In achterstandswijken zijn er regelmatig burenruzies... Maar ook de rijke wijken hebben zo hun buren problemen. Alleen worden die niet met wapens opgelost maar met advocaten...
Verschil moet er wezen...
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6757777/__Verfsoap_in_Bloemendaal__.html?p=16,1vr 21 mei 2010, 08:39 Video Binnenland Stelling van de Dag Examens
Verfsoap in Bloemendaal Van een onzer verslaggevers
BLOEMENDAAL - Over smaak valt niet te twisten, maar als het de kleur van een luxevilla betreft kunnen de gemoederen danig verhit raken. De verhoudingen aan de doorgaans zo vredige Parklaan in Bloemendaal zijn dan ook volledig verstoord. Tom Laus en Ellen Verschuur, beiden advocaat van beroep, voeren al vier jaar een verbeten juridische strijd over een smaakverschil in verfkleur.
„Het lijkt de ’soap van Bloemendaal’ wel”, glimlacht Verschuur minzaam. De advocate woont al dertig jaar naast vakbroeder Laus. Vier jaar geleden begonnen de problemen, toen Verschuur besloot haar fraaie bungalow mintgroen te schilderen. Ze wilde naar eigen zeggen af van de oorspronkelijke zwarte kleur, die in haar ogen te onderhoudsgevoelig zou zijn.
Het was een doorn in het oog van Laus, die de gemeente wees op het feit dat er geen vergunning was aangevraagd voor de ’make-over’. Verschuur moest op straffe van een dwangsom de mintgroene kleur van haar woning verwijderen. Na overleg met de gemeente kreeg ze te horen dat een gele tint wel acceptabel was voor de welstandscommissie. Ook die kleur was echter niet naar de smaak van Laus, die naar de bestuursrechter stapte om alsnog zijn gelijk te halen. „Ik heb goede hoop dat de bestuursrechter meegaat met de uitspraak van de gemeente en de gele kleur goedkeurt”, verzucht Verschuur.
Saillant genoeg waren de twee tot enkele jaren geleden nog partners in een maatschap. „Maar door de verfkwestie was samenwerken niet langer mogelijk. Op het werk beet hij me toe asociaal te zijn, vanwege de kleur verf op mijn huis. Daardoor ben ik noodgedwongen uit de maatschap gestapt.” Tom Laus wilde niet op de zaak reageren. De bestuursrechter zal binnenkort uitspraak doen.