Verdachte aangehouden in moordzaak Andrea Luten ASSEN - De politie heeft maandagochtend een 41- jarige man uit Hoogeveen aangehouden in verband met de moord op Andrea Luten. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) in Assen maandag bekendgemaakt. Het meisje uit Ruinen (Drenthe) werd op 10 mei 1993 gedood. Haar vader vond haar lichaam in de bossen bij Gijsselte.
De vermoedelijke moordenaar van Andrea Luten is in beeld gekomen door zijn DNA-profiel. Dat moest de man uit Hoogeveen afstaan op 10 maart, nadat hij zich vorig jaar november schuldig had gemaakt aan huiselijk geweld.
Op 23 april 2010 heeft het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) het OM laten weten dat het materiaal van de Hoogevener matchte met het DNA-spoor in de nog onopgeloste moordzaak-Luten.
DNA-materiaal
Na de vondst van het lichaam van Andrea had de politie diverse verdachten, van wie er één voor de rechter is gekomen. Hij werd in 2002 vrijgesproken omdat de rechter getuigenverklaringen niet betrouwbaar genoeg vond.
Het onderzoek is in 2004 nog eens geopend. In 2005 zijn driehonderd mannen gevraagd DNA-materiaal af te staan. Volgens het OM zat de 41-jarige verdachte daar toen niet bij.
Na de melding van de DNA-match is het coldcaseteam van de Noordelijke Recherche Eenheid (NRE) direct uitgebreid met verschillende tactische rechercheurs. De daaropvolgende dagen heeft de politie de arrestatie van de verdachte voorbereid.
In dit onderzoek zijn de afgelopen 17 jaar rond de 2100 mensen ondervraagd. De huidige verdachte zat daar niet bij. Ook werd zijn naam nimmer genoemd door getuigen.
Familie
De familie Luten is inmiddels op de hoogte gesteld. Dat geldt ook voor de mannen die eerder als verdachte in deze zaak waren aangemerkt. De familie heeft volgens burgemeester Peter Snijders met een zucht van verlichting gereageerd op de aanhouding van de 41-jarige man uit Hoogeveen, die verdacht wordt van het misdrijf op Andrea.
Ze zijn blij dat de politie na 17 jaar nog steeds veel aandacht heeft gehad voor het zoeken naar dader.
Verhoord
De verdachte wordt maandag verhoord. De politie kan nog niet zeggen wat hij heeft verklaard, of en hoe hij Andrea Luten eerder kende en wat er is gebeurd op de bewuste 10 mei 1993. De Hoogevener wordt donderdag voor de rechter-commissaris in Assen geleid. Voor die tijd worden er verder geen inhoudelijke mededelingen meer over het onderzoek gedaan.
De Vries
Misdaadverslaggever Peter R. de Vries deed in het verleden veel onderzoek naar de zaak.
''Ik hoop dat hiermee eindelijk een eind komt aan een jarenlange onzekerheid'', benadrukte Snijders van de gemeente Wolden.
Nieuw verdriet
''Ik leef met de familie mee, want deze nieuwe wending kan naast een opluchting ook emoties van nieuw verdriet met zich meebrengen'', aldus de burgemeester. ''We praten immers nog steeds over een verdachte.''
Snijders is ook opgelucht voor ''de samenleving en met name voor de bevolking van Ruinen'', waar Andrea Luten woonde. ''De afgelopen zeventien jaar heeft de dood van Adrea de gemoederen steeds bezig gehouden. Dat merk ik ook aan de gesprekken die ik heb met inwoners. Ik kan me voorstellen dat deze aanhouding veel vragen oproept bij de gemeenschap.''
Maandagavond is er in Ruinen een bijeenkomst waarin de inwoners nader worden ingelicht.
Bron: www.nu.nl