03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel

Auteur Topic: 03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel  (gelezen 47068 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #50 Gepost op: 4 januari 2010, 20:19:44
Dat betekent dat de meldkamer automatisch de betreffende (zware) berger(s) voor de regio en indien nodig de STI alarmeert en dat de OvD-RWS zal participeren in het CoPI.

Wat is STI?

(Je kunt je zelfs afvragen of onze traumaheli's wel vliegen... vliegen die 's avonds nog wel?)

De lifeliner 3 maakt nachtvluchten. De planning is dat begin 2011 de anderen ook nachtvluchten maken.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #51 Gepost op: 4 januari 2010, 20:23:22
In alle haast zouden we bijna de Voorlichter van Dienst vergeten te alarmeren. Ik denk dat het, juist bij een ongeval als dit, zaak is om zo snel mogelijk de pers te informeren. De voorlichter kan er dan ook meteen een waarschuwing bij geven dat er mogelijk gevaarlijke gassen vrij komen en dat het misschien niet handig is als er veel pers ter plaatse komt (of ze er iets mee doen is natuurlijk een andere vraag ::)).

Ik denk dat zowel de politie als de brandweer een voorlichter in kennis moeten laten stellen en eventueel ter plaatse moeten laten komen, maar dat hangt even af van wat er gaat gebeuren met de tankwagen.
Hoe het zit met een voorlichter aan de witte kant weet ik niet, daar heb ik zelf nog niet zo vaak van gehoord, dat laat ik even over aan de kenners op dat gebied ;).
De persvoorlichting wordt in Zeeland bij iedere opschaling naar middel... of een melding van een drenkeling standaard gepiept door de RAC. Deze persoon is dus paraat en zal alleen in extreme gevallen ter plaatse komen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #52 Gepost op: 4 januari 2010, 20:41:14
In alle haast zouden we bijna de Voorlichter van Dienst vergeten te alarmeren. Ik denk dat het, juist bij een ongeval als dit, zaak is om zo snel mogelijk de pers te informeren. De voorlichter kan er dan ook meteen een waarschuwing bij geven dat er mogelijk gevaarlijke gassen vrij komen en dat het misschien niet handig is als er veel pers ter plaatse komt (of ze er iets mee doen is natuurlijk een andere vraag ::)).

Ik denk dat zowel de politie als de brandweer een voorlichter in kennis moeten laten stellen en eventueel ter plaatse moeten laten komen, maar dat hangt even af van wat er gaat gebeuren met de tankwagen.
Hoe het zit met een voorlichter aan de witte kant weet ik niet, daar heb ik zelf nog niet zo vaak van gehoord, dat laat ik even over aan de kenners op dat gebied ;).

Een operationeel voorlichter maakt standaard deel uit van het CoPI. Dus als er - zoals voorgesteld - inderdaad wordt opgeschaald naar GRIP 1 komt er automatisch een voorlichter.

Veelal is dit iemand uit de politiegelederen, maar die geeft uiteraard 'multi-voorlichting'.

Laten we vooral niet vergeten dat het vrijdagavond al na negenen is. Het zal vermoedelijk net donker zijn. Dat betekent dat het met uitzondering van de grote uitgaanslocaties in principe rustig is op de weg. (...)

In de casus omschrijving werd melding gemaakt van een file. Indien de toevoer is afgesloten, heb je dus minimaal nog te maken met de 'restfile' die er op dat moment staat.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #53 Gepost op: 4 januari 2010, 20:55:26
B-D check
Wat is dat?
Breathing-Disability check.
Dus van een afstand observeren of iemand nog een ademhaling heeft en bij kennis is.
Of een ademweg vrij is en hoe de circulatie is, is van een afstand wat moeilijker te beoordelen.



Maaruh.......CoPi, ZOAB reinigers, Hoogwerkers........
Volgens mij zitten we nu alleen nog maar in een alarmerings-fase. en is er alleen nog maar 1 politie-eenheid TP.

Groet
Richard
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #54 Gepost op: 4 januari 2010, 21:00:18
Breathing-Disability check.
Dus van een afstand observeren of iemand nog een ademhaling heeft en bij kennis is.
Of een ademweg vrij is en hoe de circulatie is, is van een afstand wat moeilijker te beoordelen.

