C2000 vs marifoon bij een reddingsbrigade

Auteur Topic: C2000 vs marifoon bij een reddingsbrigade  (gelezen 11690 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2010, 11:04:54
Goeie discussie, ik ben lang teugen geweest ( licht een beetje in de aard opgesloten, ben eigenlijk diep van binnen altijd teugen) maar zie wel grote mogelijkheden voor C2000.
Wij gebruiken op stations niveau zeer frequent onze c2000 sets, met name als we buiten VHF bereik zijn om het boothuis of ons KHV te bereiken, dan werkt c2000 top. ( wordt het eigenlijk een soort van HF set).
Voorts ben ik van mening dat je voor sec SAR zaken de VHF moet blijven gebruiken omdat dit een openbaar medium is.
We gebruiken toch ook niet onze KNBRD sets tijdens SAR taken????

Res (Die de uitkomst van de discussie met vertrouwen tegemoet ziet.)
NoordBorgh go's North again in 2009


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2010, 17:28:23
Berichten over C2000 afgesplitst van: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,16035.0.html

Heeft er al niet eens zo'n topic bestaan over C2000 en marifoon?  ???


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2010, 21:53:31
Ik ben van mening dat je duidelijk moet kijken naar welk inzetgebied je de reddingsbrigades mee laat gaan met een alarmeringsoproep vanuit de Kustwacht. Henk, niets ten nadelen van jou, maar de reddingsbrigades die nu mee werken in een soort van pilot met de Kustwacht zijn de reddingsbrigades in Noord/Holland Noord. Dit zijn allemaal strandreddingsbrigades met vaste posten welke op zomerse dagen open en bemand zijn. We hebben het niet over een waterhulpverleningsorganisatie, een berger, of omstandershulp op het Nederlandse Binnenwater, want de eerste keer dat ik een kite/surfer met een marifoon tegen kom laat ik het je meteen weten.

We hebben het voor deze soort van hulpverlening over incident binnen het bankengebied, dat het inzetgebeid is van strandreddingsbrigades. Binnen dat bankengebied is de regionale meldkamer, Brandweer of Ambulance, altijd al de vaste partner geweest van de reddingsbrigades. Net zoals de Kustwacht de vaste partner is van de eenheden van de KNRM. Alleen doordat er de laatste tijd steeds meer aandacht is voor de kwaliteit van de hulpverlening, zo ook op het strand en bankengebied, moet er dus bekeken worden hoe deze kwaliteitsslag gehaald kan gaan worden.
We kennen immers allemaal het incident van afgelopen zomer waarbij de Kustwacht de KNRM van 3 stations alarmeert voor een drenkeling bij Bloemendaal, maar niet even de reddingsbrigade contact die er op 2 minuten rijden vanaf staat en gewoon op het strand aanwezig is. En dus ook door de leden van de reddingsbrigades uit het water gehaald wordt en gereanimeerd wordt en naar de openbare weg gebracht wordt.

Het is al vaker aangegeven dat de scheidingslijn tussen een natte en een droge hulpverlening in een vochtig land als Nederland teveel benadrukt wordt door onbegrip van de verschillende disciplines. Leer eens met elkaar omgaan en wees eens bereid om je neus eens buiten je eigen deur te plaatsen en te snuffelen in andermans keuken. Het is me geheel duidelijk dat C2000 geen SAR verbinding is. Maar kijk wat er wel mee gedaan kan worden. Op de gemiddelede reddingspost staat namelijk al een C2000 mobilofoon met de gespreksgroep S**-RMG-05. Dus waarom een extra marifoon op een reddingspost. Tja en als er dan een centralist ineens iets anders moet gaan gebruiken dan zijn standaard VHF is er misschien ook eens voor hem een leermoment. Natuurlijk heeft de Kustwacht ook het nadeel dat zij, net als alle reddingsbrigades, een eindgebruiker zijn en niet alle faciliteiten hebben als een netwerk controller zoals een RAC of MKA.

By the way ik vind de titel van dit topic ook helemaal niet kloppen. We hebben het namelijk niet over communicatie tijdens een SAR incident, maar over het gebruik van C2000 vs marifoon bij een strandreddingsbrigade.

RR (en voor binnenwater alles op 16)
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2010, 22:40:30
Wat ik nog wel in de toekomst zie gebeuren dat brigades dat de brigade het analoge net opdoeken en over stappen naar c2000. Dit zal communicatie zijn waarbij de RAC niet meespeelt, mannetje naar een luchtbedje enz. De boten zullengaan uitluisteren op marifoon en op het brigadenet (analoog of c2000) voor het contact met de knrm/ kustwacht.

9910001
9910001


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2010, 17:35:25
Wat ik nog wel in de toekomst zie gebeuren dat brigades dat de brigade het analoge net opdoeken en over stappen naar c2000. Dit zal communicatie zijn waarbij de RAC niet meespeelt, mannetje naar een luchtbedje enz.

9910001

En dat is dus precies waar we in Haaglanden mee bezig zijn ;) Er is dan voor ieder gebied/gemeente een apart kanaal (niet brigade gebonden, want als je een stuk opschuift naar de ander meld je je in bij die CP), daarnaast is er nog een algemeen regionaal kanaal en een gespreksgroep voor de KNRM(maar daar kan de KNRM alleen op als ze brigade/brandweer porto's lenen ::) )

Tevens word de RMG-05 op de CP's uitgeluisterd..

De RAC roept bij een melding op de lokale gespreksgroep aan voor de CP en/of de piepers gaan af er, en vervolgens stuur de CP de reddingsbrigade eenheden aan. Als het druk is gaat de communicatie rac > cp (en andere diensten/meldkamers) via de RMG-05

En het is zeker niet mogelijk om c2000 statussen door te zetten naar het KWC? Dan hebben hun een mooi overzicht van wie er inzetbaar staan zonder te hoeven bellen etc .

