Politiewagens uitgerust met 'zwarte doos'

Auteur Topic: Politiewagens uitgerust met 'zwarte doos'  (gelezen 7020 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2010, 17:40:18
Ik zie eigenlijk ook niet waarom dit systeem het aantal ongevallen zou verminderen. Daar hebben we al iets voor en dat heet INTEGRITEIT. Heb je geen haast, houdt je dan ook aan de regels. Heb je toestemming, geen probleem.  Zat wegen waar je 120 ipv 80 kan rijden met blauwblauw als het rustig is, als je maar oppast rond de kruisingen. En dan zit je toch 20 boven de richtlijn. Geen probleem als het niet fout gaat, gaat het wel fout en is jou iets te verwijten?

Toch is het wel een teken aan de wand voor het afschuiven van verantwoordelijkheid. Het begon met de richtlijn en nu ook weer op alle voertuigen een blackbox...

Als nu na een jaar aangetoond wordt dat er minder schade gereden wordt... Zou dat dan geen teken aan de wand zijn? Misschien dat iemand van de korpsen waar het al ingevoerd is daar wat over kan zeggen?


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2010, 18:28:52
In Utrecht zitten ze ook al ingebouwd, weet alleen niet of ze ook werken.

En Stef, ik mag hopen dat je met een prio 1 op een verlaten 80km weg, wel iets harder rijdt dan 120km/u....


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2010, 19:05:28
Ik vind het oud nieuws: het systeem, UDS (Unfall Data Spreicher) zit ook al tijden in onze auto's (FL), zelfs in de oudere voertuigen die wij op de academie hebben staan...


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2010, 20:02:19
precies.... hier in de regio zijn de schades ook gewoon minder geworden... en dan met name kleinere schades.... grote schades die ontstaan door bv achtervolgingen of prio 1 ritten vallen gelukkig mee.... de meeste schades zijn toch echt gevalletjes... oeps stom...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2010, 20:06:22
En Stef, ik mag hopen dat je met een prio 1 op een verlaten 80km weg, wel iets harder rijdt dan 120km/u....

Haha, natuurlijk. Daarvoor is het prio 1. Maar toch moet je wel in het achterhoofd houden dat je al ruim over die richtlijn zit en dat je nog best wel eens goed de sjaak kan zijn als je een aanrijding krijgt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 5 januari 2010, 20:15:11
Haha, natuurlijk. Daarvoor is het prio 1. Maar toch moet je wel in het achterhoofd houden dat je al ruim over die richtlijn zit en dat je nog best wel eens goed de sjaak kan zijn als je een aanrijding krijgt.

Uh, 120 op een 80 weg is niet boven de richtlijn hè ...
20 binnen en 40 buiten -de bebouwde kom
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #16 Gepost op: 5 januari 2010, 20:57:09
Uh, 120 op een 80 weg is niet boven de richtlijn hè ...
20 binnen en 40 buiten -de bebouwde kom

Foei Jerommeke... je zit er lichtelijk naast (naast de brancherichtlijn OGS politie dan) ;):
'Het overschrijden van de maximumsnelheid moet in zijn algemeenheid een beperking kennen van 20 km per uur boven de ter
plaatse toegestane maximumsnelheid op lokale en provinciale wegen en 40 km per uur op auto(snel)wegen.'


De brancherichtlijnen van de spoedeisende medische hulpverlening hanteerd inderdaad wel 40 km/u buiten de bebouwde kom, sterker nog, ook binnen de bebouwde kom (conform de Regeling OGS 2009):

Brandweer:
De ter plaatse toegestane snelheid wordt met niet meer dan 20 km/uur overschreden.

Spoedeisende medische hulpverlening:
De rijbaan wordt bereden met een snelheid van maximaal 40 km per uur boven de ter plaatse geldende maximumsnelheid; dit geldt voor lokale, provinciale en auto(snel)wegen.

De overkoepelende wet- en regelgeving is de Regeling OGS, die hanteerd voor alle hulpdiensten:
de rijbaan wordt bereden met een snelheid van maximaal 40 km per uur boven de ter plaatse geldende maximumsnelheid. De politie mag hiervan in overleg met de meldkamer in uitzonderlijke gevallen afwijken.

De verschillende branches maken zelf richtlijnen op waarin kan worden afgeweken van de Regeling. Dat het krom is, ja. Ik heb dit ook al voorgelegd aan een instructeur van de politieacademie, die zegt dat het niet anders is dan dat de politie strakkere grenzen hanteerd....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #17 Gepost op: 5 januari 2010, 21:24:38
Foei Jerommeke... je zit er lichtelijk naast (naast de brancherichtlijn OGS politie dan) ;):

De verschillende branches maken zelf richtlijnen op waarin kan worden afgeweken van de Regeling. Dat het krom is, ja. Ik heb dit ook al voorgelegd aan een instructeur van de politieacademie, die zegt dat het niet anders is dan dat de politie strakkere grenzen hanteerd....

Dan is het OF recentelijk aangepast OF hanteren ze (ver)oud(erd) lesmateriaal ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #18 Gepost op: 5 januari 2010, 21:29:41
Onderstaande richtlijn is op internet te vinden. Ik weet niet of de richtlijn is aangepast of gewijzigd.

Citaat
Maximumsnelheid
Het overschrijden van de maximumsnelheid moet in zijn algemeenheid een beperking kennen van 20 km per uur boven de ter
plaatse toegestane maximumsnelheid op lokale en provinciale wegen en 40 km per uur op auto(snel)wegen.

Link: (PDF File) http://www.tm-cs.nl/producten/downloads/voorschriften-signalering/npi-brancherichtlijnpdf.pdf


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 5 januari 2010, 21:33:35
Zit hier net nog even wat te spitten en zie nu waar de fout in staat, provinciale (80 km) wegen staat op de papieren die ik hier heb liggen onder het ''40'' kopje ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !