03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel

Auteur Topic: 03-01-2010 - Nieuwe casus: Verkeersongeval letsel  (gelezen 47079 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #110 Gepost op: 26 januari 2010, 00:39:05
Complimenten voor het voortzetten van deze casus. Erg mooie SO omschrijvingen, echter haak ik vanaf nu af omdat ik geen dingen wil gaan roepen waar ik op dit moment nog geen verstand van heb.
Ben wel erg benieuwd naar de oplossingen van de andere forumleden, succes.


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #111 Gepost op: 31 januari 2010, 08:26:22
Helaas,

Ik ben bang dat de laatste update te lang op zich heeft laten wachten.  :'(
Gooi er maar een slotje op, zodat we met een nieuwe kunnen beginnen.

Groet
Richard
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #112 Gepost op: 31 januari 2010, 09:51:24
Helaas,

Ik ben bang dat de laatste update te lang op zich heeft laten wachten.  :'(
Gooi er maar een slotje op, zodat we met een nieuwe kunnen beginnen.

Groet
Richard

Idd, ik nam deel totdat de casus niet meer van updates werd voorzien. Nu weet ik niet meer wat mijn plannen waren, dus reageer ik helaas niet meer.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #113 Gepost op: 31 januari 2010, 17:20:24
Ik heb even een nieuwsregel aangemaakt (rechts bovenaan het forum). Hopelijk dat dat weer een aantal mensen aantrekt :)

Moet eerlijk zeggen dat ik het ook helemaal gemist heb dat de casus een doorstart heeft gemaakt, maar misschien kunnen we 'm met z'n allen weer uit het slob trekken O0
Zonde van de eerdere reacties in dit topic om de stekker eruit te trekken vind ik.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #114 Gepost op: 31 januari 2010, 18:08:35
Om gelijk de daad bij het woord te voegen (althans; poging tot ;))

Gezien het feit dat we naar GRIP 1 zijn opgeschaald, gaan we de deelrpocessen hanteren. Onderstaand stuk is geschreven vanuit de OvD-P (waar ik wel even bij moet zeggen dat ik geen agent of OvD-P ben).

Deelproces ontruimen / evacueren
De bewoning in het gebied is gering. Zie kaart Het ligt daarom denk ik niet in de verwachting dat grootschalig ontruimen van woningen / bedrijven nodig is. Het sluiten van ramen en deuren is misschien wel noodzakelijk, maar dat hoor ik dan graag van de AGS / OvD-B.
Mocht dat inderdaad nodig zijn, is het waarschijnlijk met één / enkele wagens af te handelen door langs woningen te rijden en aan te bellen of om als geluidswagen een bericht te verspreiden. Dit moet dan wel ruim van tevoren, want ik wil niet dat mijn mensen giftige stof gaan happen.
Als er wel ontruimd moet gaan worden, is ten eerste de vraag of politiemensen dit kunnen gaan doen of dat dit door de brandweer met gebruik van ademlucht moet gebeuren. In ieder geval zijn daar wel wat handjes extra voor nodig. In geval van ontruiming moet ook het proces 'Opvang en Verzorging' van de gemeente worden opgestart.

Afzetten / Afschermen
Verkeerstechnisch gezien laat ik dit graag over aan Rijkswaterstaat.
Gelet op het onderzoek dat volgt op dit incident graag de calamiteitenschermen laten aanrukken, zodat het incident aan het zicht van het verkeer wordt onttrokken.

Verkeer regelen cq. verkeerscirculatie
Dit laat ik graag over aan Rijkswaterstaat vwb de N-weg. De lokale wegen/kruispunten worden door de wijkzorg.
In samenspraak met de OvD RWS wordt een verkeerscirculatieplan opgesteld, zodat het geen opstopping wordt van hulpverleningsvoertuigen op de plaats incident. Zoals eerder gezegd word er verzameld op een verzamelplaats en komen de voertuigen op afroep tp. Met uitzondering van de 1e lijns voertuigen die direct benodigd zijn.

Is de voorgestelde hoeveelheid ambulances overigens nog wel nodig? Ik tel 5 slachtoffers voor wie hulp nog kan baten en 7 ambulances + MMT (en één stand-by)

Handhaven openbare (rechts-)orde
N.v.t.

Identificeren van slachtoffers
Nu nog niet aan de orde. Wanneer er een veilige werksituatie is, kan aan de hand van persoonlijke bezittingen het overleden slachtoffer worden geïdentificeerd.

Begidsen
Indien de OvD-G wil dat er spoedtransporten gaan plaatsvinden, maak ik daarvoor de twee motorrijders vrij.
Maar gezien de verkeersmaatregelen, zal begeleiden denk ik niet nodig zijn. Wanneer de spoedtransporten naar EMC Rotterdam gaan, wordt contact gelegd met politie Rotterdam-Rijnmond en gaat hun verkeersdienst begeleiden. Als dat kan vanaf de plaats incident is dat mooi (ivm beperkte capaciteit), anders bij de regiogrens het transport overnemen.

