Bron: gooi en eemlander
Vrijspraken mishandelen agenten Koninginnedag Eemnes
Gepubliceerd op 26 augustus 2010, 20:36
eemnes -
De politierechter heeft een lid van de vrijwillige brandweer Eemnes vrijgesproken van mishandeling van twee agenten op Koninginnedag in Eemnes. Ook door agenten ingediende schadeclaims werden afgewezen. De 44-jarige kreeg, samen met een 42-jarige brandweervrijwilliger, wel een geldboete wegens verzet bij aanhouding. De twee waren overigens op dat moment niet aan het werk als brandweerman.
Ze kwamen 's avonds in aanraking met de politie omdat ze, op weg naar huis, door een linie agenten liepen. Op dat moment was net een arrestatie van twee andere Eemnessers gaande, vandaar de afzetting. Volgens de advocaat van de Eemnesser liep hij ,,in een fuik van (politie) agressie''. De Wakkerendijk stond op dat moment vol feestvierders. Eerder op de avond waren er al schermutselingen geweest. In Eemnes was na afloop veel kritiek op het optreden van de 'opgefokte' politie. De rechter gaf daar geen mening over. ,,Maar je moet de politie niet hinderen in haar werk, ook al ben je het niet met ze eens.''
Een achttienjarige Eemnesser kreeg de hoogste straf, een boete van 350 euro wegens belediging van een wijkagent en verzet bij aanhouding, ook tijdens Koninginnedag. Een twintigjarige Eemnesser kreeg 150 euro boete voor verzet bij aanhouding diezelfde dag. ,,Ik dacht goed te doen, door een ander bij de politie weg te trekken. Ik wist ook niet dat hij al was aangehouden. Zelf ben ik in de Kerkstraat keihard onderuit getrapt door de politie, mishandeld. Ik ben helemaal geen vechtersbaas en ik had niks gedronken.'' Vermoedelijk zag de politie hem aan voor een verdachte van een mishandeling van een neergeslagen jongen die eerder op de avond per ambulance werd afgevoerd. De dader van die mishandeling is nooit gevonden.
De rechter hield bij de veroordeling er rekening mee dat alle vier Eemnessers al drie nachten in de politiecel hadden gezeten.
Lees hierover vrijdag meer in De Gooi- en Eemlander
Gooi & Vechtstreek | 4 reacties