Beetje late reactie maar het viel me nu pas op: "de Gooijer geeft over 67 door wat voor aktie de OVD van De Cobra verwacht"
Hoezo wat de OVD van de Cobra verwacht?
Heeft tijdens een zoekaktie (SAR) dan niet het KWC de leiding over de Cobra als SMC zijnde?
Volgens mij heeft de OVD hier tijdens het SAR proces niets over te zeggen.
Of was deze zoek aktie buiten het Kustwacht gebied?
Dit betrof een melding waarbij het merendeel van de eenheden op het land aktief was, de A1 stond vol met blauw-blauw. Op het alarm was alleen de Gooijer van de KNRM en de Cobra afgekomen. Dus in beginsel maar één SAR eenheid en de rest landeenheden en een bergingsvaartuig. Dan is het logisch dat de kustwacht zich wat op de achtergrond houdt en zich concentreert op de hoofdlijnen. De OVD brandweer bemoeit zich met de details van de operatie. Wees blij dat dat radioverkeer niet over de marifoon gaat, als je dan je drenkeling gevonden hebt kom je er helemaal niet meer tussen.
Omdat de brandweer dacht dat ze maar over één watereenheid zou kunnen beschikken (er was geen reddingsbrigade aanwezig) doch de OVD twee boten zag werd uitgelegd aan de OVD van wie die andere boot was en werd de Cobra vanaf dat moment bij de zoekaktie betrokken. De aansturing van de Cobra verliep vanaf dat moment door de OVD via de Gooijer van de KNRM.
Het betrof een melding van een buschauffeur dat er een aantal mensen in het water bij een kano aan het spartelen waren in het Gooimeer dat een stukje bij het Naarderbos aan de AI grenst.
Ik vind het gebruik van C2000 voor de detail afhandeling van een zoekaktie geen enkel probleem, zolang voor de deelnemers zonder C2000 maar duidelijk blijft wat er van hen verwacht wordt.
Bij de zoekaktie naar de man die overvaren werd bij Leliestad hebben we zegge en schrijven twee opdrachten gehad. Dat is genoeg, je kunt uren lang systematisch zoeken zonder radioverkeer.
Ik ben later daarop aangesproken door een familielid van de drenkeling, die zijn waardering uitsprak voor de verichtingen die avond van de Seeker en zijn bemanning.
"er was een bootje wat urenlang systematisch minitieus het water afzocht van Noord naar zuid. Ik vroeg aan de bemanning van de Kapiteins Hazewinkel :wie zijn dat? Dat waren jullie dus. Daar wil ik julie nog voor bedanken."
Je kunt dus met een minimum aan radioverkeer je werk doen als reddingsboot. Maar je wil niet weten wat er allemaal op C2000 geregeld werd wat niets met SAR, maar veeleer met andere dingen zoals het veilig stellen van sporen en de berging regelen enzo te maken had.
Henk