Alcoholbeleid

Auteur Topic: Alcoholbeleid  (gelezen 7313 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ruud H.

• Gast
Gepost op: 5 april 2004, 16:15:46
Ik ben bezig om een alcoholbeleid te schrijven. Zijn collegae's die dit beleid al hebben bij de brandweer of zijn er collegae's die hier mee bezig zijn om dit te schrijven. Graag zou ik wat van jullie willen horen.

Gr. Ruud

brandweer

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 april 2004, 20:12:28
Dag Ruud ik wil je graag wat mailen, stuur me je mail adres

ghostrider

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #2 Gepost op: 6 april 2004, 10:04:28
Hoeveel belied wil je maken. In ons handboek hebben wij hier het volgende over opgenomen.

Alcoholgebruik
Het spreekt vanzelf dat na (overmatig) alcoholgebruik men geen gehoor mag geven aan een alarmmelding en dus niet uit mag rukken. Onder “overmatig” wordt verstaan het overschrijden van  het wettelijk toegestane promillage alcohol. Ook nadat men gebruik heeft gemaakt van verdovende middelen, in welke vorm dan ook, mag men niet uitrukken.

bye,
Louis
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Ruud H.

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 6 april 2004, 10:37:50
Het moet een duidelijk (simpel) beleid zijn. Wat bij jullie in het handboek staat kan ik mij goed in vinden. Alleen bij ons is de vraag nu verschenen willen we de wettelijke normen hanteren (wat volgens mij minimaal gehanteerd moet worden) of gaan we zeggen dat je tijdens je dienst week helemaal geen alcohol gebruikt. Ik weet ook wel dat dit laatste bijna niet te controleren is en dat een ieder ook zijn eigen verantwoording heeft. Maar deze vraag heb ik van de staf terug gekregen en zo doende heb ik dit op deze vraag op het forum geplaatst om te kijken of er al korpsen verder zijn dan dat wij zijn (of deze al een beleid hier in hebben). Ik weet ook dat dit onderwerp bij diverse korpsen heel discussie heeft opgeleverd.

Overgens hebben we wel wat op papier staan alléén dit is al verouderd.

Gr. Ruud

brandweer

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 april 2004, 21:36:52
Dag Ruud,

Ik hoop dat je wat aan mijn informatie hebt gehad.

Bij ons is de regel zo: wanneer je teveel hebt gedronken en je haalt het met je garnalenhersens in je hoofd om een uitruk te verzieken dan wordt je geschorst.
Dat betekend dat je de gele kaart krijgt. Deze gele kaart telt voor 2x. Bij de volgende keer krijg je een schop onder je...... En kun je de pieper inleveren bij de burgervader/moeder.
Tot nu toe heb ik 2x meegemaakt dat iemand geel heeft gekregen. De procedure gaat als volgt: hij / zij wordt door de commandant op het matje geroepen. Hierbij is ook de bevelvoerder aanwezig. Het gesprek wordt vastgelegd en het verslag verdwijnt in het personeelsdossier.
Deze manier werkt heel goed. Iedereen houdt zich netjes aan de regels! Een gewaarschuwd mens....
Voorkom discussies, wees duidelijk wat het beleid is.
En ooit zal het moment een keer komen!

Ghostrider

Ruud H.

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 9 april 2004, 08:29:27
Ja ik heb je mail ontvangen. het ziet er netjes uit, ik denk dat ik wel wat delen er uit ga gebruiken. Het idee van de gele kaarten vindt ik ook wel wat.

Bedankt gr. Ruud

Jaap Goos

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 9 april 2004, 13:25:55
Ruud houd je er wel rekening mee dat het een geborgd verhaal moet worden.
Iemand die een paar rumbonen heeft gegeten zal ook ruiken naar de alcohol, snappie. Wie bepaald nou eigenlijk wanneer er te veel gedronken is? Kan je dat aantonen?
Volgens mij is het 0% beleid dan het meest makkelijk.
En als wij daar voor kiezen lijkt mij zo'n gele kaarten systeem inderdaad een hele goede manier.
Ruudje prettige pasen en tot volgende week.
Groetjes Jaap

Ruud H.

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 9 april 2004, 13:41:51
jeep,

Zo begin ik er ook langzamerhand over te denken, maar het moet niet zo zijn dat we een antie alcohol club gaan worden.

Zie je dinsdag, gr Ruud.

brandweer

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 9 april 2004, 15:27:26
jeep,

Zo begin ik er ook langzamerhand over te denken, maar het moet niet zo zijn dat we een antie alcohol club gaan worden.

Hoef je niet bang voor te zijn. Alleen het hersencelletje BOB wordt geactiveerd. BOB= bewust onbeschonken brandweerman

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #9 Gepost op: 12 april 2004, 16:00:29
Het is jammer dat er een beleid gemaakt moet worden voor alcohol.

Ik stap niet bij iemand in de auto die gedronken heeft laat staan dat ik ermee een pand in moet waar rook/vuur aanwezig is. Dit is niet alleen jezelf in gevaar brengen maar ook die van je collega en dat vind ik het ergste!!!!!

Tuurlijk moet het geen anti alcohol club gaan worden maar spreek elkaar er op aan dat je dat gewoon niet kunt maken. Doe je dit wel dan is het gele kaarten systeem helemaal niet verkeerd. Ik denk zodra er iemand tijdelijk geschorst word dit een hele goede les is voor de rest...

Ik ben ook nog ergens lid van een vrijwillig korps en daar hebben we  niet zoheel vaak brand en zodra er dan een melding komt wat de moeite waard is (en dat is al snel) komen die mensen toch op omdat ze anders weer een jaar moeten wachten voor er weer iets komt. Ik ben het hier dus niet mee eens en ook al een keer opgekomen naar de kazerne na een feestavond en zag wie er allemaal inzaten ben ik uitgestapt. Hier is naderhand wel een hele rel uitgebroken maar gaven me uiteindeljk toch geen ongelijk. Helaas is er voor de rest niets meer mee gedaan  :'( :-\ :-X :(