Uit de media 2010

Auteur Topic: Uit de media 2010  (gelezen 328008 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #150 Gepost op: 1 februari 2010, 16:36:43
Nuenenaar moest voor leven vechten

http://www.ed.nl/regio/nuenen/5783409/Nuenenaar-moest-voor-leven-vechten.ece
dinsdag 10 november 2009 | 02:45 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 10 november 2009 | 15:06
door Fleur Besters

http://www.ed.nl/multimedia/archive/01282/ED_OVERLEES_FLEUR__1282647b.jpg
De technische recherche doet kort na het gebeurde ook onderzoek in de omgeving van de tuin waarin de vijver ligt. foto Bert Jansen

NUENEN - Het was een worsteling op leven en dood, die voor een 34-jarige man uit Nuenen zondagochtend dodelijk afliep in de vijver van een woonboerderij aan de Opwettensedijk 50.

'Ik dacht dat hij zou kunnen vluchten als hij vrij baan had'

Dat zeggen de bewoners Bentje Bisseling (52) en Mimi van Deurzen (55) uit Nuenen. Ze zijn zichtbaar onder de indruk van de gebeurtenissen, maar ogenschijnlijk ook gelaten.

Omringd door enkele familieleden en in het bijzijn van hun advocaat Carlo Oomes vertellen ze een dag na het drama aan een keukentafel in Nuenen voor één keer hun verhaal.

Het is hun versie van de fatale gebeurtenissen, beseffen ze, maar het is ook het verhaal op basis waarvan justitie zondagavond besloot dat Bisseling het verdere onderzoek thuis mag afwachten. Want officieel wordt de 52-jarige inwoner van Nuenen verdacht van doodslag, zo is hem na zes uur van verhoor verteld, maar de politiewoordvoerder noemt dat een 'technisch verhaal'.

Naar buiten toe meldt het twintigkoppige onderzoeksteam niet eens officieel dat Bisseling als verdachte is aangemerkt.

"Ik wilde die ochtend gaan metselen aan ons schuurtje. Mimi liep alvast naar buiten om de schuur te openen. Terwijl ik in de bijkeuken mijn werkschoenen dichtsnoerde, hoorde ik haar praten. Ze vroeg aan iemand wie hij was, en zei dat hij weg moest gaan", begint Bisseling zijn relaas.

Zijn arm zit in een mitella en zijn duim in een soort plastic brace, die roodgekleurd is door het bloed. De duim moet meerdere keren per dag gespoeld worden om infecties tegen te gaan en Bisseling moet een hiv-test ondergaan. Blauwe plekken, rode striemen en overal kleine snijwondjes ontsieren zijn gezicht.

"Ik zag de man op zijn rug en hij hield een riek vast. Mimi liep achteruit, maar viel. Op dat moment begon hij haar te steken. Ik dacht toen alleen nog maar: 'Straks steekt hij haar hartstikke dood'." Bisseling twijfelt dan geen moment en duwt de man weg. Die heft volgens hem de riek steeds omhoog, reden voor Bisseling om datzelfde te doen met een inderhaast gepakte steen. "Ik deed alsof ik de steen wilde gooien. Ik wilde hem koste wat kost op afstand houden. Hij riep nog dat hij gestuurd was door Jezus."

Bisselings partner Mimi van Deurzen loopt dan in paniek de straat op. Ze gilt en roept om hulp. Als ze een auto weet aan te houden, draagt ze de bestuurder op om 112 te bellen. "Ik zei dat er een panieksituatie was, dat er een inbreker was."

vervolg:
'Ik dacht dat hij zou kunnen vluchten als hij vrij baan had'
http://www.ed.nl/regio/nuenen/5783550/Ik-dacht-dat-hij-zou-kunnen-vluchten-als-hij-vrij-baan-had.ece

Terwijl Mimi wegrent om hulp te halen, probeert Bentje Bisseling zijn opponent naar achteren in de tuin te lokken. "Ik wilde hem richting het weiland krijgen.

Ik dacht dat hij zou kunnen vluchten als als ik hem dan vrij baan zou geven. Maar ik viel om en hij kwam op me af met die riek. Ik heb die volgens mij weten af te weren, maar we vielen daardoor samen in de vijver."

