03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel

Auteur Topic: 03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel  (gelezen 47450 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #60 Gepost op: 4 januari 2010, 21:31:22
Heeft niets met stoer te maken. Ongevalslocatie is aangrenzend aan Rijnmond. En in Rijnmond wordt standaard elke van "buiten" komende ambu met A1 begeleid, en in dit geval bij de regiogrens Zeeland/Rijnmond ook al opgepikt. Motoren zouden dus binnen de eigen regio kunnen blijven.  :)
In Rotterdam ga je stedelijk gebied in; daar heeft begeleiding dus meerwaarde wanneer je daarmee mogelijke knelpunten (verkeerslichten en dat soort dingen) vooraf veilig kunt stellen OF de route naar ontvangend ziekenhuis zodanig lastig is dat begeleiding door ter plekke bekende agenten zeer wenselijk zou zijn. Oppikken op de N57 op de provinciegrens is volstrekt nutteloos; de meerwaarde van een politievoertuig is tot aan de grenzen van het stedelijk gebied vrijwel nihil, zeker 's nachts.

Misschien is mijn woordkeuze met "stoer" niet helemaal zo bedoeld (waarvoor excuus), maar ik bedoel in elk geval te zeggen dat er situaties zijn waarin begeleiding wel nut heeft, en dat er situaties zijn waarin begeleiding geen nut heeft. In die laatste situaties is het in mijn ogen dus ook jammer van de tijd van betreffende agent(en) om daar aan mee te doen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #61 Gepost op: 4 januari 2010, 21:55:07
Mensen die roepen dat een HW wat voorbarig is moeten hun toolkit misschien updaten. Het standaard meealarmeren van een HW (of AL) bij (groot) voertuig te water kan bijzonder handig zijn!

http://brandweerhoofddorp.web-log.nl/brandweerhaarlemmermeer/2009/10/index.html op 15 oktober

Bekijk hier eens een oefening van HFD wordt de HW goed gebruikt!

Overigens zie je in die regio vrij vaak standaard de hw mee gealarmeerd worden (zeker bij de "vaste plek"op de N205)

"AC gaarne met spoed een hoogwerker naar incident"

Obv de eerste melding  zou ik vrij veel alarmeren zeker na de sitrap van het eerste voertuig. (Welke ook met een verrekijker zou moeten rapporteren over evt gevaarlijke stoffen)


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #62 Gepost op: 4 januari 2010, 22:33:25
van een afstand een ademhaling observeren lijkt me ook best lastig als ze in een auto zitten 0f waar dan ook ;)
Mogelijk dat de agent wat thorax excursies kan waarnemen bij het slachtoffer op de motorkap. Is toch wel waardevolle info voor een aanrijdende Ambu.....(was mijn insteek)

Mensen die roepen dat een HW wat voorbarig is moeten hun toolkit misschien updaten. Het standaard meealarmeren van een HW (of AL) bij (groot) voertuig te water kan bijzonder handig zijn!
handTAS,
Je moet het toch met me eens zijn dat bij een verkeersongeval het zeker niet standaard is om bij de eerste alarmering een HW/AL mee te alarmeren. Het kan idd in sommige gevallen handig zijn. Maar we praten nu nog maar over de eerste alarmering op basis van een getuige en een agent. De tankauto ligt met de cabine boven het maaiveld.

Groet,
Richard
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #63 Gepost op: 4 januari 2010, 22:46:21
Eerste melding geeft aan vrachtwagen te water.
Snel gedacht (beknelling) in vrachtauto (hoog) te water (platform uit hv dus onmogelijk) is alarmeren HW/AL. Het bereiken van de cabine (ook al ligt deze boven het maaiveld zl anders lastig zijn)

Bij standaard melding vko beknelling hoeft natuurlijk geen AL/HW mee (wat mij betreft mag je bij eenzijdig klein v. en een well-equipped TAS de hv ook achterwege laten)

Volgens mij bij waterongeval hoge Wal/Kade zit standaard HW/AL in uitrukvoorstel vanuit GMS. De bv kan deze uitwissellen voor een HV of vica versa als deze er niet bijzit)

