Wat is STI?
Salvage Transport Incident: de organisatie die een bergingsdeskundige stuurt om het CoPI (officieel: de wegbeheerder) te adviseren over de berging van vrachtwagens. De deskundige adviseert o.a. over de waarde van de lading, de wijze van berging, enz.
De lifeliner 3 maakt nachtvluchten. De planning is dat begin 2011 de anderen ook nachtvluchten maken.
De Lifeliner 2 vliegt vanaf Rotterdam; deze is voor de casus dus niet inzetbaar. MMT moet dus per voertuig komen als je die wil hebben...
(...) In de casus omschrijving werd melding gemaakt van een file. Indien de toevoer is afgesloten, heb je dus minimaal nog te maken met de 'restfile' die er op dat moment staat.
File op de N57 richting de incidentlocatie, en in de periode direct aansluitend op het ongeval. Van de incidentlocatie vertrekkend richting noorden of zuiden staat geen file. Sterker, als het ongeval de gehele rijbaan blokkeert rijdt er in het geheel niemand meer richting het zuiden. Aanrijden over de tegengestelde rijstrook vanuit het zuiden is dus mogelijk; wegrijden is al op de verkeersvrije rijstrook dus dat is het probleem ook niet. Richting Brouwersdam is nog verkeer mogelijk, dat kan immers vanaf de toerit wel richting het noorden. Het is avond, het is rustig richting het noorden en er staat file richting het zuiden, bovendien zijn er parallelwegen op de Brouwersdam. Dat betekent dus dat bereikbaarheid vanuit het noorden ook mogelijk is. Geen begeleiding nodig.
Zodra er (meer) verkeersregelende capaciteit ter plaatse is (ergo: WIS of politie) wordt het verkeer verder de afrit opgeleid en vervolgens het achterland in. Ik denk dat de afvoercapaciteit aldaar groter is dan de aangroei van de file aan de achterkant (verkeerscentrale stelt al kilometers eerder de bovenregionale omleiding in), ofwel de file wordt kleiner. Afhankelijk van het aantal voertuigen dat al achteraan gesloten is, is de file weg voordat het ongeval goed en wel afgehandeld is.
Begeleiding van ambulances e.d. staat wel stoer, maar heeft in beginsel alleen nut op punten waar het normale verkeer primair afhankelijk is van verkeerslichten, voorrangsregelingen of verkeerstekens. Ergo: in binnenstedelijk verkeer. De incidentlocatie ligt ongeveer in 'the middle of nowhere', dus als ik politiecommandant was kreeg je van mij geen motor(en) mee voor de begeleiding
(...) Maaruh.......CoPi, ZOAB reinigers, Hoogwerkers........ (...)
ZOAB cleaner is nog niet gebeld; dat is afhankelijk van de beoordeling van de toestand door de OvD-RWS en die is nog maar onderweg...