Dat klopt zowiezo niet, bepaalde ritten/trainingen moeten met OGS gedaan worden. De KMar doet dat met de waardetransporten, regio-korpsen met begeleidingen. Hiervoor is ook ontheffing/toestemming aanwezig.
Andere regio-korpsen ''huren'' een rij-instructeur in bij de politieacademie (met politieacademie-lesvoertuig). Deze melden zich in bij de meldkamer en rijden (nagenoeg) iedere prio melding mee (mét OGS).
Ik heb ProCentrum in mijn regio ook wel eens langs zien komen, alleen was dat voor de Basisrijopleiding. Geen OGS dus.
Bij de BROA rijd men, normaliter wel met vrijstellingen (en dus ook door rood), of dat bij ProCentrum ook het geval is weet ik niet.
Klopt, men rijd dan in actieve dienstvoertuigen, géén voertuigen van een opleidingsinstituut. (m.u.v. politieacademie dus)
Als men met een volledig uitgeruste TAS een opleidingsrit doet, mag men weer wél met OGS rijden. Dat is precies het knelpunt hiervan.
In een volledig ingerichte en uitgeruste trainingsvoertuig mag het niet, in een dienstvaardig dienstvoertuig dus wel. Maar die laatste is weer niet uitgerust als oefenvoertuig....
De KMAR is wel een hele andere zaak, zeker de waardetransporten.