Kanaal indeling portofoons en mobilofoons ?

Auteur Topic: Kanaal indeling portofoons en mobilofoons ?  (gelezen 14122 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2010, 23:03:46
Niet helemaal waar, wij gebruiken regelmatig dubbel tq's op B/E/L zonder gebruik te maken van een relais.

In onze porto's/mobi's zitten alle standaard RK kanalen in verschillende banken opgeslagen dwz B/E/L1-5/DC (met alle tq's in gebruik in NL)/CD/BL1-5/EL1-5/BE/EB en dan nog de regionale huurrelais frequenties en wat andere frequenties.

Wij programmeren onze apparatuur zelf. Het is een fabeltje dat enkel de regionale/provinciale verbindingsdienst dat mag doen. (Dat willen ze je graag laten geloven, maar is gelukkig niet op waarheid berust)

Over het algemeen zit er op B/E/L geen TQ. Met de nodige uitzonderingen uiteraard. De meeste afdelingen gebruiken de kanalen zoals die standaard worden geprogrammeerd. Dan zit er geen TQ op B/E/L.

Ik weet dat afdelingen zelf mogen programmeren. Maar aangezien ik dat zelf niet kan (de kennis niet voor) laat ik het doen door de VBD GLD of Hammann omdat het dan goed gebeurt en als er iets mis gaat dit niet bij mij ligt (een stukje verleggen van de verantwoordelijkheid). En uiteraard weet ik dat ik binnen mijn afdeling wel de verantwoording heb dat al het verbindingsmateriaal goed werkt ;-)
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2010, 23:04:08
die relais frequenties zijn van de regio zeeland. Ieder district/regio heeft zijn eigen relaisfrequenties... nouja.... NRK heeft de frequenties tussen de 140.000 en de 190.000. Binnen deze frequentieband verspringen de frequenties steeds om overlapping te voorkomen. Alleen de DC relais zijn het zelfde qua frequentie. Alleen de TQ's verschillen daar per regio

Daarom staat er ook bij mijn stukje heb je nog vragen vraag het aan Michel die kan je verder helpen  !

klinknagel

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2010, 22:00:57
Hallo Allemaal,

Bedankt voor alle info. Het is mij allemaal duidelijk. Kanaal nummers of frequenties, TQ of CTCSS. Ik red mij hier wel mee.

Programmeren is geen probleem. Heb hiervoor de nodige kanalen. En ik kan genoeg kanalen kwijt en in allerlei combinaties.

Alleen ging mij in eerste instantie de belangrijkste indeling waar iedereen mee kan werken. De andere combinaties L5/E en

DC met alle gebruikte TQ's komt in een  andere menu.

T'ja en wat hebben we nu gekregen ???  In elk geval geen Icom.  Simoco  SRM / SRP serie.

Gg
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

klinknagel

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2010, 22:09:42
Welke TQ worden er gebruikt en voor welke regio??
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2010, 22:42:03
Indeling is volgens mij geen echte standaard voor.

Mijn afdeling heeft 3 type portofoons en dan is het al niet te doen.

In de tijd van analoge CPA kanalen hadden we zelfs het CPA rechtstreeks op de porto en mobilofoon. Inclusief de 5 toon code.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

geert+

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2010, 09:29:24
hoe zit het nu eigenlijk de cpa met c2000 werken en het NRK analoog? ik zie dit dan bij voorbeeld als er een grote inzet is? gaat dan toch alles via de Sigma?
EHV-er +AED, O&V, verbindingen, basis marifonie, Coordinator logistiek NRK afd. Voorne putten & Rozenburg. Centralist op PAC.  kijk niet naar wat er n

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2010, 09:40:11
Hoe het bij het SIGMA gaat zou ik niet weten. Daar heb ik zelf niet mee van doen.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

mrpddnos

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 7 januari 2010, 10:19:39
hoe zit het nu eigenlijk de cpa met c2000 werken en het NRK analoog? ik zie dit dan bij voorbeeld als er een grote inzet is? gaat dan toch alles via de Sigma?
Officieel heeft bij het NRK alleen het SIGMA beschikking over C2000. De centralisten van het NRK moeten dus, officieel, via de telefoon contact onderhouden met de cpa/mka. In sommige regio's/afdelingen is er echter z'n goed contact tussen de partijen dat het Rode Kruis bij grote evenementen wel C2000 tot zijn beschikking krijgt. Maar dat is alleen als "vriendendienst" en is absoluut geen must of verplichting!
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

klinknagel

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2010, 07:07:48
Welke TQ worden er gebruikt en voor welke regio??

Weet nu niemand welke TQ (ctcss) voor de DC Relais  er wordt gebruikt in de regio's?

mrpddnos

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2010, 08:40:09
Weet nu niemand welke TQ (ctcss) voor de DC Relais  er wordt gebruikt in de regio's?
Misschien een tip: Neem contact op met de regiocoördinator van de regio waar je zit. Die weet de TQ's of kan ze nakijken.