Uit de media 2010

Auteur Topic: Uit de media 2010  (gelezen 329837 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #460 Gepost op: 5 mei 2010, 18:35:02
Drukte op bevrijdingsfestivals

Uitgegeven:    5 mei 2010 13:29
Laatst gewijzigd:    5 mei 2010 18:06

ZWOLLE - De politie roept mensen op niet naar Zwolle te reizen. Ook de organisatie van het bevrijdingsfestival in Utrecht roept mensen op het festivalterrein te mijden.

NU.nl/Martijn Kleingeerts

Bevrijdingsdag

Het park Transwijk bij de wijk Kanaleneiland is overvol, zo meldde de organisatie rond drie uur woensdagmiddag op haar website.

Voor de ingang van het terrein zouden bovendien enorme rijen staan. De politie liet weten dat er zich tot nu toe geen incidenten hebben voorgedaan.

Eén erin, één eruit

De organisatie kan maximaal 10.000 mensen toelaten op het terrein. ''Op dit moment is het één erin, één eruit. Dat komt doordat er dit jaar voor het eerst een hek om het terrein staat, maar ook omdat er veel meer bezoekers zijn dan vorig jaar'', aldus een woordvoerster.

Naar verwachting wordt het na zes uur wat rustiger en kan de deur weer open.

Zwolle

Ook Zwolle is overvol met bezoekers van het Overijsselse bevrijdingsfestival. Woensdag wordt tot middernacht in de Hanzestad een van de Nationale Bevrijdingspopfestivals gehouden.

Ongeveer 100.000 mensen zijn inmiddels al naar Zwolle gekomen.

Overvol

''De treinen en toegangswegen zijn overvol. De stad kan meer bezoekers niet verwerken'', aldus een politiewoordvoerder.
Het festival, dat bij het centrum wordt gehouden, verloopt tot nu toe zonder incidenten.

Amsterdam

Op het bevrijdingsfestival in Amsterdam kwamen tussen de 30.000 en 40.000 mensen af. Dat heeft de organisatie laten weten.

Op het hoofdpodium op de Dam en op enkele podia in omliggende straten vinden sinds 14.00 uur muziekoptredens plaats, van onder andere Junkie XL, de Amsterdamse band The Tunes en de Nederlandse zangeres Giovanca. Het festival duurt tot ongeveer 23.00 uur.

In de muzikale programmering is geen aandacht voor het incident tijdens de dodenherdenking op de Dam dinsdagavond. Wel hebben alle bezoekers het erover, aldus een woordvoerder van de organisatie. Alles verloopt volgens hem op rolletjes. ''Er hangt een gemoedelijke sfeer.''

Bevrijdingsvuur

Demissionair premier Jan Peter Balkenende gaf woensdagmiddag in Roermond met het ontsteken van het bevrijdingsvuur het startsein voor de Bevrijdingsfestivals.

Op dertien plaatsen in Nederland vinden Bevrijdingsfestivals plaats, die naar verwachting een kleine miljoen Nederlanders trekken. In steden in de twaalf provincies en in Amsterdam zijn in totaal ongeveer 250 acts te zien.

Lied van de Vrijheid

Voor de twintigste keer reizen de door het Nationaal Comité 4 en 5 Mei benoemde Ambassadeurs van de Vrijheid langs de festivals om onder meer hun eigen versie van het Lied van de Vrijheid ten gehore te brengen.
Dit jaar valt die eer te beurt aan Guus Meeuwis, Junkie XL en het gelegenheidsgezelschap The Boris & Wicked Jazz Experience.

Helikopter

Traditiegetrouw verplaatsen de muzikale ambassadeurs zich per helikopter van het ene naar het andere festival, maar dj Junkie XL ziet daarvan af. Hij geeft de voorkeur aan reizen per bus.

Bezoekers kunnen op de festivals niet alleen genieten van optredens van artiesten, maar ook deelnemen aan debatten over vrijheid en, via de aangesloten organisaties als Amnesty International, War Child en VluchtelingenWerk, hun steentje bijdragen aan het thema Vrijheid Wereldwijd.

http://www.nu.nl/binnenland/2241244/drukte-bevrijdingsfestivals.html


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #461 Gepost op: 5 mei 2010, 19:50:05
Auto rijdt water in, vrouw overleden
HELENAVEEN - Bij een ongeluk in Helenaveen is woensdagmiddag een vrouw omgekomen. De vrouw zat in een auto die te water raakte in de Brabantse plaats.

