Resetten BMI na valse melding

Auteur Topic: Resetten BMI na valse melding  (gelezen 9439 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Xinne

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • VWO scholier
Gepost op: 3 januari 2010, 14:55:34
Beste allemaal,

Bij het bedrijf waar ik werk (Het Muziekhuis in Leiden) hebben we een prachtige BMI hangen. Helaas is er na het gedwongen ontslag van de OP'er al een tijdje niemand die weet hoe de centrale bediend moet worden, en op aandringen van de brandweer heeft de coördinator mij aangesteld als OP'er. In afwachting van de cursus ben ik vast wat zelfstudie mbv internet het het LB gaan doen, waarbij ik op het volgende stuitte;

In het LB staat bij de procedure van een ongewenste of valse melding dat de melding moet worden geaccepteerd, het alarm gerest moet worden, en dan de brandweer teruggesteld moet worden dmv de aanwezige 'brandweertelefoon'.

Toen we enkele tijd geleden (Prio 1 Het Muziekhuis MIDDELSTEGRACHT 123 LEIDEN Brandmelding OMS TS732 (ZUID)) een valse melding kregen (die ontstaan was doordat we schilderwerkzaamheden hadden in de rookruimte en een of andere grapjas de afdekking van de melder in de tijdelijke rookruimte naar beneden had getrokken) volgde ik de procedure, en schakelde betreffende groep melders uit alvorens het alarm te resetten. De situatie voorgelegd aan de centralist, die bevestigde dat hij de brandweer zou terugstellen, maar vijf minuten later stormden er toch een aantal brandweermannen bij ons naar binnen, en kregen wij het verwijt dat het alarm gereset was voordat ze ter plaatse waren, terwijl ik gewoon de procedure in het LB heb gevolgd.  Onze meldingen worden zonder vertraging doorgemeld naar de brandweer, met wie moeten we contact opnemen om dit misverstand op te lossen?



Xinne


(Sorry, misschien past dit topic beter in de cat. preparatie?)


I live in my own little world, but it´s ok.. We know me here.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2010, 15:14:39
In de meeste regio's neem je eerst contact op via de brandweertelefoon met de Meldkamer Brandweer. Je verteld dan of het loos, echt of dat er nog onderzocht wordt. In sommige regio's rijd de brandweer altijd door om te kijken wat er aan de hand is en om het probleem in hun systeem administratief vast te leggen. Er wordt dan een dossier opgemaakt waar bij veel valse meldingen een bestuurlijk handhavingstraject opgestart wordt.
In telefonisch overleg met de meldkamer kan dan besloten worden of je wel of niet mag resetten. Als je gereset hebt kan de brandweer geen onderzoek meer doen naar de plaats van het incident. Als je zonder toestemming gereset hebt wordt de melding in de meeste gevallen gezien als verwijtbare melding.

Het uitschakelen van de groep om te resetten is volgens mij helemaal uit de boze. Of je reset en alles komt weer in rust of hij komt weer in alarm en is er echt wat aan de hand, het probleem (bijv stoom) is nog niet opgelost, of er zit een storing in het systeem. Pas in het laatste geval kan je een melder uitprogrammeren (bij een modernsysteem). Als dat niet helpt om de storing op te lossen of het is een gedateerd systeem dan pas schakel je een groep uit.

Alles wat je doet aan de BMC moet je netjes opschrijven in het logboek. Dit betreffen meldingen, uitstschakelingen en onderhoud. Als er veel meldingen van één melder afkomen dan kan je gericht onderhoud plegen.

Wat je periodiek moet doen als OP (/beheerder) staat in de NEN2654 serie. Ik zou deze aanschaffen en een lijstje maken van de punten die je periodiek moet controleren.

Als je voordat de brandweer constateert dat het loos is kan je wel, als die meeloopt, de OAI alvast uitschakelen.