Voor de aanrijdende eenheden wil ik graag dat de motorrijders checken of het verkeer voldoende doorstroomt. Indien nodig kunnen zij begeleiden of kruisingen doortrekken.

Strafrechtelijk onderzoek
De VOA is ikg en wil ik graag met prio 1 ter plaatse hebben. Ik begrijp dat er sowieso 1 persoon is overleden, dus het onderzoek is van groot belang. Door optreden van de hulpdiensten zal de ongevalssituatie wijzigen, dus graag zo snel mogelijk de situatie op de gevoelige plaat vastleggen.

De tweede noodhulpeenheid gaat getuigen scheiden van elkaar (onderling afstemmen van verklaringen willen we voorkomen), gegevens opnemen en/of getuigen horen. Tenzij er eerst hand en spandiensten voor de hulpverlening verricht moeten worden; dat gaat voor.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #115 Gepost op: 31 januari 2010, 20:27:06
Op dit moment is de Lifeliner 2 gealarmeerd. Als buitenstaander daarom maar even de vraag: zou een tweede MMT (in de vorm van de Lifeliner 1 of de Lifeliner 3) wenselijk zijn?

Aangezien er reeds een persoon overleden is, zou - voor zover dat nog niet het geval was - een hulpofficier van justitie ter plaatse moeten komen (o.a. in verband met het op een later tijdstip kunnen vervoeren van de overledene)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #116 Gepost op: 31 januari 2010, 20:36:24
Vooruit:
4835 is ter plaatse

110 + 111 + 112 ademlucht omhangen en verkenning, letten op hoesten slachtoffers door irritatie aan de luchtwegen
113 + 114 ademlucht omhangen en explosiemeter meepakken alsmede ph papiertjes, meten rondom auto's op zwaveltrioxide. Daarna bij vrachtauto meten.

Gaarne ter plaatse:
TS 4839 (Zierikzee)
GSH (Goes)
WVD voor continue metingen
HV 4872 (Bruinisse)
HOvD 4794 voor algehele leiding
ROvD, vermoedelijk commandant Schouwen-Duiveland
Poederblushaakarmcontainer ui Rijnmond

In afwachting van de verkenning....


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #117 Gepost op: 1 februari 2010, 17:06:16
ja, val ook maar even bij dus al ik dingen vraag of zeg die al gezegd zijn dan hoor ik het graag.

met de lachtoffers bemoei ik me zover niet, wel is het misschien een overweging om toch heel goed in de gaten te houden of we indderdaad geen lekke stof hebben(of hadden we die wel). anders is mijn vraag aan ags, hoe gaan we de slachtoffers ontsmetten(eventueel deco container??)

i.v.m. met de eventuele gevaarlijke stof weg volledig dicht, ook eventuele wegstroom mogelijkheden in de sloot dicht laten maken (rws), en (hoe noem je zoiets) om vloeistoffen op water tegen te houden(of was het geen vloeistof)

overigens wel leuke casus!

zijn er misschien mensen in de gele kolom die het leuk vinden om het mij een eventuele volgende casus te doen?? doe maar pm
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #118 Gepost op: 1 februari 2010, 20:25:38
met de lachtoffers bemoei ik me zover niet, wel is het misschien een overweging om toch heel goed in de gaten te houden of we indderdaad geen lekke stof hebben(of hadden we die wel). anders is mijn vraag aan ags, hoe gaan we de slachtoffers ontsmetten(eventueel deco container??)
Bij een incident met gevaarlijke stoffen in de buitenlucht kan bij de meeste stoffen vanaf de bovenwindse zijde veilig een verkenning worden uitgevoerd in uitrukkleding met ademlucht. En regelmatig kan (in overleg met de AGS) met onze huidige uitrukkleding ook bij kleine lekkages verantwoord een snelle grijpredding in uitrukkleding en ademlucht worden gedaan (eventueel aangevuld met chemielaarzen en chemiehandsschoenen), waarbij de ingezette ploeg en slachtoffers vervolgens moeten worden ontsmet (hoeft niet altijd met water, soms is ventilatie voldoende!). In geval van zwaveltrioxide zou ontsmetting met veel water moeten worden gedaan en is ventilatie niet genoeg, omdat de stof reageert met vocht op de huid.
Bron: posting Tijgernest bovenaan deze pagina O0


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #119 Gepost op: 2 februari 2010, 20:31:06
Ik heb even een nieuwsregel aangemaakt (rechts bovenaan het forum). Hopelijk dat dat weer een aantal mensen aantrekt :)

Moet eerlijk zeggen dat ik het ook helemaal gemist heb dat de casus een doorstart heeft gemaakt, maar misschien kunnen we 'm met z'n allen weer uit het slob trekken O0
Zonde van de eerdere reacties in dit topic om de stekker eruit te trekken vind ik.
Ik zie geen nieuwsregel, alleen eentje over uitleg mbt GRIP 1234, misschien dat die link naar de uitleg even achterwege kan blijven en dat daar een linkje naar de casus gezet kan worden?  :) De uitleg is overigens wel erg goed ;)