Het water in de anderhalve meter diepe vijver was ijskoud, zegt Bisseling. In het vierkant van acht bij acht meter worstelen de twee mannen op leven en dood.

Bisseling: "We hebben elkaar vastgepakt en verdwenen onder water. Hij beet toen zo hard in mijn duim dat hij tot op het bot is gekomen. Ik wilde loskomen, maar dat lukte niet: hij bleef me maar bijten. Hij stak ook met zijn vingers in mijn ogen en in mijn gezicht en krabde met zijn nagels. Ik besloot toen hem onder water te houden totdat hij zou loslaten. Ik was zelf ook onder water en op het moment dat hij inderdaad losliet, kwamen we beiden boven."

Uit angst geeft de Nuenenaar de jongere man vervolgens een zet. Die drijft dan al met het gezicht naar beneden. Bisseling weet uiteindelijk uit de vijver te komen. Doorweekt en uitgeput wil hij toch nog proberen om vanaf de kant de ander uit het water te halen, zegt hij nu, de dag erna.

Bij het vertellen rookt hij nog een sigaret en staart af en toe even weg. Dan ineens herinnert hij zich weer een detail. Hij zegt dat hij 'zo'n schrik' had. "Hij was een kop groter dan ik. Ik ken hem niet. Wij hebben ook nu nog geen naam gehoord."

Zodra Bisseling uit de vijver is, komen enkele buren aangelopen. "Ze zeiden dat ik er beter vanaf kon blijven. Ik kon van de kou ook bijna niets meer. Een buurvrouw heeft mijn schoenen uitgetrokken. Iemand zei me dat ik onder een warme douche moest gaan staan. Dat heb ik gedaan."

Als de politie arriveert, ligt Bisseling zwaargewond en bloedend op de bank. Hij heeft volgens zijn partner Mimi van Deurzen dan een 'korte ademhaling' en veel pijn. "We keken steeds of Bentje het wel overleefde, eigenlijk niet meer denkend aan wat er in de tuin was. We hebben de hulpverleners wel direct naar de vijver gestuurd, maar ze kwamen al snel terug", zegt ze.

Bisseling noemt de dood van zijn opponent 'erg'. "Maar wat kan ik er van zeggen? Ik was zo moe. Je zit allebei even lang onder water." Hij ziet zichzelf niet als verdachte. "Ik heb mezelf verdedigd. Ik heb niet met een riek gestoken."

Een held wil hij zichzelf zeker niet noemen. Bisseling lijkt er nuchter onder, werd in de nacht na het gebeurde slechts eenmaal wakker en dat was van de pijn, maar zijn blik keert zich zo nu en dan naar binnen. Mimi huilde bijna de hele nacht, zegt hij.

"Had hij mijn huis maar leeggehaald, maar hij moest me niet aanvallen", zegt Mimi. "Geloof één ding: wij hebben hier niet om gevraagd."

Hun ervaringen met politie en ambulancemedewerkers zijn 'honderd procent positief', maar ze zijn geschrokken van de media- aandacht en de reacties van het publiek. Ze weten eigenlijk niet goed wat ze nu moeten verwachten. Informatiefolders van Slachtofferhulp liggen op tafel, de medewerker is net langsgeweest. Hun advocaat noemt het bijzonder dat 'meneer' alweer vrij is. "Dat is in dit soort zaken meestal niet zo. Zijn verhaal gaat richting noodweer. "

De recherche sprak gisteren in een persbericht van een 'drama'. De verklaringen van de bewoners gaan nu vergeleken worden met het resultaat van het uitgebreide sporenonderzoek dat twee dagen lang is gedaan rond de woonboerderij. Vandaag wordt sectie verricht op het stoffelijk overschot van de 34-jarige man.

Het Nuenense stel heeft wel een vermoeden waarom de Nuenenaar naar hen kwam. "Bij onze buren, bij Harrie, zijn braaksporen aan de achterdeur gevonden. Daar zaten gaten van een riek. Vermoedelijk is de man achterlangs via de paardenstallen naar hun huis gelopen en heeft hij daar de riek gepakt. Toen hij hun deur niet openkreeg, heeft hij via de open verbinding in onze schutting ons schuurtje gezien. Daar wilde hij waarschijnlijk gereedschap pakken."

