Lafaards maken misbruik blinde man vr 17 dec 2010, 12:10 | 49 reacties
COEVORDEN - De blinde Jitse van der Vinne (35) is behoorlijk van slag door de diefstal van zijn laptop door twee laffe dieven.
Twee onbekende mannen hebben in Coevorden Jitse beroofd. Het duo had hem aangesproken in café Takema waar Jitse regelmatig naar toe gaat. Ze boden aan om hem ’s nachts even te begeleiden naar zijn huis. Ondanks dat Jitse dat meerdere keren afwimpelde, hebben ze hem op weg naar huis toch gevolgd.
"Het overviel me enorm allemaal. Het ging altijd goed als ik op stap was. Nooit heb ik problemen gehad. Maar wat er nu is gebeurd, heb ik als ontzettend bedreigend ervaren”, zegt Jitse die ook in de Coevorder gemeenteraad zit voor de lokale partij Progressief Accoord Coevorden (PAC).
Sinds enkele jaren gaat Jitse die al vanaf zijn geboorte blind is, in zijn eentje naar cafés. Hij loopt met een blindenstok. "Eerder bracht en haalde ik hem. Zo langzamerhand ging hij alleen. Hij kende de weg en durfde het ook", aldus de vader van Jitse. Afgelopen weekend ging het dus mis.
"Ze zijn zonder dat Jitse dat wilde met hem meegelopen naar zijn huis. Hij herkende de stem van een van hen doordat ze in het café even gepraat hadden. Bij de voordeur vroeg Jitse hen om weg te gaan maar ze zijn toch mee naar binnen gelopen. Binnen eisten ze cola en wilden ze een sigaret roken. Daarna zijn ze vertrokken. In de tussentijd hebben ze kans gezien om de computer mee te nemen. De volgende ochtend hebben ze ook nog op de deur gebonsd en eisten ze zijn computertas en een adapter. Pas toen kreeg Jitse in de gaten dat zijn laptop weg was. Hij heeft niet open gedaan”, vertelt zijn vader.
Maandagmiddag kwam junior met het verhaal op de proppen dat hij beroofd was. "Die lui hebben fors misbruik gemaakt van zijn blindheid. Ze zijn gewoon langs hem gelopen met zijn laptop onder de arm”, zegt de vader. "Gelukkig hebben ze niet het braille toetsenbord meegenomen. Wel staat de software daarvoor op de gestolen laptop. Verder staat er veel informatie van onze politieke partij op. Ik ben namelijk secretaris van PAC”, zegt Jitse.
Kroegeigenaar Erik Mik heeft ook geen idee wie de twee lafaards zijn. "We hebben zelfs flyers opgehangen in de zaak met een oproep aan onze gasten of zij weten wie de jongens zijn waar Jitse mee gepraat heeft. Wij vinden het allemaal ontzettend laf wat er is gebeurd. Ik moet die jongens ook echt niet persoonlijk tegen komen. We hebben Jitse aangeboden om hem voortaan zelf te halen en thuis te brengen”, aldus Mik.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8522736/__Lafaards_maken_misbruik_blinde_man__.html?sn=binnenland