Ambulance
Was:
- 19-109 (ambu) uit Neeltje Jans
- 19-107 (ambu) uit Zierikzee
- Lifeliner 2 vanuit Rotterdam (vliegt tot 12.00, dus gewoon inzet van LL2)
- 19-897 (OvDG) uit Middelburg
- 19-108 (ambu) uit Zierikzee
- 19-124 (ambu) uit Zierikzee
- 19-126 (ambu) uit Zierikzee
- 19-127 (ambu) uit Zierikzee prio 2 richting post Neeltje Jans als standby
Komt bij:
19-127 door onder A1
17-108 (ambu) Rotterdam
En er is opgeschaald naar Grote HV. Met GRIP 1.
De ambulance 19-109 komt ter plaatse. De AVP stapt uit, onwetend wat de gevaren voor hem zijn, en begint aan zijn triage. Hij komt als eerste aan bij de Citroën:
SO 1. Man uit 1962, A=vrij, B= 19 p/m C= snelle zeer krachtige pols. D=zeer verward E= Flinke hoofd wond, klaagt over pijnlijke Buik, Thorax en rechter bovenbeen, als gevolg van het stuur en raam. Airbag is niet uitgegaan. Had de gordel om. Zit niet bekneld.
SO 2. Vrouw uit 1964, A-B-C stabiel. Mond, Kin en Neus onder het bloed. Bij bewustzijn, erg overstuur aan het huilen en schreeuwen. Had de gordel om. Airbag is uitgegaan. Zit niet bekneld.
SO 3. Is de bestuurder van de BMW. Ligt op de motorkap van de Citroën: Code 415, oftewel overleden.
SO 4. Passagierstoel Dame uit 1990, A=vrij, B=6 p/m, C=Langzame weke pols, D=U(Unresponsive). Benen zitten ernstig bekneld. De klap heeft de ruimte tussen de voorstoel en het dashboard geminimaliseerd. Heeft de gordel nog om.
SO 5. Links achterin Dame uit 1988. ABC stabiel. Gilt erg en klaagt over last van haar nek. Had de gordel om. Zit niet bekneld.
SO 6. Rechts achterin Man uit 1989. A=vrij, B=10 p/m C=Krachtige pols van 50 p/m. D=U. Zit bekneld tussen de voorstoel en de rechterzijkant van de auto en heeft een hoofdwond door een klap tegen de deurstijl. Had geen gordel om.
Vervolgens komt de AVP aan bij de tankauto en krijgt van de aanwezige politie-agent te horen dat hij de chauffeur in de cabine al enkele minuten niet meer gehoord heeft. Hij reageert ook niet meer op aanspreken. Maar er is geen visueel contact mogelijk.
De vrachtwagen ligt op zijn zijkant. Het is een trekker - opleggercombinatie, het scharnierpunt ligt in de sloot en de trekker steekt boven water uit. Dan ziet de AVP ineens een scheur in de tank.
Hij pakt de agent bij zijn mouw en sleurt hem richting de Ambulance.
Zojuist arriveert ook de 1e TAS 48-35. De bevelvoerder stapt uit en wordt op de hoogte gebracht van de situatie aangetroffen door de AVP en agent.
Graag zou ik de aanrijdtijden van de verschillende eenheden willen weten.
Goed, om maar even in de schoenen van het eerste ambulanceteam ter plaatse te gaan staan:
TriageSo.1 T1
So.2 T2
So.3 overleden
So.4 T1
So.5 T2
So.6 T2
So.7 vrachtwagenchauffeur: onbekend.
Slachtoffers 4 en 1 hebben de meeste prioriteit. Slachtoffer 4 zit bekneld en moet er door de brandweer zo snel mogelijk uit worden gehaald.
Slachtoffer 1 is niet bekneld, maar zou ik (ondanks zijn toestand) gecontroleerd bevrijd willen hebben. Dan moet de brandweer dit wel binnen 10 minuten hebben gerealiseerd. Anders zal ik toch besluiten tot een Rapid Extrication (snelle bevrijding).
Van slachtoffer 1 is de bloeddruk of capilair refill belangrijk voor mijn beslissing tot een Rapid Extrication. Bij een te lage bloeddruk en een te hoge pols gaan we uit van een patiënt in shock.
Wanneer de toestand van één van de slachtoffers ernstig achteruit gaat, kunnen we de Rapid Extrication natuurlijk bij alle niet beknelde slachtoffers. Maar de doelstelling is en blijft om dit te voorkomen.
Ik ga er na de triage vanuit dat wij te maken hebben met
6 slachtoffers die medische hulp nodig hebben. Dit is incl. de vrachtwagenchauffeur. Wanneer beschikbaar wil 1 extra MMT ter plaatse hebben. Daarnaast wil ik de 17-108 onder A1 door laten rijden voor de extra handjes.
Voor de Meldkamer Ambulance (MKA) betekend dit naast het alarmeren van een extra MMT en het door laten rijden van de 17-108 dat er ook nog extra wagens in de regio nodig zijn voor de dekking.
- Doormiddel van Octopus bijstand vragen aan de omliggende regio's.
- Dienstdoende achterwacht van de Ambulancedienst alarmeren met het verzoek om extra wagens in dienst/eerder laten beginnen
- Huisartsenpost op de hoogte brengen van incident. En voorwaarschuwing dat er mogelijk beroep op hun kan worden gedaan om als first responder te figureren wanneer er géén wagens vrij zijn.
Zodra de situatie is veiliggesteld en we op het plaats incident aan het werk kunnen gaan, staan ons ondermeer de volgende taken te wachten:
- Manueel fixeren van het hoofd van alle slachtoffers. Door omstanders/politie/brandweer. Liefst vanachter, dus vanuit het voertuig, anders van opzij. Opletten is dan wel dat de patiënt meewerkt. Don't fight the patiënt! (So. 2)
- Gezien de omstandigheden wil ik voor alle slachtoffers een gecontroleerde bevrijding. So. 4 is daarnaast daadwerkelijk bekneld.
Na de triage, en in afwachting van de andere ambulancevoertuigen, kunnen alle alvast de volgende handelingen worden verricht:
Slachtoffers 1 en 4 O2 toediening.
Slachtoffers 1 & 4 prikken van tenminste 1 naald, vervolgens toediening van een zak Nacl 0,9%
Ale slachtoffers toedekken doormiddel van een reddingsdeken (i.v.m. afkoeling).
O2 toediening en reddingsdekens kunnen door ambulancechauffeur (ach) worden gedaan. Voorbereiding van het prikken van de naald en het toedienen van de NacL ook. Het prikken moet door de ambulanceverpleegkundige (avp) worden gedaan, en eigenlijk is dat niet de bedoeling omdat deze zich dan vastzet. Maar als de wagens echt even op zich blijven wachten dan zou deze dit toch kunnen beslissen.
Ondertussen moeten alle slachtoffers ook gemonitord blijven. Veranderd de toestand van de patiënt?
Alle slachtoffers hebben hun behandeling nodig, maar voor we daar verder aan gaan denken.... Kunnen we al aan de slag?