In http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,24468.0.html is meer informatie te vinden over de gevaarlijke stof, onder andere informatie afkomstig van de inmiddels beroemde AGS van Amsterdam , J. van Middelkoop
Laat dat "Van" er maar af, dat is de adellijke tak. Ik ben van de arme tak. Ik zou trouwens niet weten wat ik gedaan heb om beroemd te worden. Volgens mij ben ik hoogstens berucht ("radicaal" noemde iemand me pas nog op dit forum). Liever de aandacht gericht op deze interessante casus (met dank aan Shave die mij hierop attendeerde: leuk !)
Als er sprake is van een lek, zal bij contact van zwaveltrioxide met water (slootwater of vocht uit de lucht) een witte nevel worden gevormd. Dit is al snel zichtbaar en is dus één van de belangrijke aandachtspunten voor de eenheden ter plaatse. Mocht er geen spoortje nevel te zien zijn uit de tankwagen, dan is de tank nog heel of is er alleen sprake van mogelijk een klein gaatje onder water.
Aangezien er bij de eerste melding alleen sprake was van lichte rook uit de citroën en verder niet, is de kans groot dat de tank nog heel is. Het wordt dan tijd voor een rondomverkenning door een verkenningsploeg in uitrukkleding en ademlucht.
De verongelukte personenwagens staan als het flinke westenwind is (en de plaatjes staan met de bovenzijde naar het noorden) bovenwinds. Ter controle of de hulpdiensten hier veilig kunnen werken, moet een verkenningsploeg (liefst meetploeg) met explosiegevaarmeter (standaard) en voorzien van met water bevochtigde pH-papiertjes (die verkleuren bij contact met zuur in de lucht) en/of buisjes mierenzuur (reageren ook op zwaveltrioxide) eerst een verkenning doen bij de personenwagens. Hoewel ik dit bovenwinds niet verwacht, moet de verkenningsploeg daarbij tevens letten op eventueel hoesten van slachtoffers door irritatie van de luchtwegen. Is er geen irritatiehoest en is er ook geen verkleuring zichtbaar van papier of buisjes, dan moet vervolgens als volgt rondom de tankwagen worden gecontroleerd:
- een pH-papiertje bij de cabine in het water voor controle op eventuele zuurvorming in het slootwater
- benedenwinds van de cabine een luchtcontrole, gevolgd door benedenwinds van de tank.
- idem controle van het slootwater achter de tankwagen
Is er nergens een spoortje nevel te zien rond de tank en verkleurt het pH-papier of het meetbuisje niet, dan is de tankwagen waarschijnlijk niet lek.
De andere hulpdiensten kunnen dan zonder beperkingen worden ingezet op de personenwagens. Bij de cabine van de tankwagen voor de zekerheid zoveel mogelijk vanaf bovenwindse zijde. Een meetploeg periodiek controlemetingen laten doen (met misschien als extra "continue meetoptie" strips met vochtig pH-papier op een paaltje benedenwinds van de tankwagen. Analoog aan het gebruik van detectiepapier voor strijdgassen bij defensie. Een meetploeg belasten met controle hiervan.)
Los van dit incident:
Bij een incident met gevaarlijke stoffen in de buitenlucht kan bij de meeste stoffen vanaf de bovenwindse zijde veilig een verkenning worden uitgevoerd in uitrukkleding met ademlucht. En regelmatig kan (in overleg met de AGS) met onze huidige uitrukkleding ook bij kleine lekkages verantwoord een snelle grijpredding in uitrukkleding en ademlucht worden gedaan (eventueel aangevuld met chemielaarzen en chemiehandsschoenen), waarbij de ingezette ploeg en slachtoffers vervolgens moeten worden ontsmet (hoeft niet altijd met water, soms is ventilatie voldoende!). In geval van zwaveltrioxide zou ontsmetting met veel water moeten worden gedaan en is ventilatie niet genoeg, omdat de stof reageert met vocht op de huid.
De aanrijdende AGS wacht met smart op nadere informatie!