De vrouw en een man zijn door de brandweer uit de auto gehaald, maar de vrouw overleed ter plaatse. De man is met onbekend letsel naar een ziekenhuis gebracht, maar verkeert niet in levensgevaar.

Het ongeluk gebeurde rond 13.30 uur op de Soemeersingel. Waardoor de auto te water raakte is nog niet bekend, maar er waren in ieder geval geen andere voertuigen bij betrokken.

Bij de hulpverlening werd ook een traumahelikopter ingezet. De vrouw werd nog langdurig gereanimeerd, maar dat mocht niet meer baten. De identiteit van de betrokkenen is nog niet bekend.

Bron: Nu.nl

Citaat
p2kflex
13:37:12 05-05-10GROUP-5A1 OUDE PEELSTRAAT Helenaveen coord R25A MKA Eindhoven
0923993MKA Veiligheidsregio Gelderland Zuid (Traumaheli Life-Line-3 - MMT)
p2kflex
13:36:48 05-05-10GROUP-1Vrijwilligers herbezetting post centrum
1108864BRW Helmond (Centrum) (Blusploeg E)
1108898BRW Helmond (Centrum) (Lichtkrant)
p2kflex
13:31:03 05-05-10GROUP-1PRIO 1 : VOERTUIG TE WATER: (soort voertuig: auto) OUDE PEELSTRAAT 13 HELE : 840 880 OVD
1104767BRW Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant (OvD Oost - Zuid)
1106646BRW Deurne (Neerkant) (Korpsalarm)
1106698BRW Deurne (Neerkant) (Lichtkrant)
1108898BRW Helmond (Centrum) (Lichtkrant)


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #462 Gepost op: 6 mei 2010, 18:07:34
Verdachte aangehouden in moordzaak Andrea Luten

Bekentenis in zaak van Andrea Luten
6 mei 2010 - Arrondissementsparket Assen

De 41-jarige Hoogevener die op 3 mei jl. is aangehouden i.v.m. de gewelddadige dood van Andrea Luten heeft een bekentenis afgelegd.

De man heeft tegenover de politie verklaard dat hij Andrea heeft gewurgd.
Tevens verklaarde de man dat hij op de fatale dag ter plaatse was op een fiets en dat hij en Andrea elkaar niet kenden.

Inbewaringstelling
Op vordering van de officier van justitie heeft de rechter-commissaris van de rechtbank Assen de inbewaringstelling voor 14 dagen bevolen.

De direct betrokkenen zijn inmiddels geïnformeerd over de inhoud van dit bericht.
Het onderzoek is nog in volle gang, dit betekent dat er geen nadere mededelingen gedaan worden.

bron: Openbaar Ministerie
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #463 Gepost op: 9 mei 2010, 09:15:44
Na bijna twee jaar Den Helder Actueel leek het me handig eens een politieperskaart aan te vragen. Een normale kaart van de NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten) heb ik al en is vaak voldoende, maar soms biedt een politieperskaart uitkomst (het geeft je als journalist iets meer mogelijkheden). Dat is overigens vooral afhankelijk van de dienstdoende hulpverleners, maar toch, beter mee dan om verlegen.

Het was woensdag 5 mei, een dag waarop veel mensen vrij waren, winkels dicht en er dus niet al te veel te beleven viel. Even rustig bijkomen dus en tijd om wat administratieve dingen te regelen, zoals het aanvragen van de politieperskaart. Via de bijbehorende website ging ik op zoek naar het aanvraagformulier, dat er zou moeten zijn, maar ik nergens kon vinden. Wel een paar pdf-documentjes met statuten en een reglement, want ook als bezitter van zo’n kaart heb je je aan bepaalde regeltjes te houden.

Op zoek naar dat aanvraagformulier bedacht ik dat de link naar dit formulier misschien per ongeluk van de site was gehaald, maar dat het document op zich nog wel ergens moest staan. De pdf-bestandjes stonden in een map Data, zo zag ik al snel en direct bedacht ik dat mogelijk ook andere bestanden in die map te vinden konden zijn. Mijn aanvraagformuliertje wellicht.

