C2000 vs marifoon bij een reddingsbrigade

Auteur Topic: C2000 vs marifoon bij een reddingsbrigade  (gelezen 11688 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #20 Gepost op: 8 januari 2010, 00:01:50
En je zit denk ik ook niet echt gigantisch te wachten op nog een tetterend aparaat erbij op de CP/post. Je hebt in de situatie hier algauw 2 c2000 sets aanstaan('district' + RMG, welke op mooie dagen flink druk zijn) en een analoge RN (extern inmeld voor eenheden van buiten de regio, waar je half NL op hoort), bij evenementen komt daar soms ook nog organisatie, ehbo, brandweer kanalen etc. bij. En ook nog wat telefoonlijnen...

En er word hier wel uitgeluisterd op de RMG-05 omdat ook met andere (strand)diensten word gecommuniceerd(politie, rodekruis post, knrm) ;)

Wat mij een ideale oplossing zou lijken: de c2000 statussen (inzetbaar, buitendienst, alarmploeg inzetbaar ofzoiets) van de reddingsbrigade op een plotbord en in het systeem van het KWC zetten, vervolgens piept bij een incident het KWC de RB en die kan dan via de marifoon (of rmg-05) contact opnemen. Het lijkt me ook niet dat het KWC zit te wachten op dat iedere reddingsbrigade in SAR gebied zich s' morgens om 9 uur tegelijk komt inmelden, laat staan iedere boot...

Joost


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #21 Gepost op: 8 januari 2010, 13:31:17
Joost,

Als ik je reactie lees zijn jullie geen reddingsbrigade meer maar een verlengstuk van de Brandweer. En gebruik jij je marifoon alleen ter ondersteuning.

Auw, nu raak je een heel gevoelig discussiepunt, wat hier helaas wel offtopic is ;)
Wij zijn juist door de Brandweer benadert om als Reddingsbrigade de taak ‘redding oppervlaktewater’ van hun over te nemen omdat zij vinden dat die (wettelijk aangewezen) taak beter bij ons past dan bij hun. Wij beschikken namelijk al over het materiaal, de mensen, de kennis en de ervaring voor dit soort reddingen. De Brandweer heeft deze taak toegewezen gekregen, maar moest vanaf 0 beginnen en vond het verstandiger hier een specialist (de Reddingsbrigade) voor in te schakelen! Wij voelen ons zeker geen verlengstuk en werken onder eigen commando, in Reddingsbrigadekleuren en –kleren SAMEN met de Brandweer.

Wij zitten er misschien wel op een hele andere manier in dan de strandreddingsbrigades, maar ik dat we juist een voorbeeld zijn van hoe een binnenwater-reddingsbrigade ook echt een Reddingsbrigade kan zijn: door het redden van mensen van de verdrinkingsdood in open water (zonder hiermee de zwembadbrigades te kort te willen doen). Het heeft mij altijd bevreemdt dat de taak voor het redden van mensen uit open water bij de Brandweer is neergelegd? En het heeft ook al tot incidenten geleid waarbij duidelijk wordt dat het water toch niet de ‘natuurlijk omgeving’ is voor brandweerlieden:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,21549.0.html
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,23854.0.html

Ik begrijp ook wel waarom er voor de Brandweer is gekozen: het moest bij iemand op zijn bord komen en de Brandweer is dan de beste van de slechtste. Ook al omdat de Reddingsbrigades zich jarenlang niet goed hebben weten te verenigen. Hopelijk dat de RVR, helaas dus wel wat te laat, hier verandering in kan brengen. Daarmee zou er meer ruimte komen, ook in het binnenland, voor initiatieven als de onze.

Maar zie jij jezelf al de hele dag op je boot om uit te luisteren op VHF 16 voor een melding van de Kustwacht of een andere noodoproep. Sorry, heel goed als jij of een ander daar behoefte aan heeft, maar ik wacht dan wel tot mijn pager gaat. Dat zelfde geldt natuurlijk ook voor S**-RMG-05. Leuk dat je uitluistert, maar alarmeren kan ook via C2000 en P2000.