-------------------------------------------------------------------------------------------
Vraagtekens rond dode in Nuenen

http://www.ed.nl/regio/nuenen/5774673/Vraagtekens-rond-dode-in-Nuenen.ece
zondag 08 november 2009 | 10:20 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 10 november 2009 | 11:32

http://www.ed.nl/multimedia/archive/01280/nuenen_1280902b.JPG[/img] http://www.ed.nl/multimedia/archive/01280/nuenen2_1280850b.jpg
Foto's Bert Jansen

NUENEN - Een 34-jarige Nuenaar is zondagochtend bij een confrontatie bij een woonboerderij aan de Opwettenseweg 50 in Nuenen om het leven gekomen. Agenten hebben hem op aangeven van de bewoners van het pand rond 9.15 uur dood in de vijver gevonden.

De twee bewoners van het pand raakten gewond. Volgens bekenden van de bewoners zijn zij toen ze in de tuin wilden gaan werken aangevallen met een riek, maar de recherche is minder stellig over de aard van het incident.

Aanvankelijke berichten van de politie over een overlopen inbreker werden later op de ochtend herroepen. Het twintigkoppige team houdt na een eerste schouw alle opties open, zo liet een zegsman zondagavond weten. Er kan bijvoorbeeld zowel sprake zijn van een (roof)overval als een incident in de relationele sfeer, bevestigde hij desgevraagd.

De 52-jarige bewoner liep zware verwondingen op bij het incident, maar kon in de loop van de dag het ziekenhuis verlaten. De 55-jarige bewoonster raakte lichtgewond. De recherche laat omwille van het onderzoek niets los over de aard van hun verwondingen. Het stel is volgens de politie zeer aangeslagen. Ze worden vooralsnog niet als verdachten aangemerkt, zo liet een woordvoerder weten. “We zien ze als zeer belangrijke bronnen, maar het is moeilijk te zeggen of ze verdachten zijn of getuigen.”

De meldkamer van de politie kreeg volgens de politie zondagochtend rond kwart over negen een noodoproep van de directe buren van de slachtoffers. De grote woonboerderij is verdeeld in twee woningen. Op nummer 52 wonen de Nuenense, lokaal zeer bekende SRV-man en zijn gezin, op nummer 50 zijn zus met haar partner. “De buren hoorden tumult en hebben ons gebeld dat er vermoedelijk een inbreker was. Wij kregen ter plekke door dat er een dode man in de vijver lag. In de woning waren, buiten de gewonde bewoners, nog enkele andere mensen. Zij worden ook gehoord als getuige om duidelijk te krijgen wat hun rol is”, zegt een woordvoerder, die omwille van de privacy niet wilde zeggen of deze mensen bekenden zijn van de bewoners.

Het slechte nieuws deed zondagochtend al snel de ronde in Nuenen en familieleden en bekenden van de families kwamen al ter plekke poolshoogte nemen bij de goed verzorgde woonboerderij. Enkelen van hen lieten weten dat ze van de betrokkenen hadden gehoord dat de vrouw des huizes een man zou hebben overlopen toen ze in de grote tuin wilde gaan werken. Hij zou haar met een riek te lijf zijn gegaan, waarna haar partner op het lawaai afkwam en tussenbeide kwam. Bij die worsteling de 34-jarige Nuenenaar om het leven zijn gekomen. Of hij een bekende van de bewoners is, kon een politiewoordvoerder zondagavond niet zeggen. De recherche startte direct een grootschalig sporenonderzoek op. Op de grond en vanuit de lucht zijn opnamens gemaakt van de omgeving van de woning. Het stoffelijk overschot is omwille van het onderzoek lange tijd in de vijver blijven liggen, maar kon later op de dag worden geidentificeerd, waarna zijn nabestaanden op de hoogte zijn gesteld. De woning aan de Opwettenseweg is vannacht bewaakt door de politie.



http://www.telegraaf.nl/binnenland/5930237/__Man_niet_vervolgd_om_dood_inbreker__.html

ma 01 feb 2010, 14:33 | lees voor
    
Geen vervolging in dodelijke vijver-ruzie

DEN BOSCH -  Het Openbaar Ministerie (OM) heeft besloten geen vervolging in te stellen tegen een 52-jarige man uit Nuenen die in november betrokken is geweest bij een gevecht in een vijver. Daarbij overleed een 34-jarige man. Dat heeft het OM maandag meegedeeld.

