http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fmaart%2FBoete%20gevraagd%20voor%20dodelijk%20ongeval%20manegeBoete geëist voor dodelijk ongeval manege
1 maart 2010
Justitie in Rotterdam heeft een boete van 10.000 euro geëist tegen de Manege Hoek van Holland, voor een dodelijk ongeval.
In maart 2007 kwam de zesjarige Dicky den Arend om het leven, toen hij verstrikt raakte in een stapmolen voor paarden. Volgens justitie had de manege het apparaat veiliger moeten maken.
De eigenaar van de manege zegt dat de stapmolen er al 22 jaar stond en dat er nog nooit ongelukken mee waren gebeurd. De manege in Hoek van Holland is inmiddels gesloten.
Vader wil excuses van manegehouder
De vader van Dicky, Eef den Arend, neemt het de manegehouder kwalijk dat hij nog nooit zijn excuses heeft aangeboden voor het drama. "Hij heeft nooit wat van zich laten horen. Als hij had gezegd: sorry, ik kon er niets aan doen, dan was het voor mij klaar geweest".
Eef den Arend is naar de Nationale Ombudsman gestapt over de orgaandonatie van Dicky. "Ik had met de moeder van Dicky afgesproken dat het hartje van Dicky mocht worden gedoneerd. Achteraf kwamen wij erachter dat zij ook zijn darmen, lever en nieren hadden weggehaald. Dat hadden zij met ons moeten overleggen, maar ik heb al drie jaar lang niets gehoord van de organisatie die de donaties regelt".
Eef den Arend heeft nog regelmatig contact met de ouders van het jongetje dat het hartje van Dicky ontving. "Ik kreeg met de kerst nog een kaart en een foto van het kind. Dat staat hij in de sneeuw met een skijack aan. Voor mijn gevoel is Dicky daarom nog niet dood, want zijn hart klopt nog, alleen bij een ander".
* Als eerste wil ik de ouders alsnog condoleren. Om op deze manier een kind te verliezen gun je niemand. Maar als ik aan de andere kant van de lijn even ga staan , het kind had gewoon bij zijn ouders moeten zijn. Als ik zie hoe er af toe omgesprongen wordt met kinderen , (slaat niet op deze ouders , kan ik niet over oordelen) , hup gooi maar af op de manege of zusje rijd en de andere kleine gaat lekker op onderzoek uit. Lopen dor de stallen heen , hooiberg op en af enz. Ouders vinden het tegenwoordig allemaal normaal. Maar de eindverantwoording ligt toch bij de ouders en niet bij de manege eigenaar die kan niet 24 uur per dag alle gillende kinderen in de gaten houden. Je houd soms je hart vast. Zomers lekker in de wei tussen de pony's , maar o wee als er een beestje schopt dan is het een k*t beest. Ja wat er gebeurt is bij de orgaandonatie ,als het waar is is het schandalig want je moet er voor tekenen.
Annet, Vlaardingen 1 maart 2010 om 21:58
* ik begreep dat deze manegehouder zelf ook een beetje van de wereld was na het ongeluk, ik weet niet of ik die mensen onder de ogen zou kunnen komen ook al was het een ongeluk ook voor beide veel sterkte
ivonne, barendrecht 1 maart 2010 om 20:34
* Ik vraag me af wat bij deze meneer nu het zwaarste weegt? Het ongeluk zelf of wat er daarna met Dicky zijn organen is gebeurd?
zomaar, vld 1 maart 2010 om 18:49