donderdag, 09 september
‘Ze verdienen ‘n lintje’
REANIMATIE Personeel stadhuis redt leven van Gerrie Claessens (70)
De 70-jarige Gerrie Claessens uit Maastricht kreeg een hartstilstand op de stoep van het Stadskantoor
en overleefde dankzij kordaat optreden van enkele ambtenaren. Alle reden voor een bedankje.
door Rob Cobben
Een emotioneel weerzien in het Maastrichtse Stadskantoor.
Gerrie Claessens komt samen met haar man Jean de ambtenaren bedanken, die enkele weken geleden haar leven
hebben gered.
Sommigen laten de tranen de vrije loop. Gerrie zelf glimt van oor tot oor en heeft voor iedereen een fles
champagne meegebracht.
„Er wordt veel geklaagd over ambtenaren. Maar deze mensen verdienen een lintje”, zegt ze. „En hun salaris
zou eigenlijk in goud, nee in diamanten moeten worden uitbetaald.
Als zij niet zo alert hadden gereageerd had ik het wellicht niet kunnen navertellen...”
Even terug naar de dertiende augustus.
Het Maastrichtse echtpaar Claessens gaat shoppen in de stad. Gerrie is twee dagen eerder zeventig geworden
en een feest voor familieleden, vrienden en kennissen is in voorbereiding. Er moeten nog wat spulletjes worden gekocht.
Jean Claessens parkeert de auto op de Griend, zijn vrouw loopt alvast over deWilhelminabrug richting
Mosae Forum. Bij de ingang van het Stadskantoor zakt ze plotseling in elkaar.
Receptioniste Anja Senden, die net een stapel folders neerlegt op de balie, ziet het gebeuren. Ze slaat onmiddellijk
groot alarm, snelt naar buiten en begint te reanimeren.
Sendens collega’s halen een defibrillator en nemen de reanimatie na een kleine minuut over.Weer vier
minuten later arriveert de ambulance. Het komt uiteindelijk allemaal goed met mevrouw Claessens. „Ik
heb alle geluk van de wereld gehad en er niets nadeligs aan over gehouden”, vertelt ze.
Het verjaardagsfeest is uitgesteld, maar gaat er zeker nog komen. „Ik heb nu een pacemaker en moet
eventjes wat rustiger aandoen”, legt ze uit. Haar redders zal ze nooit meer vergeten, zegt ze dan:
„Ik zal jullie voor de rest van m’n leven bij me dragen.”
Anja Senden reageert enthousiast op het bezoek van de Maastrichtse.
„Die stralende glimlach, een groter geschenk kun je niet krijgen.”
Bron: Dagblad De Limburger editie Maastricht/Heuvelland 09/09/10