De politie stelde vast dat het slachtoffer mogelijk door een misdrijf was overleden. Het OM zegt dat er geen exacte doodsoorzaak is vast te stellen.

De 34-jarige verwarde man belaagde op 8 november een stel in hun tuin met een riek. De man en een vrouw waren in hun tuin in Nuenen aan het klussen. Na wat duw- en trekwerk vielen de beide mannen in een vijver waar een gevecht ontstond. Uiteindelijk overleed de 34-jarige man.

Na sectie en toxicologisch onderzoek is vastgesteld dat de exacte doodsoorzaak van de 34-jarige man niet is vast te stellen. Wel is geconstateerd dat medicijnen en drugs mogelijk van invloed zijn geweest op zijn gedrag.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #151 Gepost op: 2 februari 2010, 09:46:24
Vrouw bevalt met politiehulp VALKENBURG -  (De Telegraaf)

Niet een vroedvrouw maar een politieagente heeft maandag in Valkenburg een 30-jarige vrouw geholpen bij de bevalling van een dochter. De agente had slechts via de telefoon hulp van een vroedvrouw.
 
De agente stond onderaan de Cauberg het verkeer te regelen dat helemaal was vastgelopen door de sneeuw. De zwangere vrouw uit Sibbe, die hevige weeën had, en haar 33-jarige man stonden in de file die daardoor was ontstaan en konden geen kant uit.

De politieagente zag de baringsnood, leidde de vrouw naar een nabij gelegen hotel en haalde de baby. Dat deed ze met hulp van telefonische aanwijzingen van een vroedvrouw en de hoteleigenaresse.

Ambulancepersoneel, dat ook gevangen zat in dezelfde verkeersopstopping, kon later vaststellen dat de bevalling goed was verlopen.

Baby Esmee en haar moeder maken het goed.

Bron: De Telegraaf

Proficiat voor zowel de ouders als de "blauwe" collega!! Geweldig doortastend optreden

Ruud


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #152 Gepost op: 2 februari 2010, 13:02:02
Politieman doet valse aangifte

AMSTERDAM - Een 40-jarige medewerker van het politiekorps IJsselland is geschorst omdat hij een valse aangifte heeft gedaan van diefstal van zijn auto.
Daarnaast liep hij weg na een aanrijding zonder zijn identiteit bekend te maken. De man belandde afgelopen weekeinde met zijn auto in een sloot en ging er lopend vandoor.

Omdat onduidelijk was of hij nog in het water lag, hebben hulpverleners nog enige tijd naar hem gezocht. De politiemedewerker deed vervolgens aangifte van diefstal van zijn auto, maar trok die aangifte een dag later tijdens zijn verhoor weer in. De zaak wordt nader onderzocht, maar hij krijgt sowieso een proces-verbaal. Zijn loopbaan bij de politie lijkt hiermee ten einde.

Bron: www.nu.nl


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Reactie #153 Gepost op: 2 februari 2010, 19:06:46
Nederlander vermoord op wintersport PRAAG -  Een Nederlandse man is in de Tsjechische wintersportplaats Zacler, vlakbij de Poolse grens, door een geweldsmisdrijf om het leven gekomen. Twee Nederlanders zijn opgepakt in verband met de moord.

Buitenlandse Zaken heeft dinsdag bevestigd dat het slachtoffer en de verdachten bekenden van elkaar waren. Het motief van de moord is nog onbekend.

Het slachtoffer zou een man uit Amersfoort zijn. De familie van het slachtoffer is inmiddels op de hoogte gesteld.

De Tsjechische politie heeft een onderzoek ingesteld naar de moord.

De verdachten worden binnenkort voorgeleid.