Xinne

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • VWO scholier
Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2010, 15:31:44

...In telefonisch overleg met de meldkamer kan dan besloten worden of je wel of niet mag resetten. Als je gereset hebt kan de brandweer nooit geen onderzoek meer doen naar de plaats van het incident. Als je zonder toestemming gereset hebt wordt de melding in de meeste gevallen gezien als verwijtbare melding....

Na het gesprek met de centralist waarin hij aangaf dat de bw teruggesteld zou worden nam ik aan dat het systeem weer naar rust kon.

Citaat
Het uitschakelen van de groep om te resetten is volgens mij helemaal uit de boze. Of je reset en alles komt weer in rust of hij komt weer in alarm en is er echt wat aan de hand, het probleem (bijv stoom) is nog niet opgelost, of er zit een storing in het systeem. Pas in het laatste geval kan je een melder uitprogrammeren (bij een modernsysteem). Als dat niet helpt om de storing op te lossen of het is een gedateerd systeem dan pas schakel je een groep uit.  

De oorzaak was dus de verwijderde afdekking in de rookruimte, ik zat op het moment van de melding practisch naast de ruimte. Ik heb toen tijdelijk de groep uitgeschakeld zodat ik rustig de afdekking weer kon aanbrengen. Daarna heb ik de groep weer aangezet.

Citaat
Alles wat je doet aan de BMC moet je netjes opschrijven in het logboek. Dit betreffen meldingen, uitstschakelingen en onderhoud. Als er veel meldingen van één melder afkomen dan kan je gericht onderhoud plegen.

Alles genoteerd, vanzelfsprekend. De BMI is redelijk nieuw (2006) met een uigebreid logboek en instructie voor het invullen van het logboek. Van dijnssen heeft ook een lijstje gemaakt met de taken van de op'er, maar dit lijstje is nogal onduidelijk, ik zal de NEN 'ns raadplegen! Zoals eerder beschreven was de melding niet ontstaan door een fout van de melder, dus gericht onderhoud is niet noodzakelijk.

Citaat
Als je voordat de brandweer constateert dat het loos is kan je wel, als die meeloopt, de OAI alvast uitschakelen.

OAI?

Bedankt voor je hulp!

Xinne
I live in my own little world, but it´s ok.. We know me here.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2010, 15:43:15
Na het gesprek met de centralist waarin hij aangaf dat de bw teruggesteld zou worden nam ik aan dat het systeem weer naar rust kon.

Waarschijnlijk bedoelde de centralist van prio 1 (met zwaailichten en sirene) naar prio 3 (gewoon met het verkeer mee rijden)

Citaat

De oorzaak was dus de verwijderde afdekking in de rookruimte, ik zat op het moment van de melding practisch naast de ruimte. Ik heb toen tijdelijk de groep uitgeschakeld zodat ik rustig de afdekking weer kon aanbrengen. Daarna heb ik de groep weer aangezet.


Prima, dus een wel overwogen beslissing en geen pavlow reactie  ;).

Citaat

Alles genoteerd, vanzelfsprekend. De BMI is redelijk nieuw (2006) met een uigebreid logboek en instructie voor het invullen van het logboek. Van dijnssen heeft ook een lijstje gemaakt met de taken van de op'er, maar dit lijstje is nogal onduidelijk, ik zal de NEN 'ns raadplegen! Zoals eerder beschreven was de melding niet ontstaan door een fout van de melder, dus gericht onderhoud is niet noodzakelijk.


Maar misschien wel handig als er nog 10x zo'n melding komt. Misschien dan interne procedures aanmaken voor het werken aan het plafond zodat je de melder vooraf kunt uitprogrammeren.

Citaat

OAI?


Ontruimingsalarminstallatie (de slow-whoop)

Citaat

Bedankt voor je hulp!

