Eerste hulp na inname bluspoeder

Auteur Topic: Eerste hulp na inname bluspoeder  (gelezen 27497 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Gepost op: 7 januari 2010, 11:56:01
Bij mijn werkgever kom ik een advies aan medewerkers tegen wat niet helemaal klopt.

Bij het inademen van poeder uit een poederblusser (Gloria) wordt geadviseerd :
-vermijdt inwendig gebruik ;D
- Als poeder in de luchtweg komt, direct 2 glazen water (!) drinken en contact opnemen met een arts.

Je kan ontzettend de diarree krijgen van dit poeder, dat weet ik. Het lijkt mij alleen niet verstandig bij inademen 2 glazen water te laten drinken....
Weet iemand iets meer over de inwerking van dit poeder op de longen/lichaam en de evt. ademhalingsstoornissen? Geeft dit acute verschijnselen of pas later?

Thanks,

Jacqueline




RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2010, 12:51:48
Uit eigen ervaring, kan ik je zeggen dat ik behalve wat benauwdheidsklachten en een langdurige hoestprikkeling, en de reeds eerder genoemde diarree, tot nog toe geen verdere symptomen heb bemerkt. Mijn confrontatie met een spuitende poederblusser vond plaats in een rijdende auto en is toch al ongeveer 10 jaar geleden.

Het laten drinken van het water, is meer bedoeld om de vieze smaak en de inwerking van het zout op de keel weg te nemen, en daarmee keelklachten te voorkomen.

Ruud


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2010, 19:31:28
Ik kan zeker nog een reden bedenken:als het een zout is, zal het water naar zich toe trekken. Als je geen water drinkt, zal dit water aan de darmwand onttrokken kunnen worden waardoor ernstig beschadigd wordt. Door dit zout te overspoelen met water, kan dit theoretisch voorkomen kunnen worden.

Weet niet of dit de reden is, maar theoretisch klopt ie :P
Arts  www.alphalog.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2010, 19:41:50
Bij mijn werkgever kom ik een advies aan medewerkers tegen wat niet helemaal klopt.

Bij het inademen van poeder uit een poederblusser (Gloria) wordt geadviseerd :
-vermijdt inwendig gebruik ;D
- Als poeder in de luchtweg komt, direct 2 glazen water (!) drinken en contact opnemen met een arts.

Je kan ontzettend de diarree krijgen van dit poeder, dat weet ik. Het lijkt mij alleen niet verstandig bij inademen 2 glazen water te laten drinken....
Weet iemand iets meer over de inwerking van dit poeder op de longen/lichaam en de evt. ademhalingsstoornissen? Geeft dit acute verschijnselen of pas later?

Thanks,

Jacqueline




Ik werk dagelijks met bluspoeder,en ik kan je vertellen dat het allemaal erg meevalt. Anders had ik toch wel stevige lichamelijke klachten moeten hebben ::)
Het inademen van bluspoeder is niet prettig,aangezien het een zout is,wat gaat inwerken op je neusslijmvliezen. Wat een prikkend gevoel gaat geven, en vooral niezen.
Je moet echt bewust een flinke hap bluspoeder nemen , wil het schadelijk gaan worden. ::)


peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2010, 19:47:58
Dus theoretisch gezien kan ik mijn poederblusser gebruiken als mijn strooizout op is???


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2010, 09:23:37
Dus theoretisch gezien kan ik mijn poederblusser gebruiken als mijn strooizout op is???

Dan zou ik wel even mijn auto een blok verderop parkeren, anders kun je nog wel eens over een tijdje leuke spontane effecten opmerken..... ;D


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2010, 11:57:36
Dan zou ik wel even mijn auto een blok verderop parkeren, anders kun je nog wel eens over een tijdje leuke spontane effecten opmerken..... ;D

Zoals?


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2010, 16:04:35
Zoals?

.. je elektronica maakt je duidelijk dat je het verder zelf mag uitzoeken.
Als ik het goed begrepen heb komt dit door het zout, wat de bedrading aantast


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2010, 22:42:06
.. je elektronica maakt je duidelijk dat je het verder zelf mag uitzoeken.
Als ik het goed begrepen heb komt dit door het zout, wat de bedrading aantast

Het is een stapje verder.
Het zout trekt op zijn beurt vocht aan en die combinatie verwoest de apparatuur.


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2010, 22:59:58
Thanks voor de uitstapjes :D

Waar het uiteindelijk om gaat in dit topic: EH bij inademen poeder van poederblusser