C2000 vs marifoon bij een reddingsbrigade

Auteur Topic: C2000 vs marifoon bij een reddingsbrigade  (gelezen 11691 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #30 Gepost op: 16 februari 2010, 15:56:34
Ja precies. Bij een zoekaktie eind december jl werd de Cobra van Jachtservice Huizen door de Gooier (KNRM) aangemeld als Eenheid bij de OVD. Het contakt met de OVD loopt via C2000, de Gooijer geeft over 67 door wat voor aktie de OVD van De Cobra verwacht. Nou, daar mankeert niks aan dat gaat prima!  O0
Henk

Beetje late reactie maar het viel me nu pas op: "de Gooijer geeft over 67 door wat voor aktie de OVD van De Cobra verwacht"

Hoezo wat de OVD van de Cobra verwacht?
Heeft tijdens een zoekaktie (SAR) dan niet het KWC de leiding over de Cobra als SMC zijnde?
Volgens mij heeft de OVD hier tijdens het SAR proces niets over te zeggen.
Of was deze zoek aktie buiten het Kustwacht gebied? ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 16 februari 2010, 16:55:26
Beetje late reactie maar het viel me nu pas op: "de Gooijer geeft over 67 door wat voor aktie de OVD van De Cobra verwacht"

Hoezo wat de OVD van de Cobra verwacht?
Heeft tijdens een zoekaktie (SAR) dan niet het KWC de leiding over de Cobra als SMC zijnde?
Volgens mij heeft de OVD hier tijdens het SAR proces niets over te zeggen.
Of was deze zoek aktie buiten het Kustwacht gebied? ::)

Dit betrof een melding waarbij het merendeel van de eenheden op het land aktief was, de A1 stond vol met blauw-blauw. Op het alarm was alleen de Gooijer van de KNRM en de Cobra afgekomen. Dus in beginsel maar één SAR eenheid en de rest landeenheden en een bergingsvaartuig. Dan is het logisch dat de kustwacht zich wat op de achtergrond houdt en zich concentreert op de hoofdlijnen. De OVD brandweer bemoeit zich met de details van de operatie. Wees blij dat dat radioverkeer niet over de marifoon gaat, als je dan je drenkeling gevonden hebt kom je er helemaal niet meer tussen.
Omdat de brandweer dacht dat ze maar over één watereenheid zou kunnen beschikken (er was geen reddingsbrigade aanwezig) doch de OVD twee boten zag werd uitgelegd aan de OVD van wie die andere boot was en werd de Cobra vanaf dat moment bij de zoekaktie betrokken. De aansturing van de Cobra verliep vanaf dat moment door de OVD via de Gooijer van de KNRM.

Het betrof een melding van een buschauffeur dat er een aantal mensen in het water bij een kano aan het spartelen waren in het Gooimeer dat een stukje bij het Naarderbos aan de AI grenst.

Ik vind het gebruik van C2000 voor de detail afhandeling van een zoekaktie geen enkel probleem, zolang voor de deelnemers zonder C2000 maar duidelijk blijft wat er van hen verwacht wordt.

Bij de zoekaktie naar de man die overvaren werd bij Leliestad hebben we zegge en schrijven twee opdrachten gehad. Dat is genoeg, je kunt uren lang systematisch zoeken zonder radioverkeer.
Ik ben later daarop aangesproken door een familielid van de drenkeling, die zijn waardering uitsprak voor de verichtingen die avond van de Seeker en zijn bemanning.

"er was een bootje wat urenlang systematisch minitieus het water afzocht van Noord naar zuid. Ik vroeg aan de bemanning van de Kapiteins Hazewinkel :wie zijn dat? Dat waren jullie dus. Daar wil ik julie nog voor bedanken."

Je kunt dus met een minimum aan radioverkeer je werk doen als reddingsboot. Maar je wil niet weten wat er allemaal op C2000 geregeld werd wat niets met SAR, maar veeleer met andere dingen zoals het veilig stellen van sporen en de berging regelen enzo te maken had.

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #32 Gepost op: 16 februari 2010, 17:20:32
Daarom moet je er ook voor zorgen dat je als reddingsbrigade eenheid/reddingseenheid NIET op die gespreksgroepen op C2000 zit, laat dat maar lekker over aan de CP / OvD-R, in ons geval.

Wij hebben voor ieder gebied/elke brigade een aparte 'lokale' groep, waarop we alleen met de reddingsbrigade eenheden op zitten. Daarop houden we bij grote incidenten ook onderling en met de centrale post/meldkamer contact. De CP/bevelvoerder/ovd zit vervolgens weer op de RMG-05 of de regionale rb groep voor contact met de meldkamer en andere diensten... en de brandweer blijft lekker op hun noodhulp groep zitten en iedereen is blij :)

Joost


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #33 Gepost op: 16 februari 2010, 18:38:44

Bij de zoekaktie naar de man die overvaren werd bij Leliestad hebben we zegge en schrijven twee opdrachten gehad.
Je kunt dus met een minimum aan radioverkeer je werk doen als reddingsboot. Maar je wil niet weten wat er allemaal op C2000 geregeld werd wat niets met SAR, maar veeleer met andere dingen zoals het veilig stellen van sporen en de berging regelen enzo te maken had.
Henk

Mooi dat je dit voorval aanhaalt: de OVD bepaalde (via C2000) dat ze gingen afschalen want er was toch overlevingskans meer.
Vervolgens kwam het Kustwacht centrum gelijk terug met de mededeling dat zij dat als SMC wel bepalen bij SAR of er af geschaald wordt en niet de OVD. O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 16 februari 2010, 19:00:54
Mooi dat je dit voorval aanhaalt: de OVD bepaalde (via C2000) dat ze gingen afschalen want er was toch overlevingskans meer.
Vervolgens kwam het Kustwacht centrum gelijk terug met de mededeling dat zij dat als SMC wel bepalen bij SAR of er af geschaald wordt en niet de OVD. O0

Maar dat is een OVD brandweer eigen, beslissingen te nemen en knopen door te hakken op eigen gezag. Maar hij wist dat zijn duikers de boot niet in wilden gaan en de man voor 99% in het vooronder zat.