Xinne


Xinne

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • VWO scholier
Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2010, 15:59:32
Waarschijnlijk bedoelde de centralist van prio 1 (met zwaailichten en sirene) naar prio 3 (gewoon met het verkeer mee rijden)

Hmm, dat zou kunnen. Toch is het woord terugstellen zeker wel genoemd aan de andere kant:P

Citaat
Maar misschien wel handig als er nog 10x zo'n melding komt. Misschien dan interne procedures aanmaken voor het werken aan het plafond zodat je de melder vooraf kunt uitprogrammeren.

De melding kwam dus niet uit de ruimte waar gewerkt werd, maar uit de ruimte die doordat er gewerkt werd in de rookruimte als tijdelijke rookruimte was aangewezen. Over de aanwezige melder een (bij de BMI geleverd) afdekkapje geplaatst, dat na wat onderzoek in een prullenbak op de gang werd aangetroffen. Waarschijnlijk een actie van een van de wat jongere gebruikers van het pand. de tweede keer het kapje iets steviger vastgemaakt:P

Ook had ik gewoon de melder gelijk al kunnen uitschakelen (ringlussysteem, iedereen z'n eigen adres) maar ik wist niet zeker of de regeling die voor de toneelschakeling in de concertzaal geldt (na 1:00 schakelen de melders zich weer aan) ook van toepassing is op andere uitgeschakelde melders.

Misschien zou het ook handig zijn om een vertraging (na acceptatie melding +- 2 minuten voor dm) in te stellen, maar is de tijd die tussen het vooralarm en de doormelding zit als de melding niet geaccepteerd wordt ook instelbaar? ik zal morgen nog even het type bmi posten, dit weet niet uit mn hoofd :)

En zou ik NEN2654-1 of NEN2654-2 moeten hebben?

Xinne
I live in my own little world, but it´s ok.. We know me here.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2010, 16:17:09
Of er een vertraging ingeprogrammeerd mag worden zal je moeten overleggen met het bevoegd gezag (de brandweer). In de meeste regio's is dit verboden sinds de brand op Schiphol.

Wel kan je je vooralarm scherper stellen zodat je eerder gewaarschuwd wordt. Maar als er stevige rookwolken geproduceerd worden zal dit ook niet helpen. Er zijn geavanceerde melders die de rook van een sigaret of rookmachine kunnen herkennen. vaak zin optische melders ook wat minder gevoelig voor relatief kleine rookdeeltjes of rookmachine.

Ik zou de NEN zeker aanschaffen. Altijd handig.

Een deel uit de norm als voorbeeld:

Citaat
5.4.2 Periodieke controle door een beheerder (opgeleid persoon)

De beheerder (opgeleid persoon) moet de hierna volgende controles uitvoeren. De werkomvang en de herhalingsfrequentie worden daarbij door de onderhouder en/of de bevoegde autoriteit vastgelegd. Tenzij anders is bepaald, moet de aangegeven minimumfrequentie worden aangehouden.

5.4.2.1 Eenmaal per maand moeten de volgende controles worden uitgevoerd:

    * voer een visuele controle uit van de brandmeldcentrale/het brandweerpaneel en de nevenpanelen: controleer de goede werking van de optische indicatoren;
    * controleer de doormeldfunctie (E) voor brandmeldingen door in de installatie een brandmelder in alarm te brengen;

      OPMERKING 1
      Een en ander na overleg met de brandmeldpost.
    * controleer de correcte ontvangst van de brandmelding;

      OPMERKING 2
      De controle op de correcte ontvangst van de brandmelding mag uitsluitend worden uitgevoerd voor zover dit niet strijdig is met de voorschriften van de bevoegde autoriteit.
    * controleer de doormeldfunctie (J) voor storingsmeldingen, door bijvoorbeeld de primaire energievoorziening te onderbreken;
    * controleer de correcte ontvangst van de storingsmelding.