Beter overbodig gealarmeerd (en na aankomst eerste tas evt retour post)  dan  "in de middle of nowhere" moeten wachten op materieel toch?  Bij aanrijden zou ik hem als bv in ieder geval op basis van de eerste gegevens aanvragen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #64 Gepost op: 4 januari 2010, 22:48:34
Bij een waterongeval heeft het RV dan een andere functie met name bij een hoge kade/talud kan het handig zijn om dan m.b.v. het RV een SO horizontaal te vervoeren.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #65 Gepost op: 4 januari 2010, 23:58:04
Heeft niets met stoer te maken. Ongevalslocatie is aangrenzend aan Rijnmond. En in Rijnmond wordt standaard elke van "buiten" komende ambu met A1 begeleid, en in dit geval bij de regiogrens Zeeland/Rijnmond ook al opgepikt. Motoren zouden dus binnen de eigen regio kunnen blijven.  :)

Dat is niet helemaal correct. Wij komen met enige regelmaat onder A1 naar Rotterdam-Rijnmond en hebben alleen begeleiding als we daar om vraag. Anders crossen wij door Rotjeknor in ons uppie.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #66 Gepost op: 5 januari 2010, 00:50:57
Algemeen verzoekje: gezien de multidisciplinaire aard van de casus graag zo min mogelijk gebruik van afkortingen, tenzij eerder uitgelegd in topic

Update: opschaling en tweede sitrap politie

Opschaling

----------MIDDEL HV-------------
--------------GRIP 1---------------

Ambulance
Was:
- 19-109 (ambu) uit Neeltje Jans
- 19-107 (ambu) uit Zierikzee
- Lifeliner 2 vanuit Rotterdam (vliegt tot 12.00, dus gewoon inzet van LL2)
- 19-897 (OvDG) uit Middelburg

Komt bij:
- 19-108 (ambu) uit Zierikzee
- 19-124 (ambu) uit Zierikzee
- 19-126 (ambu) uit Zierikzee
- 19-127 (ambu) uit Zierikzee prio 2 richting post Neeltje Jans als standby


Brandweer
Was:
- TAS 48-35 uit Scharendijke
- HV 48-77 uit Haamstede
- WO 45-80 uit Middelburg
- WO 47-84 uit Goes
- OvD 48-95 Schouwen-Duiveland vanuit Zierikzee

Komt bij:
- AGS prio 2
- HW hulst
- TAS 48-38 uit Renesse
- HOvD


Politie
Was:
- 1x noodhulp TP
- 1x noodhulp onderweg
- VOA in kennis

Komt bij:
- OvDP
- 2x motor
- 2x wijkzorg eenheden
- Politieheli vanaf Rotterdam Airport
- Persvoorlichter politie
- Busmaatschappij in kennis gesteld


RWS/berging
Was:

Komt bij:
- STI
- 2x berging personenauto
- 1x zware berging
- 3x weginspecteurs RWS
- Telekraan
- Botsabsorber vanuit Noord
- Verkeersmaatregelenwagen vanuit Zuid


Tweede SITRAP Politie:
  • GEVARENBORD GESIGNALEERD! Op het bord staat: '885', daaronder '1829'
  • Kenteken tweede voertuig: 11-RV-DK
  • In totaal 7 personen geteld in de verschillende voertuigen
Oranje auto (Citroën)
Slachtoffer 1: Zit in voertuig. Lijkt wat te bewegen, maar is moeilijk te beoordelen door afstand.
Slachtoffer 2: Zit in voertuig. Van afstand gezien lijkt airbag uitgegaan, zou oorzaak van de witte rook kunnen zijn. Beweegt heftig in haar stoel en lijkt vast in de gordel te zitten.
Slachtoffer 3: Half liggend uit voorruit Citroën, lijkt uit de BMW geslingerd. Veel bloed bij hoofd, dit ligt ook in een vreemde stand t.o.v. het lichaam. Geen bewegingen waargenomen.

