Resetten BMI na valse melding

Auteur Topic: Resetten BMI na valse melding  (gelezen 10222 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2010, 19:18:44
Als je een bouwkundige opleiding doet dan is er vaak een digitaal abbo op de normen.  ;)

Roken hoeft bij de meeste automatische melders tegenwoordig geen probleem meer te zijn. Bij multicriteria wordt er op meerdere manieren de lucht bemonsterd en als er bijvoorbeeld alleen rook is zonder enige temperatuurstijging dan 'weet' de melder dat het waarschijnlijk geen brand is.

Het personeel dat aanwezig is kan je een pager of DECT telefoon geven die gekoppeld is aan de BMI zodat ze de (voor) melding binnenkrijgen, onafhankelijk van waar ze zijn in het pand.

Vooral bij bands en oefenruimtes is mijn ervaring dat dat meestal nogal 'eigenzinnige' (positief bedoelt) mensen zijn die na 10x een loos alarm lekker blijven jammen. ;) In deze situatie zal je als organisatie haast iedere ruimte langs moeten om aan te zeggen dat ze moeten gaan ontruimen. Bij een ontruiming zal je altijd natuurlijk moeten controleren of alles leeg is maar het scheelt tijd of je moet controleren of dat je het overal nog moet gaan 'zeggen' en 'aandringen'.

Thermo maximaal melders reageren meestal pas als het 68 graden aan het plafond is.... Je hebt dan al een zekere brand. Je kan dan als interne organisatie niets anders doen dan evacueren. Bij rookmelders heb je bij een smeulbrandje in een prullenbak nog een kans op het met een handbrandblusser uit te maken... Scheelt heel veel in de eventuele schade...

Bij een thermo differentiaal melder wordt de gemiddelde temperatuurstijging per tijdseenheid gemeten. Stijgt de temperatuur sneller dan de geprogrammeerde curve dan wordt er alarm gegeven. Ook hier heb je kans op een ontwikkelde brand voordat er alarm gegeven wordt (+ bijbehorende schade).

Als je toch in de BMI 'duikt' dan zou je het goedgekeurde PvE van de aanleg even boven tafel moeten zien te krijgen. Is de brandweer zo akkoord gegaan met de installatie zoals hij er nu zit.  ;)

Als volgens de wet iemand aanwezig was een goede vervanging van een BMI geweest zou zijn dan had het wel in de NEN2535 gestaan. ;) Worden al deze uitschakelingen ook in het logboek vermeld?  ;) :)


Xinne

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • VWO scholier
Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2010, 19:44:01
Helaas, geen bouwkundige opleiding. Ik zal eens rondzoeken of er een internetcrimineel is geweest die de NEN downloadbaar heeft gemaakt :)

Roken is bij de melders die momenteel in de zaal hangen dus wel een probleem. Wat niet echt problemen oplevert, aangezien er toch alleen maar tussen +- 12 uur (als het concert is afgelopen) en 1 uur (dan moet het pand leeg zijn, (convenant..) en scchakelen de melders zich weer aan). Geen idee of die melders dan ook daadwerkelijk reageren op rookmachine's, het LB gaf aan dat de toneelschakeling is aangebracht om het gebruik van rookapparatuur mogelijk te maken (en dus ook zodat er gerookt kan worden tijdens voorstelling, wat dus niet meer kan in verband met horecawetten), dus ik neem aan dat dit wel problemen oplevert.

Loos alarm komt over het algemen niet zo veel (meer) voor, maar alsnog is het een probleem dat de meeste muziekanten het erg gaaf vinden om de volumeknop van de versterker op tien te zetten, en zo de slow-whoop niet horen. Als oplossing hangt er in elke oefenruimte een melder met flitslicht, maar alsnog is gebleken (tijdens een interne oefening) dat het flitslicht lang niet sterk genoeg is, en het wel even duurt voordat mensen door hebben dat de whoops ook lekker staan te loeien en dat misschien wel eens het signaal kan zijn dat er brand is.

Het zou inderdaad zo moeten zijn dat elke ruimte gecontroleerd moet worden in geval van brand. Hier komt weer het punt kijken dat dus alle IB'ers (instrumentenbeheerders) toch wel een zeker training of instructie moeten krijgen over wat te doen in geval van brand. En dan zijn bijna alle Ib'ers zelf ook nog eens muzikanten en dus redelijk eigenzinnig:P Het beste zou zijn als alle Ib'ers gewoon een BHV-cursus krijgen, maar helaas is dit om budgetaire redenen niet mogelijk.

Met PvE neem ik aan dat je het plan van aanpak (oid) bedoelt. Ja, de brandweer is destijds (2006) akkoord gegaan. In de tussentijd zijn er wat interne reorganistaties geweest, wat betreft het personeelsbeleid ed.

Dect-telefoons zouden een handige optie zijn, ware het niet dat er momenteel een analoog systeem ligt, en ook hier het budget bij komt kijken. we drijven een beetje voort op subsidies van de gemeente, dus het moet allemaal zo min mogelijk kosten:P Echte hollanders hier!

Al deze uitschakelingen worden niet in het logboek vermeldt, ik weet niet of het een mogelijkheid is dat de brandweer toestemming heeft gegeven dat het uitschakelen van de toneellus niet vermeld hoeft te worden?
I live in my own little world, but itīs ok.. We know me here.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2010, 22:15:36
Toen we enkele tijd geleden (Prio 1 Het Muziekhuis MIDDELSTEGRACHT 123 LEIDEN Brandmelding OMS TS732 (ZUID)) een valse melding kregen (die ontstaan was doordat we schilderwerkzaamheden hadden in de rookruimte en een of andere grapjas de afdekking van de melder in de tijdelijke rookruimte naar beneden had getrokken) .........

even inbreken hoor.

maar....  waarom is er een melder afgedekt??
Wat voor installatie is het?
geeist?  volledige bewaking??


Xinne

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • VWO scholier
Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2010, 22:18:11
Omdat die ruimte tijdelijk werd aangsteld tot rookruimte, ivm schilderwerkzaamheden in de normale rookruimte. Esser IQ8 800C. Geeist, gedeeltelijke bewaking.
I live in my own little world, but itīs ok.. We know me here.