Joost


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2010, 20:25:27
Het zal nog even duren maar dit wordt het idee voor het gehele land. Het even duren voordat alle regio om zijn ende gemeenten hiervoor willen betalen.

9910001
9910001


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2010, 23:48:46
Natuurlijk is het technisch mogelijk dat het KWC de status van de reddingsposten in een scherm heeft.

Kwestie van willen, organiseren en financieren, dat zou dan door het ministerie van Verkeer en Waterstaat moeten gebeuren.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #18 Gepost op: 7 januari 2010, 11:56:08
Wat ik nog wel in de toekomst zie gebeuren dat brigades dat de brigade het analoge net opdoeken en over stappen naar c2000. Dit zal communicatie zijn waarbij de RAC niet meespeelt, mannetje naar een luchtbedje enz. De boten zullengaan uitluisteren op marifoon en op het brigadenet (analoog of c2000) voor het contact met de knrm/ kustwacht.

9910001

Ooit, in de verre toekomst, denk ik dat ook ja  ::)

Als ik zie dat de Brandweer Bommelerwaard (waar we mee samenwerken) intern nog analoog communiceert en C2000 alleen door bevelvoerders en OvD's wordt gebruikt voor meldkamer- en multidisciplinair contact. Dan zie ik het op korte termijn niet gebeuren dat zij voor de kosten gaan opdraaien om al onze 25 portofoons en 10 mobilofoons te vervangen voor C2000. Apparatuur die we ook nog voornamelijk inzetten voor evenementenbeveiliging, iets wat toch niet direct tot de primaire hulpverlening kan worden gerekend…

We beschikken over C2000 voor onze inzet voor de brandweer, maar gebruiken hiernaast nog het analoge reddingsbrigadenet én marifoon.

Bij een uitruk van de alarmploeg heeft de schipper (is bevelvoerder) een C2000 portofoon met oortje voor meldkamer- en multidisciplinair contact. Daarnaast draagt de schipper een porto/mari bij zich. Dit is een kleine ICOM-portofoon (kanalen RN) die met 1 druk op de knop een handheld marifoon wordt. Tijdens de vaart gebruiken we deze om de marifoonkanalen uit te luisteren, maar als er een ploeg aan land gaat kan hij gebruikt worden om analoog contact te houden met de achterblijvers in de boot. De boot heeft hiervoor een ingebouwde reddingsbrigademobilofoon, die ook bedoeld is voor contact met het voertuig of een 2e boot.

In principe voert de schipper de communicatie over C2000 en marifoon, terwijl de 2e man het contact  met de ‘achterban’ (voertuig en/of 2e boot) doet.

De marifoon heeft zich al meerdere keren bewezen, vooral voor contact met niet direct betrokkenen zoals vrachtschepen in de omgeving of brug- en sluiswachters.

Voor ons is het prima werkbaar om 3 communicatiemiddelen naast elkaar te gebruiken met daarbij de aantekening dat onze inzet op 1 heel belangrijk punt afwijkt van die aan de kust:
Wij werken zonder eigen centrale post. Als er al eenheden bijkomen (Culemborg) dan beschikken we beide over C2000 en communiceren via GMK. Het analoge reddingsbrigadenet wordt dus niet of nauwelijks gebruikt tijdens zo’n inzet.

Dan houd je dus primair C2000 en marifoon over en dat gaat prima samen!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #19 Gepost op: 7 januari 2010, 21:52:19
De marifoon heeft zich al meerdere keren bewezen, vooral voor contact met niet direct betrokkenen zoals vrachtschepen in de omgeving of brug- en sluiswachters.

Voor ons is het prima werkbaar om 3 communicatiemiddelen naast elkaar te gebruiken met daarbij de aantekening dat onze inzet op 1 heel belangrijk punt afwijkt van die aan de kust:
Wij werken zonder eigen centrale post. Als er al eenheden bijkomen (Culemborg) dan beschikken we beide over C2000 en communiceren via GMK. Het analoge reddingsbrigadenet wordt dus niet of nauwelijks gebruikt tijdens zo’n inzet.

Dan houd je dus primair C2000 en marifoon over en dat gaat prima samen!


Joost,

in de bedoelde pilot is het de bedoeling dat de Kustwacht, naast de KNRM, ook gebruik gaat maken van strandreddingsbrigades welke zich bij aanvang strand dag inmelden. En die strandreddingsbrigade vervolgens inzet voor een incident binnen het banken gebied, welke overeen komt met de doelstelling van de strandreddingsbrigade.Ten minste zo heb ik dat begrepen. Dus zoals je al aangeeft is dat een eventueel andere insteek voor jullie.

Als ik je reactie lees zijn jullie geen reddingsbrigade meer maar een verlengstuk van de Brandweer. En gebruik jij je marifoon alleen ter ondersteuning. Overigens kan je RAC ook contact opnemen met de desbetreffende sluiswachter en je van extra informatie voorzien.

Maar zie jij jezelf al de hele dag op je boot om uit te luisteren op VHF 16 voor een melding van de Kustwacht of een andere noodoproep. Sorry, heel goed als jij of een ander daar behoefte aan heeft, maar ik wacht dan wel tot mijn pager gaat. Dat zelfde geldt natuurlijk ook voor S**-RMG-05. Leuk dat je uitluistert, maar alarmeren kan ook via C2000 en P2000.

Ja sorry Henk. Zie het niet persoonlijk, maar ik heb daar de behoeft niet naar. Als ze me nodig hebben weten een ieder me te vinden.

RR (oja en via mijn GSM ook oproepbaar)
Elke hulpverlening start met communicatie.