Politiewagens uitgerust met 'zwarte doos'

Auteur Topic: Politiewagens uitgerust met 'zwarte doos'  (gelezen 7019 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #20 Gepost op: 5 januari 2010, 21:40:46
Kan gebeuren he.  ;)

De richtlijn is van toepassing voor de 26 korpsen, echter het 27e korps staat er niet in vermeld. ;)


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #21 Gepost op: 6 januari 2010, 02:06:32
[De overkoepelende wet- en regelgeving is de Regeling OGS, die hanteerd voor alle hulpdiensten:
de rijbaan wordt bereden met een snelheid van maximaal 40 km per uur boven de ter plaatse geldende maximumsnelheid.
De politie mag hiervan in overleg met de meldkamer in uitzonderlijke gevallen afwijken.
Dat vind ik altijd mooi om te zeggen; "HB de **.01 gaat 40+"
Dan ga je ook echt verschil zien met inhalen.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #22 Gepost op: 6 januari 2010, 13:12:35
Ik heb er totaal geen problemen mee dat er zo'n black box komt. Ik heb niks te verbergen. Zodra ik alles nog met droge ogen kan uitleggen waarom ik een bepaalde beslissing heb genomen maak ik me geen zorgen.
Ook ik rij wel eens harder dan de branche richtlijnen. Tsjaa dat is nou eenmaal ons werk. Een achtervolging op een 100 km snelweg dan ga ik niet bij 140 km afhaken. Nee dan trap ik het gaspedaal nog even iets dieper in.
Wat ze bij ons wel willen is de registratie als je de branche richtlijnen "overtreedt". Bij ons is dat heel simpel door een status 9 te geven. Meldkamer kan dan zien dat je een brancherichtlijn hebt overschreden.
Ik doe dat altijd trouw en heb nog nooit iets gehoord.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #23 Gepost op: 6 januari 2010, 17:30:20
Dat vind ik altijd mooi om te zeggen; "HB de **.01 gaat 40+"
Dan ga je ook echt verschil zien met inhalen.

Als ik dit bericht zo lees, dan is dit niet echt overleg met de meldkamer, dit is meer "Jongens, ik ga harder rijden dan ik mag."

Hoe kan een meldkamer eigenlijk bepalen of de bestuurder toestemming krijgt om dit te doen of niet? Zij kennen de situatie op de weg niet (verkeersdrukte etc) en kunnen in mijn optiek ook niet bepalen of harder rijden dan binnen de OGS is toegestaan verantwoord is of niet. Ik heb dan het gevoel dat de meldkamer in veel gevallen gewoon toestemming geeft.

Voor wat betreft de black box, ik vind het een goed idee. Wij hebben al onze vrachtwagens ook met een black box uitgerust, en je ziet dat het misdragen door de chauffeurs een stuk minder is geworden dan het voorheen was.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #24 Gepost op: 6 januari 2010, 17:33:58
Er staat ook nergens dat ik overleg moet hebben. In onze regio is gewoon de afspraak dat we het melden.
De meldkamer registreert dit in hun logboek. Overigens gebeurt het in onze regio erg weinig vanwege de dichtheid.
De 2 keer dat ik het heb gedaan was op de A9 om naar een ander district te rijden.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #25 Gepost op: 6 januari 2010, 18:28:26
Ik vind het oud nieuws: het systeem, UDS (Unfall Data Spreicher) zit ook al tijden in onze auto's (FL), zelfs in de oudere voertuigen die wij op de academie hebben staan...

Idd oud nieuws. 6 korpsen gebruiken al de zwarte UDS 'doosjes'

Uit een brief aan de tweede kamer (maart 2009):

Citaat
De cijfers over de jaren 2005 t/m 2007 schommelen jaarlijks rond
eenzelfde niveau. Hierbij wil ik benadrukken het feit dat er slachtoffers zijn
gevallen uitermate te betreuren. Daarom heb ik met de korpsbeheerders
in een eerder stadium een aantal preventieve maatregelen opgenomen in
het Preventieplan Verkeer en de Brancherichtlijn Politie. Overigens kan ik
u melden dat ik in februari 2009 heb gesproken met de voorzitter en
enkele bestuursleden van de Vereniging voor Verkeersslachtoffers en de
Nederlandse Whiplash Stichting. In dit gesprek is onder andere een aantal
preventieve maatregelen aan de orde geweest zoals het gebruik van
Unfall Data Speicher (UDS; er werken momenteel 6 korpsen met deze
«black box-»achtige registratie van rijgegevens
) en de zogenaamde
brancherichtlijnen waarin o.a. snelheidsbeperkingen zijn opgenomen voor
het rijden met optische en geluidssignalen.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #26 Gepost op: 6 januari 2010, 18:31:59
Er staat ook nergens dat ik overleg moet hebben. In onze regio is gewoon de afspraak dat we het melden.
De meldkamer registreert dit in hun logboek. Overigens gebeurt het in onze regio erg weinig vanwege de dichtheid.
De 2 keer dat ik het heb gedaan was op de A9 om naar een ander district te rijden.

Hier in de regio werkt het ook zo. "noteert u voor mij maar een overschreiding HB". De meldkamer fluit je echt wel terug als het niet nodig is.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #27 Gepost op: 7 januari 2010, 12:34:13
Ahaah status 9 en zeg maar dag met handtje tegen de Branche richtlijn. Het is een richtlijn. Goed als het fout gaat dan is het waarschijnlijk ook dag met handtje van de des betreffende collega. Jongen we kunnen hoog en laag springen het is oud nieuws. Het hele UDS verhaal heeft zich allang bewezen in Rotterdam, waar als de heren mij goede info hebben verstrekt 25 % is afgenomen.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #28 Gepost op: 7 januari 2010, 13:03:15
de chauffeur blijft ten alle tijden verantwoordelijk... of ie nu zich wel of niet aan de richtlijn houdt....

UDS helpt wel degelijk in de afname van kleinere ongevallen..
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #29 Gepost op: 7 januari 2010, 14:09:30
Ahaah status 9 en zeg maar dag met handtje tegen de Branche richtlijn. Het is een richtlijn. Goed als het fout gaat dan is het waarschijnlijk ook dag met handtje van de des betreffende collega.

Dat is wel wat kort door de bocht vind ik. Het is een richtlijn en daar mag je vanaf wijken, als je het maar kan uitleggen.

Overigens is de grootste schadepost van de politie nog steeds het kleinere schadeverhaal volgens mij, parkeerschades enzovoorts. (Ik zal eens gaan zoeken of ik dat onderzoek ergens kan vinden.) En ik denk dat een black box juist in die situaties niet helpt. Wat wel een voordeel is, denk ik, is dat je aan kunt tonen hoe hard er echt gereden is. Bij aanrijdingen schatten getuigen snelheid vaak erg hoog in door het geweld dat er bij komt kijken.