast richting Brouwersdam opstomen om het transport daar (of in de burt) op te pikken of over te nemen. De motorrijders van Zeeland kunnen dan daar tp. hun diensten verlenen.
Dat is waar, en ook een goede optie denk ik :P


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #47 Gepost op: 4 januari 2010, 19:27:20
Laten we vooral niet vergeten dat het vrijdagavond al na negenen is. Het zal vermoedelijk net donker zijn. Dat betekent dat het met uitzondering van de grote uitgaanslocaties in principe rustig is op de weg. Op 22 mei zijn er bij mijn weten geen vakanties, evenementen of andere zaken die het verkeer kunnen verstoren. Begeleidingen door de politie lijken mij dan ook zeker niet nodig; motorrijders kun je dan beter inzetten om waar nodig omleidingsroutes te monitoren of waar nodig verkeersregelend op te treden (met alle respect: van de blauwe kolom kunnen alleen agenten van de verkeerspolitie en marechaussees écht verkeer regelen ;) ).

Gezien de duisternis lijkt het me ook niet zo bijzonder handig om een heli in te zetten. (Je kunt je zelfs afvragen of onze traumaheli's wel vliegen... vliegen die 's avonds nog wel?) Wat me wel handig lijkt is dat er een paar van die Mobilights (plaatje voor wie daar niet bekend mee is) ter plaatse komen ter ondersteuning van de werkverlichting van de brandweer.

Citaat van: Maarten
In verband met de - volgens mij - beperkte ruimte bij de plaats incident, stel ik voor dat het gele potentieel (bergers, zoabcleaner) zich naar een al dan niet geïmproviseerde uitgangsstelling begeeft en alleen op afroep naar de plaats incident komt.
CoPI stelt een verzamelpunt vast vanwaar bergers hun acties kunnen starten. Dat hoeft - terecht opgemerkt - niet direct op de werkcirkel te zijn maar kan ook elders in het afgezette wegvak of zelfs daarbuiten. Mijn voorstel zou zijn boven op het viaduct; via de zuidelijke afrit kan dan snel genoeg de plaats incident bereikt worden en tevens kan het CoPI en/of de STI snel fysiek contact maken.
Maak je overigens niet te veel zorgen over de ZOAB cleaner. Die staan niet overal zomaar paraat voor een uitruk dus dat duurt wel een tijdje voor die er is. Bovendien kan ie pas aan de slag zodra alle andere zooi van de weg is, dus die heeft echt geen gloeiende haast om ter plaatse te zijn. Hetzelfde geldt voor andere aannemers voor wegdek, berm, vangrail (ter plaatse niet aanwezig volgens mij), wegmeubilair, etc. als die moeten komen. Deze gaan pas aan de slag zodra het ongeval vrijwel geheel afgewikkeld is. Afhankelijk van de verkeerssituatie worden reparaties soms uitgesteld, maar tegen de tijd dat het casus-incident zelf uberhaupt afgewikkeld is rijdt er vermoedelijk bijna niemand meer.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #48 Gepost op: 4 januari 2010, 19:36:36


guest4965

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 4 januari 2010, 19:42:11
In alle haast zouden we bijna de Voorlichter van Dienst vergeten te alarmeren. Ik denk dat het, juist bij een ongeval als dit, zaak is om zo snel mogelijk de pers te informeren. De voorlichter kan er dan ook meteen een waarschuwing bij geven dat er mogelijk gevaarlijke gassen vrij komen en dat het misschien niet handig is als er veel pers ter plaatse komt (of ze er iets mee doen is natuurlijk een andere vraag ::)).

Ik denk dat zowel de politie als de brandweer een voorlichter in kennis moeten laten stellen en eventueel ter plaatse moeten laten komen, maar dat hangt even af van wat er gaat gebeuren met de tankwagen.
Hoe het zit met een voorlichter aan de witte kant weet ik niet, daar heb ik zelf nog niet zo vaak van gehoord, dat laat ik even over aan de kenners op dat gebied ;).