Groene auto (BMW)
Slachtoffer 4: Zittend in passagierstoel voorin, hangt in de gordel. Van afstand verder niet te beoordelen, geen beweging waargenomen.
Slachtoffer 5: Zittend achterin. Zit met haar handen aan haar hoofd en trekt aan de gordel op borsthoogte, gilt om hulp.
Slachtoffer 6: Het lijkt of iemand klem zit tussen stoel en portier, niet goed te zien. Geen beweging.

Rood (Vrachtwagen)
Slachtoffer 7: De deur beweegt, iemand lijkt hem open te willen doen maar valt terug door zwaartekracht. Mijn collega rent er nu naar toe maar kan er niet bij komen. Te hoog boven de grond. Mannenstem roept iets, kunnen het niet goed verstaan.



Op korte termijn TP verwacht:
- TAS 48-35
- AMBU 19-109
- 1x wijkzorg politie
Wout


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #67 Gepost op: 5 januari 2010, 01:26:07
Vanuit de "witte" hoek....

Lifeliner 2 vliegt volgens mij tot op heden nog alleen tot donker, dus zal men nu met het busje ter plaatse komen.

Volgens de sitrap van de politie zijn er nu 7 slachtoffers zichtbaar.  De 19-127 die onder A2 VWS aanrijdend is doorsturen onder A1.
Ik wil direct nog 2 ambulances naar het plaats incident. Zonodig kan er na de triage van de 1ste ambulance in de witte kolom afgeschaald worden.

Gezien de hoeveelheid slachtoffers en inzet van ambulances wil ik interregionale bijstand. Ook voor het onderhouden van de reguliere paraatheid.

Ik wil de windrichting hebben en advies van de brandweermeldkamer. Wat is voorlopig een veilige opstelplaats voor de ambulances?
Brandweer in kennis stellen dat de verwachting is dat er twee, mogelijk drie voertuigen opengeknipt moeten worden.

De 19-109 dient bij aankomst een triage uit te voeren. Hiervoor moet de brandweer z.s.m. aan kunnen geven of de situatie rond de vrachtwagen veilig is.
Gevarenklasse 885-1829 zou betekenen dat het voertuig zwavelzuuranhydride bevat.

De triage uitgevoerd door de ambulanceverpleegkundige: Slachtoffers T1/T2/T3(gewond)/overleden. T1 slachtoffers hebben de allerhoogste prioriteit.
Vraagt een brandweerman (de nummer 4) en/of politieman mee ter ondersteuning. Het is een rommelige situatie. Bij grote incidenten kunnen omstanders emotioneel reageren en aan de ambulanceverpleegkundige (avp) gaan trekken. Want waarom doet die niets???? Iemand om deze mensen op te vangen/tegen te houden is dan heel handig.
Daarnaast kan de avp direct de nummer 4, de politieagent en eventuele omstanders "aan het werk" zetten.

De AVP rapporteert aan de ambulancechauffeur (ach) hoeveel slachtoffers er zijn, welke triageklasse, waar/waarin de slachtoffers zich precies bevinden en of ze bekneld zijn. De ach maakt een situatieschets en geeft een sitrap aan de meldkamer ambulance (MKA).
Bij aankomst van de volgende ambulances stuurt de ach de wagens naar de slachtoffers die het hoogst getrieerd zijn.

Aan de meldkamer geeft de ach de sitrap volgens METHANE.... exacte locatie, type incident, gevaren, aanrijdroute, aantal slachtoffers/triageklasse en wat het ambulancepersoneel nog meer aan hulpverleners ter plaatse wil.

De AVP gaat naar de bevelvoerder van de brandweer en geeft aan welke slachtoffers er bekneld zijn, in welke voertuigen en hoe snel de slachtoffers "er uit" moeten.

Ik ben héél benieuwd wat de ambulancebemanning gaat aantreffen  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #68 Gepost op: 5 januari 2010, 01:43:57
Wout


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #69 Gepost op: 5 januari 2010, 02:01:24
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur