Wat ik nog wel in de toekomst zie gebeuren dat brigades dat de brigade het analoge net opdoeken en over stappen naar c2000. Dit zal communicatie zijn waarbij de RAC niet meespeelt, mannetje naar een luchtbedje enz. De boten zullengaan uitluisteren op marifoon en op het brigadenet (analoog of c2000) voor het contact met de knrm/ kustwacht.
9910001
Ooit, in de verre toekomst, denk ik dat ook ja
Als ik zie dat de Brandweer Bommelerwaard (waar we mee samenwerken) intern nog analoog communiceert en C2000 alleen door bevelvoerders en OvD's wordt gebruikt voor meldkamer- en multidisciplinair contact. Dan zie ik het op korte termijn niet gebeuren dat zij voor de kosten gaan opdraaien om al onze 25 portofoons en 10 mobilofoons te vervangen voor C2000. Apparatuur die we ook nog voornamelijk inzetten voor evenementenbeveiliging, iets wat toch niet direct tot de primaire hulpverlening kan worden gerekend…
We beschikken over C2000 voor onze inzet voor de brandweer, maar gebruiken hiernaast nog het analoge reddingsbrigadenet én marifoon.
Bij een uitruk van de alarmploeg heeft de schipper (is bevelvoerder) een C2000 portofoon met oortje voor meldkamer- en multidisciplinair contact. Daarnaast draagt de schipper een porto/mari bij zich. Dit is een kleine ICOM-portofoon (kanalen RN) die met 1 druk op de knop een handheld marifoon wordt. Tijdens de vaart gebruiken we deze om de marifoonkanalen uit te luisteren, maar als er een ploeg aan land gaat kan hij gebruikt worden om analoog contact te houden met de achterblijvers in de boot. De boot heeft hiervoor een ingebouwde reddingsbrigademobilofoon, die ook bedoeld is voor contact met het voertuig of een 2e boot.
In principe voert de schipper de communicatie over C2000 en marifoon, terwijl de 2e man het contact met de ‘achterban’ (voertuig en/of 2e boot) doet.
De marifoon heeft zich al meerdere keren bewezen, vooral voor contact met niet direct betrokkenen zoals vrachtschepen in de omgeving of brug- en sluiswachters.
Voor ons is het prima werkbaar om 3 communicatiemiddelen naast elkaar te gebruiken met daarbij de aantekening dat onze inzet op 1 heel belangrijk punt afwijkt van die aan de kust:
Wij werken zonder eigen centrale post. Als er al eenheden bijkomen (Culemborg) dan beschikken we beide over C2000 en communiceren via GMK. Het analoge reddingsbrigadenet wordt dus niet of nauwelijks gebruikt tijdens zo’n inzet.
Dan houd je dus primair C2000 en marifoon over en dat gaat prima samen!