Zorgen over brandveiligheid woning

Auteur Topic: Zorgen over brandveiligheid woning  (gelezen 1587 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Gepost op: 25 december 2009, 21:23:31
Hallo allemaal,

Hoop dat ik dit bericht nu op de goede plek neerzet...

Ik heb wat zorgen over de brandveiligheid van mijn woning.
Het is een appartement, 4 in één pand, dus met een portiek. Op een hoek.
Het is van de woningbouw, huur-appartementen dus.

Mijn zorgen zijn o.a. de héél heet wordende verwarming, en afgesloten delen van het "huis" waar wij niet bij kunnen om bepaalde dingen af te sluiten, als dat nodig is (kachel, heet water ook volgens mij, gas???). Ook staat de gang vol met allerlei spullen, die in geval van nood absoluut voor ellende gaan zorgen ivm doorgang. De enige "normale" nooduitgang voor mij. De andere zou via het balkon zijn...?

De woningbouw doet echter NIETS, na meerdere verzoeken om er naar te kijken.
Ik wordt afgescheept met dat het allemaal vast wel goed zal zijn... Er komt verder niemand kijken.
Ik vertrouw het niet en voel me niet gerust/veilig.

Wat nu te doen?

Ik dénk dat het mij zou kunnen helpen, als er iemand zou kunnen komen kijken die er verstand van heeft (bijv een brandweerman o.i.d.?)  willen vragen om eens te komen kijken en mij of te zeggen of ik gelijk heb en wat ik eraan kan doen. Of mij gerust te stellen, dat het écht allemaal meevalt.

Echter... Hoe regel ik zo iemand? Er zijn (volgens mij) wel bureaus die je voor brandpreventie kan laten komen, maar ik heb niet zoveel geld (ben student).
Bovendien is de woning van de woningbouw... Ik weet niet goed wat zij verplicht aan brandveiligheid horen te doen.

Met name in het najaar (de kachel, vuurwerk, mensen die met lichtjes en kaarsjes in de weer zijn.) voel ik me onveilig.
Het is een vrij oud huis, scheurende (droge?), aantal gaten (gaatjes) in het dak. Geen blus-mogelijkheden.
Alleen bij mij zijn 2 brandalarmen. En zoals ik schreef... beperkte doorgang naar de buiten...

Ik heb inmiddels wel 2 brandalarm hangen.
Had in ander topic gevraagd waar eventueel touwladder te koop is en of iemand weet wat het kost.
Maar daar is nog geen reactie op gekomen.

Kan/wil iemand mij alsjeblieft helpen met mijn vragen?

Groetjes, en bedankt, Wortel