C2000 vs marifoon bij een reddingsbrigade

Auteur Topic: C2000 vs marifoon bij een reddingsbrigade  (gelezen 11689 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #40 Gepost op: 20 februari 2010, 18:59:11
1.En hoe snel kan die One Scene Commander aanwezig zijn ???
2.En niet geheel onbelangrijk welke bevoegheden heeft hij ten opzichte van een OVD-B ?
3.En praten we nu over een OSC van het KWC of de KNRM ?
Delta00

1.Hoe snel de (SAR) OSC aanwezig kan zijn is helemaal afhankelijk van de situatie:
  Bij de brand op de Waker was de Hr Ms Mercuur redelijk in de buurt en die is vervolgens aangewezen/gevraagd door het KWC    om als OSC op te treden.
2. De OSC heeft geen bevoegdheden tov de OVD-B maar staat onder leiding van het KWC.
3. De (SAR) OSC wordt altijd door het KWC geregeld en zal vaak een KNRM boot zijn maar dit is zeker geen vanzelf sprekendheid!
    Ook dit is weer afhankelijk van de situatie en aanwezige eenheden.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #41 Gepost op: 20 februari 2010, 19:05:55
Bij optreden binnen in de Noordzee gelegen gebieden die gemeentelijk zijn ingedeeld (tot één kilometer uit de kust) en de ruime binnenwateren, Waddenzee, IJsselmeer en Zuid-Hollandse en Zeeuwse stromen, geldt dat de directeur Kustwacht verantwoordelijk is voor de SAR. Deze operationele leiding wordt uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de burgemeester die het bestuurlijke opperbevel heeft.
Om aan de SAR verantwoordelijkheid inhoud te kunnen geven moet het JRCC Den Helder op de hoogte zijn van alle SAR incidenten binnen het verantwoordelijkheidsgebied van de directeur Kustwacht. Daarom rust op de plaatselijk bevoegde autoriteit de verplichting het JRCC Den Helder onverwijld te informeren over elk SAR-incident dat te zijner kennis komt.
Een doeltreffende aanpak van een lokaal SAR-incident kan gebaat zijn bij een optimale aanwending van het plaatselijk aanwezige potentieel aan kennis, infrastructuur, personeel en materieel. Het JRCC Den Helder kan een zogeheten On Scene Co-ordinator, OSC aanwijzen. Hierbij delegeert het JRCC Den Helder als SMC, SAR Mission Co-ordinator, een aantal van zijn coördinatietaken. De taken van een OSC kunnen in voorkomend geval door een lokale (zee)verkeerspost / verkeerscentrale c.q. varende of vliegende eenheid worden uitgevoerd. Voorwaarde is dat de (zee)verkeerspost, verkeerscentrale daarvoor beschikt over de benodigde capaciteit en communicatiemiddelen en daadwerkelijk ter plaatse is, dat wil zeggen dat de actie plaatsvindt onder bereik van deze lokale zeeverkeerspost of verkeerscentrale.
Bij een monodisciplinair SAR incident worden varende en/of vliegende SAR eenheden ingezet. De GMK, gemeenschappelijke meldkamer wordt geďnformeerd en op de hoogte gehouden
Bij een multidisciplinair SAR incident en als er volgens GRIP, Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure wordt opgeschaald, wordt een CoPI, commando plaats incident, gevormd. Afhankelijk van de ernst van de situatie komt een ROT, regionaal operationeel team, bijeen. In bijlage C 36 staat in het kort de opschalingsstructuur.
Het JRCC onderhoudt contact via radio, telefoon met de betrokken partijen. De OSC rapporteert aan de SMC en staat in rechtstreeks contact met het CoPI. C2000 is niet een primair verbindingsmiddel, maar kan aanvullend gebruikt worden.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 20 februari 2010, 21:02:54
En hoe snel kan die One Scene Commander aanwezig zijn ???
En niet geheel onbelangrijk welke bevoegheden heeft hij ten opzichte van een OVD-B ?
En praten we nu over een OSC van het KWC of de KNRM ?

Delta00


Het is een on scene coördinator.  Bij grip 0 komt de OVD er niet aan te pas. Hoogtstens voor overleg.
Bij grip 1 heeft de OSC verantwoording voor de gang van zaken op het water: coördineert dit samen met de OVD-W op het land.

:4.2.3 Coördinatie op plaats incident
OSC Bij incidentbestrijding op het water is al snel (zeker bij GRIP 1) behoefte aan
afstemming en coördinatie op de plaats van het incident. Dit vanwege het feit dat op
het water niet altijd het gehele incident voor alle procesverantwoordelijken zichtbaar is
en er verschillende partners aanwezig zijn. Om in die gevallen toch een goede
afstemming en een juist beeld te krijgen van de situatie op het water kan een
functionaris worden belast met de praktische coördinatie op de plaats van het incident.
Deze functionaris wordt “On Scene Coördinator” (OSC) genoemd.
Omdat de functie van OSC een ‘extra’ functie is ten opzicht van incidenten op het land,
roept deze term veel vragen op (vooral bij de landpartijen). Om helderheid te
verschaffen in zijn taken en bevoegdheden, en om toe te lichten hoe deze functionaris
past in het geheel van de incidentbestrijding is de functie van OSC hieronder nader
uitgewerkt.
Uitgangspunten
instelling OSC
De volgende uitgangspunten gelden voor de instelling van een OSC:
1. Op basis van bepaalde criteria kan besloten worden om zo spoedig mogelijk
een OSC in te zetten. Bijvoorbeeld bij het ontbreken van zicht op het
incident kan behoefte ontstaan aan ‘een verlengde arm’ van de OvD.
2. De procesverantwoordelijke wijst in dat geval een (functionaris als) OSC
aan op het daartoe best toegeruste vaartuig of verkeerspost met zicht op
het incident. Deze eenheid neemt in principe niet deel aan de
procesuitvoering. De OSC dient te beschikken over zowel VHF (marifoon)
als over C2000. In een acute situatie kan de OSC-taak worden uitgevoerd
door de schipper van een passerend vaartuig totdat een functionaris van
een overheidshulpverleningsdienst /KNRM ter plaatse is en de OSC-taak
kan overnemen.
3. Vaak worden eenheden van andere disciplines ingezet bij de genoemde
waterprocessen. Deze eenheden melden zich in dat geval bij aankomst bij
de OSC.
4. De OSC valt -afhankelijk van het type incident- onder een
procesverantwoordelijke functionaris.* in onderstaande tabel is weergegeven
welke functionaris dit bij de verschillende scenario's is. Bij elke
incidentlocatie kan maar één OSC tegelijkertijd operationeel zijn.


* de proces verantwoordelijke is de kustwacht (Sar Mission Coördinator, SMC) bij SAR op het ruime binnenwater.  De kustwacht wijst de OSC aan.
In de praktijk is dat vaak de eerst terplaatse komende reddingsboot.
Dat hoeft niet persé een SAR eenheid te zijn.
bron: incident bestrijdingsplan IJsselmeergebied
Henk