Bron: Telegraaf.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #154 Gepost op: 2 februari 2010, 19:46:40
http://nos.nl/artikel/133734-omstreden-publicatie-over-autisme-ingetrokken.html

Omstreden publicatie over autisme ingetrokken

Het onderzoek veroorzaakte een afname in vaccinaties Het onderzoek veroorzaakte een afname in vaccinaties Foto: ANP
Update: dinsdag 2 feb 2010, 16:27

Het medisch vaktijdschrift The Lancet heeft een twaalf jaar oude publicatie over een verband tussen inentingen en autisme ingetrokken. Het artikel was de basis voor een felle strijd tegen de BMR-vaccinatie.

De  Britse arts Andrew Wakefield en twaalf collega's schreven het artikel in 1998. Uit het onderzoek wat ze onder twaalf kinderen verrichtten, zou blijken dat de BMR-vaccinatie (bof, mazelen en rode hond) autisme kon veroorzaken.

De publicatie leidde tot grote ongerustheid. Veel ouders besloten hun kinderen niet meer tegen de kinderziektes te laten inenten. Als gevolg daarvan steeg het aantal gevallen van mazelen in het Verenigd Koninkrijk aanzienlijk.

Misstanden
Onderzoeken na 1998 hebben het verband tussen het BMR-vaccin en autisme nooit kunnen aantonen. In de tussentijd hebben tien van de dertien auteurs afstand genomen van de conclusies van Wakefields onderzoek.

Er zou sprake zijn geweest van ernstige misstanden. Het onderzoek zou oneerlijk en misleidend zijn geweest. De resultaten in het onderzoek zouden deels zijn vervalst.

Afgelopen donderdag werden de auteurs die nog wel achter de inhoud van het artikel staan, hoofdonderzoeker Wakefield en twee collega's, berispt door de Britse Medische Raad.

Smartegeld
Wakefield wordt er verder van beschuldigd te zijn betaald door advocaten van ouders die grote sommen smartegeld probeerden los te krijgen van de producenten van het BMR-vaccin.

Bovendien zou de hoofdonderzoek onethisch gehandeld hebben bij het verkrijgen van zijn onderzoeksdata. Hij zou tijdens een verjaardagsfeestje van zijn zoon bloedmonsters hebben afgenomen bij de kinderen voor het onderzoek.

Wakefield ontkent alle aantijgingen.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #155 Gepost op: 3 februari 2010, 12:32:33
Brandweer Amsterdam redt twee personen uit water
Het duikteam van de Brandweer heeft vanmorgen twee personen uit het water gered ter hoogte van de Nieuwe Keizersgracht. Een invalide man was rond 9.15 uur met een scootmbiel in de gracht gevallen.


Foto: Mathys van Abbe

Een omstander die het zag gebeuren sprong meteen in het water om hulp te bieden. Duikers van de brandweer waren gelukkig snel ter plaatse om de mannen en de scootmobiel uit het water te halen. De invalide man is met onderkoelingsverschijnselen overgebracht naar een ziekenhuis.
http://www.at5.nl/artikelen/31687/brandweer-redt-twee-personen-uit-water

p2kflex
09:19:55 03-02-10GROUP-1WO-1 PERSONEN TE WATER (+Inc.net: 1+) NIEUWE KEIZERSGRACHT 86 ASD [ 591 NET001 531 554C 559 ]
0100769BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Nico (Lichtkrant)
0101204BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OVD Noord Spoed)
0101218BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Willem (WO 559)
0101219BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Willem (Lichtkrant)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #156 Gepost op: 3 februari 2010, 19:49:42
Computerproblemen politie houden aan

NIJMEGEN -  De computerproblemen bij de korpsen in het noordoosten van het land zijn nog niet voorbij. Dat constateerden de korpschefs van de korpsen woensdag na overleg. Het aantal meldingen van een storing is na afgelopen weekeinde zeker niet afgenomen, meldden de betrokken korpsen.

Politiemedewerkers kampen met trage computers en een haperend netwerk. Die problemen begonnen al op woensdag 20 januari. Vorige week leek het einde van de computerproblemen in zicht, nadat de hoofdoorzaak gevonden leek te zijn. Doel was het aantal netwerkgebruikers vanaf maandag weer op te voeren, maar dat is volgens de korpsen niet gelukt.