Dat zijn details die je liever niet over de marifoon bespreekt. Het is zaak en dus de taak van de OVD goed af te stemmen met de kustwacht en samen één lijn te trekken naar de eenheden. Ik vind niets zo verwarrend als over jouw hoofd ruziemakende leidinggevenden (maar maak dat telkens wel weer mee). En dat afblazen van de aktie en al of niet terugsturen van eenheden die niet meer nodig zijn daar zullen ze wel nooit uit raken... Ik weet ook niet of dat nu steeds maar over de marifoon uitgevochten moet.

Na "Neemt U even telefonisch kontakt met ons op" weet ook iedereen wel wat er loos is, maar dat is wel ff wat sjieker

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #35 Gepost op: 20 februari 2010, 15:06:27
Het is zaak en dus de taak van de OVD goed af te stemmen met de kustwacht en samen één lijn te trekken naar de eenheden. Ik vind niets zo verwarrend als over jouw hoofd ruziemakende leidinggevenden (maar maak dat telkens wel weer mee). En dat afblazen van de aktie en al of niet terugsturen van eenheden die niet meer nodig zijn daar zullen ze wel nooit uit raken... Ik weet ook niet of dat nu steeds maar over de marifoon uitgevochten moet.
"Neemt U even telefonisch kontakt met ons op" weet ook iedereen wel wat er loos is, maar dat is wel ff wat sjieker
Henk  

Er is er maar 1 die bepaald dat het einde zoekaktie is en dat is (in het kustwacht SAR gebied) zeker NIET de OVD:

5.3 Opsporing mislukt
De SAR-actie dient niet eerder te worden beëindigd dan nadat alle redelijke hoop op het redden van overlevenden is opgegeven. De beslissing de actie te staken wordt in overleg met betrokkenen genomen, maar is uitsluitend voorbehouden aan het JRCC Den Helder.

Zie OPPLANSAR  O0

Als daar discussie over is heeft de OVD het dus niet begrepen  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 20 februari 2010, 15:54:38
mmm, voor de regeling hoe het nu moet op het water bij de binnenwateren dien je tegenwoordig het Incident Bestrijdingsplan Ijsselmeergebied te raadplegen. Ook daar staat in dat een OVD niet op eigen houtje een zoekaktie mag afblazen (afschalen). Maar ook de kustwacht moet daarvoor eerst in overleg.

Merkwaardig genoeg gaat de kustwacht daar wat makkelijker mee om als het reddingsboten betreft: "als U die laatste slag gemaakt heeft en ook daar niets aantreft wil ik voorstellen om de eenheden te bedanken en het einde aktie te verklaren".


Uit het Incident Bestrijdingsplan Ijsselmeergebied, mens en dier in nood:

Afschalen:

KWC overlegt met CoPI (OvD-B) en de OSC of verdere (zoek)acties worden stopgezet.
Afschaling vindt plaats in overleg met hoogst aanwezige leidinggevende.


Henk


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #37 Gepost op: 20 februari 2010, 16:11:42
Er is er maar 1 die bepaald dat het einde zoekaktie is en dat is (in het kustwacht SAR gebied) zeker NIET de OVD:


Als daar discussie over is heeft de OVD het dus niet begrepen  ;)

En op deze manier wordt het dan ook verteld door het KWC ? daar score je zeker mee
Ik neem aan dat men het dan heeft over de kust en toch niet over de binnenwateren ?
Waarom heeft het KWC geen OVD (kwc) die samen met de plaatselijke OVD (B) ter plaatse komt en een Copi opzet?

Delta00


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #38 Gepost op: 20 februari 2010, 17:05:27
En op deze manier wordt het dan ook verteld door het KWC ? daar score je zeker mee
Ik neem aan dat men het dan heeft over de kust en toch niet over de binnenwateren ?
Waarom heeft het KWC geen OVD (kwc) die samen met de plaatselijke OVD (B) ter plaatse komt en een Copi opzet?
Delta00

1." Ik neem aan dat men het dan heeft over de kust en toch niet over de binnenwateren ? "

Ook over de ruime binnenwateren:
http://www.kustwacht.nl/nl/werkgebied.html

2." Waarom heeft het KWC geen OVD (kwc) die samen met de plaatselijke OVD (B) ter plaatse komt en een Copi opzet? "

Daar is juist de functie OSC voor die door het KWC wordt aangewezen en de SAR liason. (nieuwe functie) ;)


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #39 Gepost op: 20 februari 2010, 18:24:21
En hoe snel kan die One Scene Commander aanwezig zijn ???
En niet geheel onbelangrijk welke bevoegheden heeft hij ten opzichte van een OVD-B ?
En praten we nu over een OSC van het KWC of de KNRM ?

Delta00