RR (oja en via mijn GSM ook oproepbaar)

En dan nog even ontopic: hier ben ik het helemaal mee eens, alarmering kan via P2000 en C2000. Maar het zou wel verstandig zijn als meer Reddingsbrigades in ieder geval een marifoon standby hebben, inderdaad ter ondersteuning. Vooral de passantenhulpverlening (andere schepen, brug- en sluiswachters etc.) zou daar volgens mij echt bij gebaat zijn. Ik verbaas me er altijd over hoeveel mensen er wel niet (stiekem) een marifoon aan boord hebben. Vaak niet actief in gebruik omdat ze geen marifoonbewijs hebben, maar wel veel uitluisterend. Daar kun je gebruik van maken!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #22 Gepost op: 9 januari 2010, 07:47:00
En dan nog even ontopic: hier ben ik het helemaal mee eens, alarmering kan via P2000 en C2000. Maar het zou wel verstandig zijn als meer Reddingsbrigades in ieder geval een marifoon standby hebben, inderdaad ter ondersteuning. Vooral de passantenhulpverlening (andere schepen, brug- en sluiswachters etc.) zou daar volgens mij echt bij gebaat zijn. Ik verbaas me er altijd over hoeveel mensen er wel niet (stiekem) een marifoon aan boord hebben. Vaak niet actief in gebruik omdat ze geen marifoonbewijs hebben, maar wel veel uitluisterend. Daar kun je gebruik van maken!


Joost,

gebruik maken van is totaal iets anders dan via dat hulp/ communicatie middel oproepen voor een inzet. De hulpvraag komt al binnen via VHF 16, dus passanten in de buurt hebben de melding reeds vernomen, dus waarom zo krampachtig vast houden aan je marifoon, terwijl je eenheden direct kan oproepen/ alarmeren en communiceren via een medium wat reeds op reddingsposten aanwezig is.

Een RAC of MKA is netwerkcontroller van C2000. Zij kunnen dus veel meer met het netwerk doen dan een Kustwacht welke net als alle reddingsbrigades en KNRM eenheden eindgebruikers zijn. Indien een reddingsbrigade zijn mobilofoon aanzet voor aanvang dienst zie ik dat. Die faciliteiten hebben andere eindgebruikers niet. Ik kan als centralist individueel of in groep een C2000 mobilofoon alarmeren, zodat deze een akoustisch alarm geeft. Dat kan alleen als dit stuks randaparatuur aanstaat en de reddingspost dus bemand is. Omdat C2000 een netwerk is met veel mogelijkheden kan je er gewoon veel meer mee, maar dat is wel een interactie tussen netwerkcontroller en eindgebruiker, niet tussen eindgebruikers onderling.

RR (ik koppel, un-select en multi-select, SDA, P2000 en iedereen rent)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 9 januari 2010, 09:53:31
Joost,

gebruik maken van is totaal iets anders dan via dat hulp/ communicatie middel oproepen voor een inzet. De hulpvraag komt al binnen via VHF 16, dus passanten in de buurt hebben de melding reeds vernomen, dus waarom zo krampachtig vast houden aan je marifoon, terwijl je eenheden direct kan oproepen/ alarmeren en communiceren via een medium wat reeds op reddingsposten aanwezig is.

Een RAC of MKA is netwerkcontroller van C2000. Zij kunnen dus veel meer met het netwerk doen dan een Kustwacht welke net als alle reddingsbrigades en KNRM eenheden eindgebruikers zijn. Indien een reddingsbrigade zijn mobilofoon aanzet voor aanvang dienst zie ik dat. Die faciliteiten hebben andere eindgebruikers niet. Ik kan als centralist individueel of in groep een C2000 mobilofoon alarmeren, zodat deze een akoustisch alarm geeft. Dat kan alleen als dit stuks randaparatuur aanstaat en de reddingspost dus bemand is. Omdat C2000 een netwerk is met veel mogelijkheden kan je er gewoon veel meer mee, maar dat is wel een interactie tussen netwerkcontroller en eindgebruiker, niet tussen eindgebruikers onderling.