Pieter-Jaap Aalbersberg, korpschef van het korps IJsselland: „Collega's hebben last van lange inlogtijden, lopen vast en hebben problemen van algehele traagheid van het systeem. Na twee weken is dit niet meer uit te leggen aan de 13.000 collega's in de korpsen.”

De korpsen Friesland, Groningen, Drenthe, IJsselland, Noord- en Oost-Gelderland, Gelderland Midden, Gelderland Zuid en Twente hebben last van de storing. Die acht korpsen werken op een gezamenlijk computernetwerk.

Vanaf woensdag gebruiken de korpsen 750 noodcomputers, die worden ingezet als snelle, storingsvrije werkstations. De gebruikers van normale werkplekken zullen voorlopig nog wel storingen ondervinden, aldus de politie.

Volgens de korpschefs ondervindt de alarmcentrale 112 geen hinder van de problemen dankzij een eigen ICT-voorziening. Ook het communicatienetwerk C2000 werkt zoals het hoort.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5950163/__Computerproblemen_politie_houden_aan__.html?p=2,2


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #157 Gepost op: 3 februari 2010, 23:26:35
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5950364/__Gevaarlijk_spel_scholieren_op_rails__.html

wo 03 feb 2010, 18:31 | lees voor
Gevaarlijk spel scholieren op rails

DRIEBERGEN -  De spoorwegpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) gaat hard optreden tegen scholieren die zich levensgevaarlijk ophouden op de rails bij het station Krommenie-Assendelft. Dat heeft het KLPD woensdag laten weten.

Sinds vorige week krijgt de politie signalen dat scholieren een levensgevaarlijk spelletje op de rails spelen. Ze zouden zo lang mogelijk op de rails blijven staan en er een sport van maken zo laat mogelijk voor een naderende trein weg te springen. Het station ligt op het spoortraject tussen Alkmaar en Amsterdam, een van de drukste van Nederland, met om de paar minuten een passerende trein.

Inmiddels zijn er al diverse bekeuringen van 90 euro uitgeschreven. De politie zal de jongeren de eerstvolgende keer dat ze hen betrapt, aanhouden, meenemen naar het bureau en voorgeleiden aan de hulpofficier van justitie. Ook de ouders worden in kennis gesteld, Als het voorval onder schooltijd plaatsvindt, zal de politie ook de school informeren.

De Dienst Spoorwegpolitie, de regiopolitie Zaanstreek-Waterland en het Openbaar Ministerie in Haarlem hebben tot deze strenge aanpak besloten wegens de grote risico's op ernstig letsel of erger bij de betrokken jongeren en de risico's en overlast voor het treinpersoneel en de reizigers.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #158 Gepost op: 3 februari 2010, 23:38:31
http://www.gelderlander.nl/maasland/article2106118.ece

Tweede verdachte van brand opgepakt

03 nov 2007, 07:00 - OPLOO/EINDHOVEN - Na haar vriend, die afgelopen dinsdagmorgen in Eindhoven door de politie van zijn bed werd gelicht, is gistermorgen Lieke van Lierop door de politie voor verhoor meegenomen.

Volgens een woordvoerder van de politie is de 19-jarige vrouw aangehouden voor betrokkenheid bij de dood van haar vader Jan van Lierop.

De 52-jarige Oploonaar werd in de vroege morgen van woensdag 16 mei dood aangetroffen in zijn woning op de Striep in Oploo. In de slaapkamer waar het levenloze lichaam van Van Lierop lag had eerder brand gewoed.

Volgens Lieke van Lierop eerder deze week wordt haar vriend beschuldigd van moord cq. doodslag en brandstichting. De vrouw was dinsdagmorgen bij haar vriend op het moment dat de politie hem arresteerde. Ze kreeg toen al van de politie te horen dat er een tweede verdachte was. Dat zij de tweede zou zijn die als vermoedelijke dader wordt aangemerkt, was bij haar toen nog niet bekend.