5.4.2.2 Vier en acht maanden na oplevering en periodieke controle en onderhoud door de onderhouder moeten volgens 5.5 de volgende controles worden uitgevoerd:

    * controleer visueel of de handbrandmelders goed bereikbaar zijn;
    * controleer visueel of, horizontaal en verticaal gemeten, rookmelders en thermische melders zich niet dichter dan 0,3 m in de buurt van inventarisgoederen (stellingen en dergelijke) bevinden;

      OPMERKING
      Dit geldt niet indien rookmelders en thermische melders onder verhoogde vloeren of boven verlaagde plafonds zijn aangebracht.
    * controleer visueel of alle brandmelders naar behoren kunnen functioneren;
    * controleer of zich binnen de detectiezones veranderingen in ruimtegebruik, inrichting, ventilatiesysteem of bouwconstructie hebben voorgedaan;
    * controleer of het alarmorganisatieplan nog voldoet aan de huidige voorzieningen;
    * controleer of de bedieningsvoorschriften, installatieplattegronden, blokschema's, functiematrixen, en dergelijke overeenstemmen met de werkelijke situatie;
    * controleer de meldfunctie van alle meldergroepen volgens 5.4.2.3.

5.4.2.3 Bij het beproeven op goede werking in de werkingstoestand "brandalarm" van de afzonderlijke meldergroepen moeten de volgende punten in de hier aangehouden volgorde worden afgewerkt met inachtneming van de bedieningsvoorschriften van de fabrikant:

   1. de ontvangermodule(s) alsmede de optische en akoestische signaleringen op goede werking beproeven door in elke meldergroep een melder in alarm te brengen;
   2. de afstelschakelaar(s) van de akoestische signalering bedienen om deze te beproeven op goede werking;
   3. van alle meldergroepen de uitschakelfuncties uitvoeren die bestemd zijn voor het buitenwerkingstellen van de meldergroepen om de schakelfuncties en de optische en akoestische indicaties op de goede werking te beproeven;
   4. van alle meldergroepen de inschakelfuncties uitvoeren om ze te beproeven op de goede werking;
   5. de rusttoestand herstellen.

Ook staat er precies in wat je installatie bedrijf moet doen bij periodiek onderhoud.  :)

Is de standaard uitschakeling van de toneel toren vastgelegd in het door de brandweer goedgekeurd PvE?  ??? ;) Ik vind het persoonlijk altijd een beetje raar dat je een BMI gaat aanleggen, verplicht volgens de wet, en dat je dan standaard bij gebruik bepaalde melders gaat uitschakelen... Ergens vloekt dat met elkaar.  ;) ;D


Xinne

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • VWO scholier
Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2010, 17:05:21
Of er een vertraging ingeprogrammeerd mag worden zal je moeten overleggen met het bevoegd gezag (de brandweer). In de meeste regio's is dit verboden sinds de brand op Schiphol.

Oke, bedankt voor de tip. Momenteel is de situatie een beetje onhandig, aangezien de BMI bij de voordeur hangt, en de beheerder van dienst een verdieping en 3 deuren verder zit, en het alarm pas hoort als de s-w's zijn geactiveerd en de melding wordt doorgemeld. Daarom werkt denk ik het scherper instellen van het vooralarm niet. (de s-w's worden toch pas bij een hoofdalarm geactiveerd?)

Citaat
Ik zou de NEN zeker aanschaffen. Altijd handig.
NEN2654-1 of NEN2654-2?

Citaat
Is de standaard uitschakeling van de toneel toren vastgelegd in het door de brandweer goedgekeurd PvE?  ??? ;) Ik vind het persoonlijk altijd een beetje raar dat je een BMI gaat aanleggen, verplicht volgens de wet, en dat je dan standaard bij gebruik bepaalde melders gaat uitschakelen... Ergens vloekt dat met elkaar.  ;) ;D

Er is geen standaard uitschakeling van toepassing, alleen een standaard inschakeling. Er is niet echt sprake van een toneeltoren, het plafon blijft gewoon gelijk. De hoofdfunctie van deze schakeling was destijds dat er gerookt kon worden tijdens concerten, wat nu ook al niet meer kan ivm het rookverbod in de horeca. we gebruiken het nog wel om na sluiting roken voor het personeel mogelijk te maken, en voor show's waarbij rookgeneratoren worden gebruikt. Wat ik me dus afvroeg is of de centrale om 1:00 alle melders weer aanschakelt, of alleen de melders uit die betreffende zone. het LB was er erg onduidelijk over.

