Over het algemeen is het niet handig om de OAI tegelijkertijd met de BMI te activeren. Helaas (of gelukkig) zijn de meeste brandmeldingen loos. Als dan steeds de OAI geactiveerd wordt dan treed er gewenning op en zullen de mensen niet meer zo 'actief' gaan reageren. De mensen blijven dan zitten op hun plaats omdat het "toch weer loos is". Beter is om intern een strakke organisatie te hebben die na melding gaat kijken of de ontruiming opgestart moet worden en daarna de OAI activeerd en de OAI activeren op een handbrandmelder. Dit laatste is een bewuste handeling van iemand.
Dit zou inderdaad een handige oplossing zijn, alleen misschien niet heel handig voor ons pand. Voor het gemak zal ik nog wat toelichting geven over de manier waarop het gebouw gebrukt wordt
Het Muziekhuis is een multifuncitoneel pand met enkele mogelijkheden voor kleine (plaatselijke) artiesten en bands om te groeien. Aanwezig zijn een twaalftal oefenruimtes (verdeeld over 3 verdiepingen), een bar-ruimte (waar gerookt wordt, dus daar zitten thermische(?) melders in, zodat dat geen valse meldingen opleverd), een relatief kleine (350 man) concertzaal en een audiostudio.
Het grootste probleem is denk ik het personeel:
Overdag zijn altijd (muv za+zo, tussen 11 en 6) twee dezelfde mensen aanwezig. Dat zou geen problemen opleveren, maar 's avonds zit op elke dag van de week een ander personeelslid (bv. persoon 1 welke maandag, persoon 2 elke dinsdag) voor het beheer van de oefenruimtes. Ik denk dat er bewust gekozen is voor een zo automatisch mogelijke installatie, zodat niet alle personeelsleden een instructie/uitgebreide opleiding nodig hebben. Momenteel ben ik ism het bestuur grondig aan het huishouden geslagen wat betreft het ontruimingsplan en calamiteitenplan, aangezien veel van de personeelsleden helemaal of bijna niet op de hoogte zijn wat betreft de situatie omtrend bovengenoemde dingen.
Mijn persoonlijke melding is dat als je melders moet uitschakelen om valse meldingen te voorkomen je installatie bedrijf niet de juiste installatie geëngineerd heeft. Het installatie bedrijf moet kijken naar hoe jullie het gebouw gebruiken en daarop de installatie aanpassen. Het moet volgens mij niet zo zijn dat jullie beperkt worden in het gebruik door de installatie. Blijkbaar is er voor jullie maar een mogelijkheid om loze meldingen te voorkomen en dat is om melders uit te schakelen... Zonde van het geld voor die melders... juist als ze nodig zijn voor een snelle melding naar de brandweer bij veel mensen (voorstellingen) werken ze niet... Wat is het overeenkomst tussen een kantoorgebouw 's nachts en jullie gebouw? Ze zijn beiden leeg... Dus het verschil in omvang van de bewaking van de BMI zit alleen in het aanwezig zijn van grote hoeveelheid mensen
Op momenten dat de melders zijn uitgeschakeld ivm het gebruik van rookgeneratoren oid is er in de ruimte die uitgeschakeld wordt altijd een beheerder aanwezig. Waarom ze niet gewoon hittemelders hebben opgehangen is mij ook onduidelijk, waarschijnlijk omdat het dan langer duurt voordat een brand wordt ondekt (op het moment dat er niemand aanwezig is in de zaal)
Ik zal proberen om m'n baas ervan te overtuigen dat ik de Nen's heel hard nodig heb, aangezijn mijn studentensalarisje momenteel niet toereikend is om bijna 100 euro uit te geven! (of ik moet gewoon n tijdje niet eten
)