De 19-jarige vrouw, die met haar vriend een flatwoning bewoont in Eindhoven, is gistermorgen voor verhoor overgebracht naar het politiebureau in Den Bosch. Haar 24-jarige vriend zit eveneens nog vast.

LJN: BK7065, Gerechtshof 's-Hertogenbosch , 20-000584-09   Print uitspraak
Datum uitspraak:   18-12-2009
Datum publicatie:   18-12-2009
Rechtsgebied:   Straf
Soort procedure:   Hoger beroep
Inhoudsindicatie:   Moord en brandstichting te Oploo.
De verdachte heeft samen met zijn toenmalige vriendin de vader van zijn vriendin vermoord door hem te verstikken en te wurgen. Om de dood van het slachtoffer op een ongeluk dan wel zelfmoord te laten lijken hebben verdachte en zijn vriendin brand gesticht in de slaapkamer waarin het lichaam van het slachtoffer zich bevond.
Het hof verwerpt de verweren dat er geen sprake is geweest van voorbedachte raad en het verbranden van een lijk als bedoeld in artikel 151 van het Wetboek van Strafrecht. Ook het beroep op psychische overmacht en ontoerekenbaarheid wordt verworpen.
Het hof veroordeelt de verdachte tot een gevangenisstraf van 15 jaren.


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #159 Gepost op: 4 februari 2010, 10:18:36
Verzorgingshuis rouwt na fataal ongeval.

Genemuiden.
Het had een week vol feestelijke activiteiten moeten worden, maar na het tragische overlijden van 2 betrokken en alom gewaardeerde medebewoners heeft niemand in de Meenthe nog zin in welke uitbundigheid dan ook rond het 40 jarig bestaan van het wooncentrum voor ouderen in Genemuiden.
Het ontstellende bericht dat de heer en mevrouw klein (93 en 92) jaar, (de politie meldde maandag foute leeftijden) bij een frontale autobotsing op de Kamperdijk in Genemuiden op een steenworp afstand van hun seniorenappartement om het leven waren gekomen, maakte maandagmiddag op slag een einde aan alle gezelligheid in De Meenthe.
Het echtpaar woonde er al jaren, maar kwam oorspronkelijk uit ´s Herenbroek.
Op het moment van het ongeluk zat onze grote zaal vol met bewoners en personeel voor een heerlijke high-tea.
De heer en mevrouw Klein zijn daar ook nog bij geweest, maar eerder opgestapt. Naar later bleek om een eindje te toeren, verteld Meenthe-manager Herman van Amerongen. Vlak na het ongeluk kwam de politie persoonlijk naar De Meenthe om hem en andere leidinggevenden het dramatische nieuws te vertellen. Daar waren we blij mee, want de eerste geruchten hadden de kop al opgestoken. Dan is het aan de ene kant vreselijk om het feestje te moeten onderbreken voor zo´n bericht, maar tegelijk was het ook om al onze andere bewoners en het personeel snel de juiste informatie te kunnen geven, aldus Van Amerongen. Hij had maandag notabene zijn eerste werkdag als interim-manager.
Ik vervang hier omdat het vaste locatiehoofd ernstig ziek is. En dan dit nog eens. Tja er zijn prettiger omstandigheden om aan een nieuwe baan te beginnen. Van de jubileum festiviteiten die deze week nog zouden voortduren is er een aantal geschrapt. Van Amerongen, de feestvreugde is ook wel over, dat zal iedereen begrijpen. We hebben daarom besloten het jubileum verder sober te houden. Een voorstelling met oude filmbeelden van Genemuiden gaat bijvoorbeeld nog wel door, maar door al het vrolijke is een streep gezet. Logisch, lijkt me.
Gisteren heeft hij de verdere gang van zaken ook al doorgepraat met familieleden van het omgekomen echtpaar. Heel verdrietig, maar ze waarderen onze betrokkenheid enorm. In overleg met hen is ook besloten om hier in de Meenthe een gedenkhoekje met condoleanceboek in te richten. Veel bewoners hebben er om gevraagd.
Schrale troost, maar ook zo´n laatste groet doet ze goed.

Bron de Stentor woensdag 3 febr. 2010.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.