Xinne
I live in my own little world, but it´s ok.. We know me here.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2010, 17:22:19
Oke, bedankt voor de tip. Momenteel is de situatie een beetje onhandig, aangezien de BMI bij de voordeur hangt, en de beheerder van dienst een verdieping en 3 deuren verder zit, en het alarm pas hoort als de s-w's zijn geactiveerd en de melding wordt doorgemeld. Daarom werkt denk ik het scherper instellen van het vooralarm niet. (de s-w's worden toch pas bij een hoofdalarm geactiveerd?)

Over het algemeen is het niet handig om de OAI tegelijkertijd met de BMI te activeren. Helaas (of gelukkig) zijn de meeste brandmeldingen loos. Als dan steeds de OAI geactiveerd wordt dan treed er gewenning op en zullen de mensen niet meer zo 'actief' gaan reageren. De mensen blijven dan zitten op hun plaats omdat het "toch weer loos is". Beter is om intern een strakke organisatie te hebben die na melding gaat kijken of de ontruiming opgestart moet worden en daarna de OAI activeerd en de OAI activeren op een handbrandmelder. Dit laatste is een bewuste handeling van iemand.

Ik schrijf dit natuurlijk in zijn algemeenheid op en niet specifiek gericht op een pand.  ;)


Citaat
NEN2654-1 of NEN2654-2?

Ik denk beiden.

 
Citaat

NEN 2654-1

Beheer, controle en onderhoud van brandveiligheidsinstallaties
 
Deel 1: Brandmeldinstallaties

februari 2002

Citaat
NEN 2654-2
   
 
Beheer, controle en onderhoud van brandbeveiligingsinstallaties
 
Deel 2: Ontruimingsalarminstallaties
december 2004

Citaat

Er is geen standaard uitschakeling van toepassing, alleen een standaard inschakeling. Er is niet echt sprake van een toneeltoren, het plafon blijft gewoon gelijk. De hoofdfunctie van deze schakeling was destijds dat er gerookt kon worden tijdens concerten, wat nu ook al niet meer kan ivm het rookverbod in de horeca. we gebruiken het nog wel om na sluiting roken voor het personeel mogelijk te maken, en voor show's waarbij rookgeneratoren worden gebruikt. Wat ik me dus afvroeg is of de centrale om 1:00 alle melders weer aanschakelt, of alleen de melders uit die betreffende zone. het LB was er erg onduidelijk over.

Xinne

Mijn persoonlijke melding is dat als je melders moet uitschakelen om valse meldingen te voorkomen je installatie bedrijf niet de juiste installatie geëngineerd heeft. Het installatie bedrijf moet kijken naar hoe jullie het gebouw gebruiken en daarop de installatie aanpassen. Het moet volgens mij niet zo zijn dat jullie beperkt worden in het gebruik door de installatie. Blijkbaar is er voor jullie maar een mogelijkheid om loze meldingen te voorkomen en dat is om melders uit te schakelen... Zonde van het geld voor die melders... juist als ze nodig zijn voor een snelle melding naar de brandweer bij veel mensen (voorstellingen) werken ze niet...  ;) Wat is het overeenkomst tussen een kantoorgebouw 's nachts en jullie gebouw? Ze zijn beiden leeg...  ;) Dus het verschil in omvang van de bewaking van de BMI zit alleen in het aanwezig zijn van grote hoeveelheid mensen  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2010, 17:38:10
Nog een aanvulling. Vaak valt er ook een koppeling maken met de moderne DECT centrales waardoor je een melding op te telefoon krijgt bij een voor alarm.  ;)