Groet,
Richard

Thanks! Onderdeel van de ABCDE methode dus ;)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #55 Gepost op: 4 januari 2010, 21:04:33
Maaruh.......CoPi, ZOAB reinigers, Hoogwerkers........
Volgens mij zitten we nu alleen nog maar in een alarmerings-fase. en is er alleen nog maar 1 politie-eenheid TP.
Groet
Richard
Idd, daarom zie ik ook geen reden om daze zaken ter plaatse te vragen... We wachten de nadere berichtgeving van de casusleider nog maar even af :) (natuurlijk kunnen al deze zaken wel worden meegenomen in plan +)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #56 Gepost op: 4 januari 2010, 21:07:46
Wat is STI?
Salvage Transport Incident: de organisatie die een bergingsdeskundige stuurt om het CoPI (officieel: de wegbeheerder) te adviseren over de berging van vrachtwagens. De deskundige adviseert o.a. over de waarde van de lading, de wijze van berging, enz.

De lifeliner 3 maakt nachtvluchten. De planning is dat begin 2011 de anderen ook nachtvluchten maken.
De Lifeliner 2 vliegt vanaf Rotterdam; deze is voor de casus dus niet inzetbaar. MMT moet dus per voertuig komen als je die wil hebben...

(...) In de casus omschrijving werd melding gemaakt van een file. Indien de toevoer is afgesloten, heb je dus minimaal nog te maken met de 'restfile' die er op dat moment staat.
File op de N57 richting de incidentlocatie, en in de periode direct aansluitend op het ongeval. Van de incidentlocatie vertrekkend richting noorden of zuiden staat geen file. Sterker, als het ongeval de gehele rijbaan blokkeert rijdt er in het geheel niemand meer richting het zuiden. Aanrijden over de tegengestelde rijstrook vanuit het zuiden is dus mogelijk; wegrijden is al op de verkeersvrije rijstrook dus dat is het probleem ook niet. Richting Brouwersdam is nog verkeer mogelijk, dat kan immers vanaf de toerit wel richting het noorden. Het is avond, het is rustig richting het noorden en er staat file richting het zuiden, bovendien zijn er parallelwegen op de Brouwersdam. Dat betekent dus dat bereikbaarheid vanuit het noorden ook mogelijk is. Geen begeleiding nodig.
Zodra er (meer) verkeersregelende capaciteit ter plaatse is (ergo: WIS of politie) wordt het verkeer verder de afrit opgeleid en vervolgens het achterland in. Ik denk dat de afvoercapaciteit aldaar groter is dan de aangroei van de file aan de achterkant (verkeerscentrale stelt al kilometers eerder de bovenregionale omleiding in), ofwel de file wordt kleiner. Afhankelijk van het aantal voertuigen dat al achteraan gesloten is, is de file weg voordat het ongeval goed en wel afgehandeld is.

Begeleiding van ambulances e.d. staat wel stoer, maar heeft in beginsel alleen nut op punten waar het normale verkeer primair afhankelijk is van verkeerslichten, voorrangsregelingen of verkeerstekens. Ergo: in binnenstedelijk verkeer. De incidentlocatie ligt ongeveer in 'the middle of nowhere', dus als ik politiecommandant was kreeg je van mij geen motor(en) mee voor de begeleiding ;)

(...) Maaruh.......CoPi, ZOAB reinigers, Hoogwerkers........ (...)
ZOAB cleaner is nog niet gebeld; dat is afhankelijk van de beoordeling van de toestand door de OvD-RWS en die is nog maar onderweg... ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #57 Gepost op: 4 januari 2010, 21:14:43
ik ben benieuwd wat de eerste ambu t.p. aantreft
(vergeet het groene lampje niet aan te doen hè)

...
Dus van een afstand observeren of iemand nog een ademhaling heeft en bij kennis is.
Of een ademweg vrij is en hoe de circulatie is, is van een afstand wat moeilijker te beoordelen.

Groet,
Richard
van een afstand een ademhaling observeren lijkt me ook best lastig als ze in een auto zitten 0f waar dan ook ;)


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #58 Gepost op: 4 januari 2010, 21:22:50
van een afstand een ademhaling observeren lijkt me ook best lastig als ze in een auto zitten 0f waar dan ook ;)

Is moeilijk, maar je kan allicht naar de beweging van het SO kijken


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #59 Gepost op: 4 januari 2010, 21:23:20
......................
Begeleiding van ambulances e.d. staat wel stoer, maar heeft in beginsel alleen nut op punten waar het normale verkeer primair afhankelijk is van verkeerslichten, voorrangsregelingen of verkeerstekens. Ergo: in binnenstedelijk verkeer. De incidentlocatie ligt ongeveer in 'the middle of nowhere', dus als ik politiecommandant was kreeg je van mij geen motor(en) mee voor de begeleiding ;)
.................
Heeft niets met stoer te maken. Ongevalslocatie is aangrenzend aan Rijnmond. En in Rijnmond wordt standaard elke van "buiten" komende ambu met A1 begeleid, en in dit geval bij de regiogrens Zeeland/Rijnmond ook al opgepikt. Motoren zouden dus binnen de eigen regio kunnen blijven.  :)