Nu is het zo dat je op een beetje hobbysite niet zomaar de inhoud van directories kunt lezen en uiteraard ging ik er vanuit dat dit zeker het geval zou zijn bij politieperskaart.nl. Tegen beter weten in tikte ik handmatig Data/ achter de url en zie daar: probleemloos werd mij de inhoud van dit mapje getoond.

Ik zag de al genoemde pdf-bestanden staan, maar ook een backup directory en, veel interessanter, twaalf andere bestanden. Nou kan ik het niet helpen, maar in dit soort gevallen word ik nieuwsgierig en kan ik het eigenlijk niet nalaten om zo’n bestandje aan te klikken. Ik wist met absolute zekerheid dat ik die bestanden niet kon downloaden of dat ze op z’n minst zwaar beveiligd zouden zijn, maar je probeert het toch. En het lukte…

In een van de bestanden trof ik de gegevens van 4.538 Nederlandse journalisten. Niet alleen voor- en achternaam, ook geboortedatum, telefoonnummers, e-mail en huisadressen, werkgevers, functie, et cetera. Informatie over verslaggevers, fotojournalisten, technici en meer. Journalisten die om welke reden dan ook een politieperskaart hebben. En ja, ook de info van mijn collega’s bij de plaatselijke HC (ik had ze jonger geschat  ) en die van bevriende journalisten op Texel stond erbij. Medewerkers van de Telegraaf, SBS, Omroep Brabant, RTV Noord-Holland, Nova, AD en noem maar op. Tot de privégegevens van medewerkers van Peter R. de Vries aan toe.

In een tweede bestand stonden per gebruikerscode alle wachtwoorden te lezen, van in totaal 2.155 personen. Met de twee lijsten gekoppeld kon je dus probleemloos inloggen op het systeem met de codes van willekeurig welke Nederlandse journalist dan ook. Slordig? Lijkt me wel.

Nadat ik had ontdekt hoe onbeveiligd de site was, heb ik uiteraard eerst contact gezocht met de Stichting Landelijke Politieperskaart en ze de kans gegeven het lek te dichten. Dat is inmiddels gebeurd, zodat ik er nu probleemloos over kan schrijven, zonder dat u ook de bestanden kunt downloaden.

Eind goed, al goed dus. Volgens de medewerkster van de stichting heb ik mijn politieperskaart nu al verdiend, de aanvraag zal dus vast en zeker worden gehonoreerd. Sta ik binnenkort ook in die bestandjes vermeld…

Bron: http://www.denhelderactueel.nl/08/05/2010/open-en-bloot/


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #464 Gepost op: 9 mei 2010, 21:06:18
Rond 19.00 uur werden de hulpdiensten van Friesland gealameerd voor een zwaar ongeval op de Froonackerdyk te Britswert.
De blusgroep van Mantgum, OVD-B/Commandant en ambulances 151/113/143/137/OVD-G kwamen ter plaatse.

Volgens de Twitter van Jaring Rispens (twitter.com/stjoerder en www.stjoerder.nl) zou het gaan om een zwaar ongeval, waarbij 4 personen zijn betrokken en hierbij 2 doden bij zijn gevallen. Informatie volgt later via zijn site en www.112fryslan.nl


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #465 Gepost op: 9 mei 2010, 21:10:19
Daar zullen dan deze meldingen bijhoren:

p2kflex
20:15:01 09-05-10-ALPHA-P 1 BOT-TEAM ZSM MET DIRK BELLEN
0303050BRW Veiligheidsregio Friesland (Hoofd BOT)
p2kflex
20:02:52 09-05-10-ALPHA-P 2 GRAAG BELLEN MKB
0303051BRW Veiligheidsregio Friesland (Coördinator BOT)
p2kflex
19:02:16 09-05-10GROUP-1P 1 Aanr.beknelling FROONACKERDYK - N384 BWER Inzet TSMANTGU
0303060BRW Veiligheidsregio Friesland (OvD Zuid - West)
0303487BRW Littenseradeel (Mantgum) (Blusploeg)
0303495BRW Littenseradeel (Commandant)