Xinne

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • VWO scholier
Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2010, 18:22:07
Over het algemeen is het niet handig om de OAI tegelijkertijd met de BMI te activeren. Helaas (of gelukkig) zijn de meeste brandmeldingen loos. Als dan steeds de OAI geactiveerd wordt dan treed er gewenning op en zullen de mensen niet meer zo 'actief' gaan reageren. De mensen blijven dan zitten op hun plaats omdat het "toch weer loos is". Beter is om intern een strakke organisatie te hebben die na melding gaat kijken of de ontruiming opgestart moet worden en daarna de OAI activeerd en de OAI activeren op een handbrandmelder. Dit laatste is een bewuste handeling van iemand.

Dit zou inderdaad een handige oplossing zijn, alleen misschien niet heel handig voor ons pand. Voor het gemak zal ik nog wat toelichting geven over de manier waarop het gebouw gebrukt wordt ;)

Het Muziekhuis is een multifuncitoneel pand met enkele mogelijkheden voor kleine (plaatselijke) artiesten en bands om te groeien. Aanwezig zijn een twaalftal oefenruimtes (verdeeld over 3 verdiepingen), een bar-ruimte (waar gerookt wordt, dus daar zitten thermische(?) melders in, zodat dat geen valse meldingen opleverd), een relatief kleine (350 man) concertzaal en een audiostudio.

Het grootste probleem is denk ik het personeel:
Overdag zijn altijd (muv za+zo, tussen 11 en 6) twee dezelfde mensen aanwezig. Dat zou geen problemen opleveren, maar 's avonds zit op elke dag van de week een ander personeelslid (bv. persoon 1 welke maandag, persoon 2 elke dinsdag) voor het beheer van de oefenruimtes. Ik denk dat er bewust gekozen is voor een zo automatisch mogelijke installatie, zodat niet alle personeelsleden een instructie/uitgebreide opleiding nodig hebben. Momenteel ben ik ism het bestuur grondig aan het huishouden geslagen wat betreft het ontruimingsplan en calamiteitenplan, aangezien veel van de personeelsleden helemaal of bijna niet op de hoogte zijn wat betreft de situatie omtrend bovengenoemde dingen.
 
Citaat
Mijn persoonlijke melding is dat als je melders moet uitschakelen om valse meldingen te voorkomen je installatie bedrijf niet de juiste installatie geëngineerd heeft. Het installatie bedrijf moet kijken naar hoe jullie het gebouw gebruiken en daarop de installatie aanpassen. Het moet volgens mij niet zo zijn dat jullie beperkt worden in het gebruik door de installatie. Blijkbaar is er voor jullie maar een mogelijkheid om loze meldingen te voorkomen en dat is om melders uit te schakelen... Zonde van het geld voor die melders... juist als ze nodig zijn voor een snelle melding naar de brandweer bij veel mensen (voorstellingen) werken ze niet...  ;) Wat is het overeenkomst tussen een kantoorgebouw 's nachts en jullie gebouw? Ze zijn beiden leeg...  ;) Dus het verschil in omvang van de bewaking van de BMI zit alleen in het aanwezig zijn van grote hoeveelheid mensen  ;)

Op momenten dat de melders zijn uitgeschakeld ivm het gebruik van rookgeneratoren oid is er in de ruimte die uitgeschakeld wordt altijd een beheerder aanwezig. Waarom ze niet gewoon hittemelders hebben opgehangen is mij ook onduidelijk, waarschijnlijk omdat het dan langer duurt voordat een brand wordt ondekt (op het moment dat er niemand aanwezig is in de zaal)

Ik zal proberen om m'n baas ervan te overtuigen dat ik de Nen's heel hard nodig heb, aangezijn mijn studentensalarisje momenteel niet toereikend is om bijna 100 euro uit te geven! (of ik moet gewoon n tijdje niet eten :D)
I live in my own little world, but it´s ok.. We know me here.