Weer zonde van vele gemeenschapsgelden. De Kustwacht heeft net als de reddingsbrigades de gebruiksmogelijkheid om over te schakelen naar S**-RMG-05. Alle reddingsbrigades en KNRM en Kustwacht kunnen op die gespreksgroep met elkaar communiceren. Eventueel met directe tussenkomst van de RAC of MKA, zodat er snel en adequaat extra bijgealarmeerd kan gaan worden. Kosten . . . . . . €0,00 , want elke reddingsbrigade heeft deze middelen reeds.
RR (terug naar 5TVO en gesproken woord)
Je bent weer lekker bezig,
.
Zit ik met handen en voeten mijn stinkende best te doen waar ik maar kan openbaarheid/marifoongebruik op het water te promoten, kom je aan met zo'n afgeschermd gebeuren. Als je samen gaat werken met de KNRM en dus met de kustwacht samen gaat werken, mogelijk ook met andere scheepvaart, zal je toch aan de marifoon moeten gaan wennen. Dat is het primaire verbindingsmiddel. Ze hebben geen aparte operators voor C2000 bij de kustwacht, dus het moet er "effe bij". In de praktijk met veel akties (bij harde wind op op een zondag middag bv) zich uiten in een voorkeur voor het beantwoorden van het primaire verbindingsmiddel voor het water: de marifoon en daar hebben ze al de handen vol aan en dan bestaat het gevaar dat de "aanneemt"dat de kustwacht bepaalde informatie wel meegekregen zal hebben, wat niet zo hoeft te zijn. Je zal ook veel vergeefs oproepen als het druk is. En als het te druk wordt zetten ze C2000 gewoon uit.
Kort geleden trouwens nog een stukje radio verkeer gehoord onder Hoorn waarbij de P85 over 67 vertelde verbinding met zijn mensen op een zeilboot te zoeken want dat lukte op C2000 niet. (staat ook op de band, ik moet weer eens iets gaan doen). Hij klaagde over het fenomeen waarover ik een Ambuchauffeur ook al over hoorde. In het menu zocht hij naar de goede gespreksgroep, (Amsterdam Amstelland) voor communicatie met zijn overgezette agenten aan boord van een zeilboot met wat problemen aan boord, maar werd steeds weer het menu uitgegooid omdat er op het huidige kanaal radioverkeer plaats had. Nu weet ik dat je dan eerst snel naar een rustig kanaal zonder radio verkeer moet schakelen, waarop je op je gemak je gespreksgroep kan zoeken, maar dit gedoe duurt al 5 jaar, er is nog niet veranderd. Gelukkig kon hij via de marifoon aan de Frans Verkade vragen of zijn opstappers aan boord bleven van de zeilboot of dat ie ze op moest pikken. Als ik contact wil, dan wil ik dat snel als in "meteen". Er is een keuze gemaakt, god zij dank, en ik vind dat een heel verstandige. Wat nou kosten, voor een paar honderd euro heb je een waterdichte marifoon met alles er op en er aan, een antenne kost 40 euro en een kabel al helemaal niets.
Ik denk dat de achterliggende gedacht niet de kosten is. (Kost radioverkeer over C2000 dan niets?)
Dat hele C2000 promotie gedoe heeft een Old boys gehalte als je het mij vraagt. (Ook als je het mij niet vraagt trouwens)
Henk