Stellig beweren dat je het verkeer in gevaar brengt bij een spoedrit vind ik onzin.
Wij hebben namelijk vrijstelling van het hele RVV maar niet van art 5 WVW, (gevaar veroorzaken).
Tsja, dat mag jij vinden.. Maar als je de definitie van "gevaar" erop naslaat:
ge·vaar (het; o; meervoud: gevaren)
1
kans op iets ergs; risico: gevaar lopen (om); in gevaar verkeren
Dan kan ik niet anders dan het ermee eens zijn dat het rijden met OGS (statistisch gezien) extra "gevaar" oplevert. De kans op een ongeval is immers veel groter dan bij normale verkeersdeelname. Dus wat jij onzin vindt, is feitelijk wel realiteit.
TS laat overkomen dat het rijden met spoed an sich dus art 5 oplevert.
Jij bent de eerste die hier opeens begint over art. 5, dat kun je de TS niet verwijten! Hij schrijft dat hij het
onzin vindt, en vraagt gewoon wat de rest er van vindt. Vervolgens geeft hij zijn aanvullende mening, die wordt onderschreven door het onderzoek van het IFV. Dus misschien moet je wat minder hoog van de toren blazen?
Wij trainen ook in OGS ritten. Dan wordt met spoed gereden zonder daadwerkelijke melding.
Het trainen in OGS-ritten is heel wat anders dan TS hier aankaart. Bij het trainen met OGS, gaat het om het spoedrijden zelf. Hierbij wordt de chauffeur getraind door een gekwalificeerd rijinstructeur. Dit is gericht op het verbeteren van de rijvaardigheid, wat bij kan dragen aan het veiliger uitvoeren van de taak van de chauffeur.
Wat TS onzin vindt, is dat men naar een oefening toe toetert. Er is dus een fictief incident gecreëerd, waar de spuitgasten zich op uit kunnen leven. Daar naartoe toeteren draagt weinig bij aan de rijvaardigheid van de chauffeur, en is door de Nederlandse collega's van de Feurwehr ook expliciet uitgesloten van toestemming tot het rijden van "Prio 1".
En kan het misschien zijn dat die statistieken zo hoog zijn omdat er voorheen nooit mee geoefend werd?? Volgens mij is oefenen en rijvaardigheidstrainingen juist opgenomen om die statistieken naar beneden te krijgen
Zoals hierboven beschreven: Ja, er zijn ontwikkelingen om te trainen met OGS om de statistieken gunstig te beïnvloeden. Daarbij zijn voorwaarden opgenomen over hoe deze trainingen moeten worden uitgevoerd. Het rijden als voorrangsvoertuig richting een oefening valt hier niet onder en is juist expliciet uitgesloten.
Ik kan mij wel vinden in de mening van TS, al gaan de zaken in Duitsland nou eenmaal wat anders dan bij ons.
Statistisch gezien levert het rijden met OGS extra "gevaar" op. Men (waaronder de wetgever) is zich hiervan bewust en daarom mag een hulpdienst zich in principe pas als voorrangsvoertuig door het verkeer begeven indien er sprake is van een "dringende taak". De nieuwste uitzondering hiervoor is het geven van speciaal rijonderricht aan bestuurders van voorrangsvoertuigen, mits er aan diverse voorwaarden wordt voldaan.