RR (ik koppel, un-select en multi-select, SDA, P2000 en iedereen rent)

Even vooropgezet dat een marifoon nooit gecombineerd mag zijn in een ander apparaat voor landmobiele  toepassingen, ik vind dit ook vallen onder misbruik. Je gebruikt dat ding dan te vaak om op te roepen en daarna ben je niet meer bereikbaar om dat je omgeschakeld hebt.

Op de posten van de RB hier staat de marifoon altijd aan. Het getetter van half Nederland was nooit te horen want de redned mobilofoon stond op toonslot. Tegenwoordig staat die zelfs uit. Alleen Almere maakt er nog gebruik van.

Het is altijd oorzaak en gevolg. De kustwacht houdt van duidelijke korte lijnen en gaat liever een langer beproeft traject in dat volgens protocol is dan dat ze energie steekt in snellere mogelijkheden die er misschien zijn die buiten het gebruikelijke 1-2 tje met de KNRM vallen.

En denk maar niet dat de RB de enige zijn die daar mee worstelen. Ik heb havenmeesters, mensen van de waterpolitie en rijkswaterstaat gesproken die dezelfde frustraties uiten.  

Er is een snelle en zekere methode om je kansen te vergroten bij een hulpverlening betrokken te worden, waarbij je je aanpast aan de SAR manier van werken van de kustwacht in plaats van van de kustwacht te verlangen het op de landmanier te gaan doen.

Nederlandse Kustwacht hier reddingsbrigade Bloemendaal op 16, over...


Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 9 januari 2010, 14:17:20
Zou het niet makkelijk zijn als de Kustwacht een soort 'extract' kijgt van GMS?
Waarbij dan alleen de voor de kustwacht relevante eenheden worden weergegeven, die in de verschillende regio's in GMS staan aangemeld.

Daarin zou je behalve reddingsbrigade ook waterpolitie en een enkele brandweerboot kunnen opnemen.
De eenheden melden zich gewoon in bij de betreffende regio en staan in GMS als 'in dienst'. Het blijft dan dus onder coördinatie van de regio, maar de kustwacht heeft dan wel een actueel overzicht en ziet we ze nog kan bellen (of 'aanvinken' voor mijn part).

Zoals GMS nu is georganiseerd is dit niet mogelijk heb ik me laten vertellen, maar als de wil er is zal het technisch ongetwijfeld mogelijk gemaakt kunnen worden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #25 Gepost op: 9 januari 2010, 14:33:06
Even vooropgezet dat een marifoon nooit gecombineerd mag zijn in een ander apparaat voor landmobiele  toepassingen, ik vind dit ook vallen onder misbruik........

Er is een snelle en zekere methode om je kansen te vergroten bij een hulpverlening betrokken te worden, waarbij je je aanpast aan de SAR manier van werken van de kustwacht in plaats van van de kustwacht te verlangen het op de landmanier te gaan doen.
SAR op zee en aan de kust zijn MARITIEME aangelegenheden en zijn internationaal vastgelegd.
Landgebruikers dienen zich in mijn ogen wel degelijk aan te passen aan de maritieme gebruikers.
Gemakshalve schaar ik de kust reddingsbrigades onder maritieme gebruikers.
Vanuit dat standpunt bekeken dient ook de communicatie en coordinatie van de SAR operatie per marifoon te geschieden.
Alarmering van land en zee eenheden is een ander verhaal, want alarmering van eenheden staat immers los van de coordinatie gedurende een SAR.
Hoemeer communicatie netten worden ingezet (C2000 en marifoon en eigen netwerken) bij een SAR inzet, des te meer er onderlinge communcatie problemen optreden.