Ambu's:

p2kflex
19:05:14 09-05-10-ALPHA-A1 FROONACKERDYK  - N384 BRITSWERT
0320641Ambu 02-137 (Sneek)
p2kflex
19:02:16 09-05-10GROUP-1P 1 Aanr.beknelling FROONACKERDYK - N384 BWER Inzet TSMANTGU
0320908MKA Veiligheidsregio Friesland (OvD-G Noord)
p2kflex
19:02:03 09-05-10-ALPHA-A1 FROONACKERDYK - N384 BRITSWERT
0320582Ambu 02-143 (Leeuwarden)
p2kflex
19:00:07 09-05-10-ALPHA-A1 FROONACKERDYK - N384 BRITSWERT
0320502Ambu 02-113 (Leeuwarden)
p2kflex
18:59:31 09-05-10-ALPHA-A1 FROONACKERDYK - N384 BRITSWERT
0320643Ambu 02-151 (Sneek)
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #466 Gepost op: 10 mei 2010, 11:29:01
Ernstig verkeersongeval Froonackerdyk

BRITSWERT – Bij een verkeersongeval op de Froonackerdyk (N384) ter hoogte van de afslag naar Britswert zijn een 33-jarige man uit Westhoek en een 44-jarige vrouw uit Franeker om het leven gekomen. In de verongelukte auto zaten vijf personen. De andere drie inzittenden, een 5-jarige jongen uit Franeker, een 29-jarige man uit Franeker en een 27-jarige vrouw uit Westhoek, zijn zwaar gewond overgebracht naar het ziekenhuis. Rond 19.00 uur reed de auto met hierin de slachtoffers over de Froonackerdyk in de richting van Franeker. Vlak voor de afslag naar Britswert haalde de betreffende auto een aantal auto’s in. Een van deze auto’s sloeg echter linksaf richting Britswert. De auto met de slachtoffers week hier voor uit, reed door de berm en kwam tot stilstand in een sloot tegen een dam.

Door getuigen, omstanders en diverse hulpdiensten is assistentie verleend en ook is de hulp van de trauma helikopter ingeroepen. De 29-jarige man en 5- jarige jongen zijn met de ambulance overgebracht naar het UMCG in Groningen. De 27 jarige vrouw is per ambulance overgebracht naar het MCL in Leeuwarden.



bron: politie persbericht.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #467 Gepost op: 11 mei 2010, 12:41:12
Fictieve ramp met slachtoffers in UMC
Veertig chirurgen en traumachirurgen uit verschillende landen doen op vrijdag 14 mei mee aan een grootschalige `real time’ rampenoefening in het calamiteitenhospitaal van het UMC Utrecht. De oefening is onderdeel van een internationale cursus `Hulpverlening bij grote rampen’. Het UMC Utrecht organiseert de cursus op 13, 14 en 15 mei in samenwerking met de ESTES (European Society for Trauma and Emergency Surgery) en de internationaal vermaarde Zweedse traumatoloog prof. dr. Lennquist. In de cursus oefenen artsen met het MacSim trainingsinstrument dat ontwikkeld is door Lennquist. Dr. Mike Bemelman, traumachirurg van het UMC Utrecht, organiseert de cursus.
Bij de `real time’-oefening, die zeker drie tot vier uur duurt, moeten 400 slachtoffers worden opgevangen. De cursusdeelnemers oefenen in het fictieve Anyland, dat vergelijkbaar is met een gemiddeld groot Europees land. Tijdens een oefening vindt in Anyland een ramp plaats. De hulpverleners die ter plaatse komen krijgen een `window view’ in woorden van de rampplek, bijvoorbeeld `Uitslaande brand in fabriek. Mensen komen het gebouw uitrennen. Overal is rook, er klinkt gegil.’
Vervolgens liggen er op tafel kaartjes. Elk kaartje verbeeldt een slachtoffer, en is voorzien van alle relevante gegevens die een eerste trauma-anamnese op zou leveren. Hier begint de oefening. De hulpverleners gaan aan de slag met de triage, verdeling van slachtoffers over de ziekenhuizen etcetera. In andere ruimtes zijn cursisten bijvoorbeeld een traumateam in een van Anylands-ziekenhuizen.
Traumachirurg Bemelman was bij de hulpverlening van een aantal Nederlandse rampen betrokken en vindt dat minimaal twee keer per jaar georganiseerd oefenen belangrijk is. “Men zegt wel eens dat je bij een ramp hetzelfde doet als in de dagelijkse praktijk, alleen in een andere orde van grootte. Mijn ervaring is dat deze stelling voor een groot deel klopt, maar toch niet helemaal. Bij een ramp of incident met veel slachtoffers wordt je als hulpverlener voor keuzes gesteld die je normaal niet hoeft te maken. Bijvoorbeeld de keuze het ene slachtoffer te behandelen, en daarmee de kans te lopen dat een ander slachtoffer komt te overlijden. Tijdens een MacSim oefening voelt een dergelijke keuze bijna net zo zwaar als in het echt. Bij een ramp moet je `out of the box’ kunnen denken en handelen. Dat te oefenen en trainen helpt, om straks in de praktijk van een echte ramp nog adequater te kunnen optreden.”
De internationale cursus past binnen het Nederlandse beleid `Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiding op rampen en crises’ (OTO). Voor OTO is per regio ruim een miljoen euro ter beschikking gesteld. De cursus wordt gefinancierd met OTO-geld.
De organisatie van de oefening wordt mede mogelijk gemaakt door betrokkenheid van de Regionale Ambulance Voorziening Utrecht, de Veiligheidsregio Utrecht en de bedrijfsbrandweer van het UMC Utrecht.
Bron: UMCU
http://www.medicalfacts.nl/2010/05/11/fictieve-ramp-met-slachtoffers-in-umc/


