Diefstal van AED's

Auteur Topic: Diefstal van AED's  (gelezen 20488 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #10 Gepost op: 2 september 2011, 15:20:17
helaas gebeurt dit vaker :'(
ook in deze omgeving zijn er een aantal gestolen.
gelukkig heeft de politie de dader-s) weten te pakken en zijn de AED's weer terecht.
wel zijn er Alerts geweest, waarbij de dichtstbijzijnde AED dus weg was. Gelukkig is het goed afgelopen, anders hadden ze de daders wat mij betreft mogen insluiten voor poging tot moord/doodslag....

ik hoorde laatst van een cursistdat er 6 gestolen AED's in een Pools ziekenhuis zijn terug gevonden...of dit daadwerkelijk waar is, weet ik niet..

Peter


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #11 Gepost op: 2 september 2011, 20:00:57
Inderdaad moet je van andermans- of gemeenschapsspullen afblijven, maar ik ga nu even advocaat van de duivel spelen.
Een AED wordt weggehaald ( in dit geval gejat) en deze AED is dus niet meer inzetbaar in "zijn" oorspronkelijke omgeving. Maar wordt nu inzetbaar gemaakt in een nieuwe omgeving. ( Waarom zou je anders zo'n ding meenemen?)
Dus op de keeper beschouwd is er wellicht een kans dat iemand nu misgrijpt, maar wellicht ook een kans dat er ergens anders iemand ineens meer kans krijgt bij een reanimatieinzet.
 Dus......................................
problemen los je op door er wat aan te doen


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #12 Gepost op: 2 september 2011, 20:11:57
Als ik een TV (maar dan ook wel echt een hele grote dikke full-HD flatscreen) uit de Mediamarkt jat is die ook daar niet meer "inzetbaar", maar wel in zijn nieuwe omgeving, namelijk bij mij thuis.

Eigendommen zijn niet gemaakt om te worden gestolen. Of iets nu van de gemeente, een winkel of een dronken Pool is, je hoort ervan af te blijven! Die AED's zijn op strategische plekken opgehangen om de kans op overleven te vergroten. Bovendien heeft tegenwoordig bijna iedere winkel of bedrijf met aardig wat werknemers of klanten een AED hangen. Ik geloof dus niet dat het als particulier noodzakelijk is om zo'n ding thuis te hebben hangen...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #13 Gepost op: 3 september 2011, 00:45:20
mensen die een aed stelen willen er geld mee verdienen, en dus is het per definitie fout.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #14 Gepost op: 3 september 2011, 01:08:50
Inderdaad moet je van andermans- of gemeenschapsspullen afblijven, maar ik ga nu even advocaat van de duivel spelen.
Een AED wordt weggehaald ( in dit geval gejat) en deze AED is dus niet meer inzetbaar in "zijn" oorspronkelijke omgeving. Maar wordt nu inzetbaar gemaakt in een nieuwe omgeving. ( Waarom zou je anders zo'n ding meenemen?)
Dus op de keeper beschouwd is er wellicht een kans dat iemand nu misgrijpt, maar wellicht ook een kans dat er ergens anders iemand ineens meer kans krijgt bij een reanimatieinzet.
 Dus......................................

Wat wil je hier nou me zeggen? Dat we er bij de installatie van een nieuwe AED er maar meteen twee moeten ophangen? Eentje voor het geval die hier nodig is en de ander waarvan je dan maar meteen aanneemt dat die ergens in Verweggisthan ingezet gaat worden? Voor wanneer calculeer je dan in wanneer die tweede AED verdwijnt, en wordt deze dan meteen vervangen :-\

Misschien een idee om die AED zo te fabriceren en programmeren dat wanneer deze (onbevoegd) uit de houder genomen wordt zonder dat er een alert is uitgegaan het apparaat een paar flinke stroomstoten uitdeelt aan degene die hem vasthoudt?  098uo


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #15 Gepost op: 3 september 2011, 01:35:42
Tja, die krengen zijn zo duur, is het geen idee om er een kleine gps chip in te bouwen? Zie je meteen waar dat apparaat is....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #16 Gepost op: 3 september 2011, 11:37:44
Tja, die krengen zijn zo duur, is het geen idee om er een kleine gps chip in te bouwen? Zie je meteen waar dat apparaat is....
Dat is eigenlijk wel een heel goed idee. Zeker voor de AED's die buiten in kastjes hangen :). Patent op aanvragen zou ik zeggen!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #17 Gepost op: 3 september 2011, 11:43:34
Dat is eigenlijk wel een heel goed idee. Zeker voor de AED's die buiten in kastjes hangen :). Patent op aanvragen zou ik zeggen!
Nou als we dan toch bezig zijn, op het moment dat hij aangesloten wordt, automatisch het ritme wat de AED leest doorzenden naar de MKA, net als het toedienen en de resultaten van de schocks, en dit meteen doorzenden naar de aanrijdende ambulance's....
Dan kom je pas goed voorbereid aan....  O0
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #18 Gepost op: 3 september 2011, 11:46:46
Dat is eigenlijk wel een heel goed idee. Zeker voor de AED's die buiten in kastjes hangen :). Patent op aanvragen zou ik zeggen!

Helaas ;) Medizon biedt deze optie al :P
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #19 Gepost op: 3 september 2011, 18:22:37
Ze hebben inmiddels de overige AED's voorzien van een andere code, welke per sms meekomt. Zodat er nu niet meer gejat kan worden, nadeel is wel dat de cursisten niet meer kunnen oefenen met "het openen met de kast" simpelweg omdat dus de code eruit is gehaald.

Waarom oefenen met de kast? Omdat ze nogal lastig open gaan, na 1 tot 2 keer openen van de kast kan iedere cursist ook in de nood situaties de kast makkelijker openen.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.