"Keep It Simple Stupid" (KISS) , is dan ook een belangrijk standpunt.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #26 Gepost op: 9 januari 2010, 16:55:52
Zou het niet makkelijk zijn als de Kustwacht een soort 'extract' kijgt van GMS?
Waarbij dan alleen de voor de kustwacht relevante eenheden worden weergegeven, die in de verschillende regio's in GMS staan aangemeld.
Daarin zou je behalve reddingsbrigade ook waterpolitie en een enkele brandweerboot kunnen opnemen.
De eenheden melden zich gewoon in bij de betreffende regio en staan in GMS als 'in dienst'. Het blijft dan dus onder coördinatie van de regio, maar de kustwacht heeft dan wel een actueel overzicht en ziet we ze nog kan bellen (of 'aanvinken' voor mijn part).
Zoals GMS nu is georganiseerd is dit niet mogelijk heb ik me laten vertellen, maar als de wil er is zal het technisch ongetwijfeld mogelijk gemaakt kunnen worden.

In zekere zin bestaat dit al: de  kustwacht heeft al een kleine 200 eenheden in hun systeem staan, varierend van DOUANE,RIJKSWATERSTAAT,POLITE,KMAR,KNRM,BERGERS,HELIKOPTERS ETC. ((ook Henk)
Op de knrm eenheden en de KM LYNX na, melden deze eenheden zich telefonisch in bij het KWC dat ze tot n.o. inzetbaar zijn.
Als eenheden AIS hebben is het helemaal mooi om een goed overzicht te hebben van wie waar vaart.Als ze dan ook nog VHF 16 uitluisteren kunnen ze al anticiperen op een SAR aktie voordat ze nog gealarmeerd moeten worden! O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #27 Gepost op: 9 januari 2010, 16:57:49
SAR op zee en aan de kust zijn MARITIEME aangelegenheden en zijn internationaal vastgelegd.
Landgebruikers dienen zich in mijn ogen wel degelijk aan te passen aan de maritieme gebruikers.
Gemakshalve schaar ik de kust reddingsbrigades onder maritieme gebruikers.
Vanuit dat standpunt bekeken dient ook de communicatie en coordinatie van de SAR operatie per marifoon te geschieden.
Hoemeer communicatie netten worden ingezet (C2000 en marifoon en eigen netwerken) bij een SAR inzet, des te meer er onderlinge communcatie problemen optreden.
"Keep It Simple Stupid" (KISS) , is dan ook een belangrijk standpunt.

 O0 O0 O0 ;)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #28 Gepost op: 10 januari 2010, 15:26:18
Het is op zich simpel contact op het water op marifoon of brigadekanaal, het landgebeuren op c2000 of een ander brigade kanaal. Door een zoekactie op een appart kanaal te houden kunnen de schepen onderling goed contact houden en wordne ze niet gestoord door zaken op het land. Door een afstremming tussen de osc en de leidinggevende op het strand is alles duidelijk.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 10 januari 2010, 16:13:15
Het is op zich simpel contact op het water op marifoon of brigadekanaal, het landgebeuren op c2000 of een ander brigade kanaal. Door een zoekactie op een appart kanaal te houden kunnen de schepen onderling goed contact houden en wordne ze niet gestoord door zaken op het land. Door een afstremming tussen de osc en de leidinggevende op het strand is alles duidelijk.

9910001

Ja precies. Bij een zoekaktie eind december jl werd de Cobra van Jachtservice Huizen door de Gooier (KNRM) aangemeld als Eenheid bij de OVD. Het contakt met de OVD loopt via C2000, de Gooijer geeft over 67 door wat voor aktie de OVD van De Cobra verwacht. Nou, daar mankeert niks aan dat gaat prima!  O0

Henk