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #468 Gepost op: 11 mei 2010, 14:52:18
Politie rijdt bejaarde aan in Lelystad
AMSTERDAM - Een politieauto heeft maandagavond in Lelystad een 71-jarige vrouw aangereden.
De inwoner van Lelystad werd geraakt toen de wagen op de Sont achteruit reed bij een wegopbreking. De vrouw liep net op dat moment achter de auto langs, meldt de politie dinsdag.
De vrouw viel en is met letsel aan haar arm vervoerd naar een ziekenhuis. De officier van justitie gaat nog bekijken of de politieagent die achter het stuur zat gaat worden vervolgd.
www.nu.nl


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #469 Gepost op: 11 mei 2010, 15:42:49
Breda: Bovenregionale Recherche houdt vijf verdachten aan voor diefstal en heling van voertuigen
 
Aanhoudingen

De Bovenregionale Recherche Zuid-Nederland (BRZN) heeft dinsdag tijdens een grootscheepse actie vijf personen aangehouden. Vier aanhoudingen werden gedaan door een arrestatieteam. Het gaat om twee inwoners uit Heeswijk-Dinther van 25 en 33 jaar, een 42-jarige man uit Schaijk en een 20-jarige man uit Oss. Alle verdachten werden rond middernacht op heterdaad aangehouden in Waspik. Een 33-jarige man zonder vaste woon- of verblijfpaats werd later op de dag aangehouden in een Huis van Bewaring.

De actie vond plaats onder de verantwoordelijkheid van het Openbaar Ministerie in 's-Hertogenbosch. In totaal werken ongeveer 90 mensen aan de actie mee.

 

Start onderzoek

In februari dit jaar werd het onderzoek van de BRZN gestart. De aangehouden personen worden ervan verdacht op grote schaal diefstallen en heling van voertuigen te hebben gepleegd. Het gaat hierbij om onder andere vrachtauto's, bestelauto's en containers met opleggers, landbouwvoertuigen, shovels en heftrucks.

 

Diefstallen

De groep wordt verdacht van het plegen van ongeveer 75 diefstallen. Deze diefstallen werden in verschillende regio's gepleegd waaronder Brabant-Noord, Brabant Zuid-Oost, Limburg-Noord, Midden- en West Brabant, Gelderland-Zuid. Twee diefstallen vonden plaats in België.

 

Doorzoekingen

Er werden doorzoekingen uitgevoerd op vijf verschillende locaties onder leiding van een rechter-commissaris. Het gaat om de woningen van de aangehouden verdachten en een locatie in Waspik. Er werden gestolen motorvoertuigen en onderdelen van mogelijk gestolen motorvoertuigen in beslag genomen voor verder onderzoek. Ook werden twee vuurwapens en een groot geldbedrag in beslag genomen.

De politie sluit eventuele aanhoudingen in de toekomst niet uit.

 

Bovenregionale Recherche Zuid-Nederland
De BRZN richt zich op de aanpak en bestrijding van de bovenregionale criminaliteit voornamelijk in de provincies Zeeland, Limburg en Brabant. Het is een samenwerkingsverband van de zes politieregio’s in deze provincies. Beheersmatig is de BRZN ondergebracht bij Politie Brabant Zuid-Oost.