Ik begrijp niet zo goed waarom er brandweer en politie komen opdraven in een verzorgings-/verpleegtehuis terwijl de verpleging van het tehuis ook aanwezig is. Ik begrijp dat ze een ambulance bellen; echter zou het een stuk simpeler zijn als de verpleging van het tehuis de dienstdoende verpleeghuisarts opbelt.
Verpleeghuisartsen en huisartsen van mensen in verzorgingstehuizen zouden eens moeten zorgen dat ze op papier zetten of iemand wel of niet gereanimeerd wil worden. Met name in verpleegtehuizen is er zelfs sprake van een groep patienten waarbij de arts zelf kan beslissen dat er niet meer gereanimeerd moet worden (zelfs als de familie het wel wenst).
Ik ben wel van mening dat huisartsen en verpleeghuisartsen in feite om de hete brij heen draaien. Gevolg is wel dat veel te vaak ambulancepersoneel en andere opgeroepen hulpverleners in dit soort lastige omstandigheden verzeild raken waarbij ze soms toch moet gaan reanimeren terwijl ze weten dat het eigenlijk zinloos is of niet meer gewenst is door de patient/familie.
Men kan ook intern in deze tehuizen bepalen wanneer en bij wie er direct 112 wordt gebeld. 112 bellen is automatisch dat er actie gaat volgen (i.c. reanimeren).
Ik haak hier even op in.
Het so was in/bij een verzorgingshuis. Verzorgingshuizen (zonder verpleeghuisafdelingen) kennen geen verpleeghuisarts; de cliënten krijgen gewoon zorg van de huisarts.
In de meeste verzorgingshuizen is het standaard dat een wel/niet reanimeerverklaring wordt opgesteld en opgenomen in het zorgdossier. Vaak is het nogeens duidelijk zichtbaar gemaakt dmv een groene of rode sticker op de zorgmap oid, zodat er niet gezocht hoeft te worden. Heeft een cliënt een niet-reanimerenverklaring in zijn dossier, dan hoeft/mag de verzorging niet meer te reanimeren.
Dit is echter een zaak van de verzorging en niet voor de familie/leken die op dat moment in de buurt zijn (al mag je hopen dat de familie van zo'n verklaring op de hoogte is en dit respecteert).
Kom je als vreemde/leek bij zo'n slachtoffer, dan heb je niets van doen met het zorgdossier en mag je niet afgaan op uitspraken van toevallig aanwezige familie ofzo. Het lijkt mij echter, dat de verzorging het overneemt en stopt, omdat zij wel het zorgdossier kennen en moeten volgen.
Vraag is dan, wie 112 gebeld heeft....
Al met al is zo'n verzorgingshuis best een lastige situatie. Ik werk zelf in een verpleeg/verzorgingshuis, dus ik ken de sector. Daarnaast heb ik een schoonmoeder van 91 met diverse ernstige aandoeningen, die in een verzorgingshuis zit maar die wil dus met alle geweld wèl gereanimeerd worden. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken...