Eerste hulp na inname bluspoeder

Auteur Topic: Eerste hulp na inname bluspoeder  (gelezen 27738 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2010, 19:55:54
Gewoon een schuim- of CO2 blusser kopen in plaats van dat goedkope rotpoeder.
Voorkomen is beter dan genezen.

Jacqueline

• Forum gebruiker
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #11 Gepost op: 6 juli 2015, 19:14:10
Over het inademen van bluspoeder bestaan veel broodje-aap verhalen. Is er ooit onderzocht wat de effecten hiervan kunnen zijn op het menselijk lichaam?

In het bedrijf waar ik werk wordt geadviseerd bij het inademen een medische check te laten doen. Het gaat dan met namen om het ABC-poeder. Zien jullie deze patienten op de SEH en zo ja, wat wordt er dan gecheckt?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 6 juli 2015, 20:02:04
Citaat van: Jacqueline link=msg=1360570 date=1436202850
Over het inademen van bluspoeder bestaan veel broodje-aap verhalen. Is er ooit onderzocht wat de effecten hiervan kunnen zijn op het menselijk lichaam?

In het bedrijf waar ik werk wordt geadviseerd bij het inademen een medische check te laten doen. Het gaat dan met namen om het ABC-poeder. Zien jullie deze patienten op de SEH en zo ja, wat wordt er dan gecheckt?
Laat ik duidelijk zijn, dat als ik na elke keer dat ik wat bluspoeder inadem. Ik onderhand de mat in het ziekenhuis volledig kaal gelopen had, aangezien ik dagelijk/wekelijks in contact daar mee kom. Dus ik minimaal een strippenkaart, kortingskaart voor de SEH of een kerstpakket zou mogen hebben. Vanwege het uit de rode cijfers houden van de SEH :D :D
Tot zover de flauwekul. ;)

Bluspoeder bestaat voornamelijk uit zouten. Iedereen weet wat zouten doen, en dat is vocht onttrekken aan de omgeving. Bluspoeder is in principe niet zo gevaarlijk zolang je er maar met verstand mee omgaat. Dus zolang je er alleen dat brandje er maar mee blust is er weinig aan de hand. En je moet er alleen voor zorgen dat je niet in de poederwolk blijft staan. Is die kans toch klein, want 1 ademteug zorgt er al voor dat je ademhalingswegen en slijmvliezen in opstand gaan komen, aangezien bluspoeder een prikkelende werking heeft op je reukorgaan enz. En je dus vanzelf wel ervoor zorgt dat je naar de frisse lucht gaat.
Heeft iemand echt de neusgaten vol met bluspoeder, is medisch onderzoek wel noodzakelijk om na te gaan tot hoever het poeder in het reukorgaan terecht is gekomen. Ook vanwege het vocht verhaal. Dus medisch onderzoek kan dan zeker geen kwaad. Heeft iemand in een onwaarschijnlijk ogenblik een hap bluspoeder genomen, dan is rondje SEH echt noodzakelijk.

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 6 juli 2015, 20:22:42
Die prikkelende werking, komt dat puur door het zout of zijn er andere stoffen aan het bluspoeder toegevoegd zodat het deze werking krijgt en dus (vaak) de schade verminderd?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 6 juli 2015, 20:36:12
Dat zijn de zouten. Je kunt het vergelijken met het zout wat in een open wondje terecht komt. Heb je een wondje aan een hand kom je daar ook altijd achter, aangezien dat meteen begint te prikken. Je reukorgaan en de slijmvliezen zijn erg gevoelig, dus die reageren daar op. Dus wat dat betreft beschermt het menselijk lichaam zich op die wijze. Krijg je bluspoeder in een oog dan is veel spoelen met water het beste. En vertrouwt men het niet, gewoon even langs de arts voor een controle, kan nooit kwaad natuurlijk.
Ik hoor erg veel verhalen tijdens mijn werk over bluspoeder. Onderhanden over dat je aan de diarree kunt raken van bluspoeder. Iemand zou dan een hap van dat poeder moeten nemen. Ik zie dat niet zo snel gebeuren. Ik heb het tenminste er nog nooit van gehoord. OOk niet dat iemand in het ziekenhuis terecht is gekomen na gebruik van een poederblusser, en dat die wat bluspoeder binnen heeft gekregen.

Jacqueline

• Forum gebruiker
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #15 Gepost op: 27 augustus 2015, 09:56:59
' Heeft iemand echt de neusgaten vol met bluspoeder, is medisch onderzoek wel noodzakelijk om na te gaan tot hoever het poeder in het reukorgaan terecht is gekomen. Ook vanwege het vocht verhaal. Dus medisch onderzoek kan dan zeker geen kwaad. Heeft iemand in een onwaarschijnlijk ogenblik een hap bluspoeder genomen, dan is rondje SEH echt noodzakelijk.'

Maar wat kunnen dan de gevolgen zijn voor het menselijk lichaam!? Ook in mijn vorige topic heb ik daar nog steeds geen antwoord op gekregen..... Ik lees alleen maar ' prikkelende werking' .... Wat wordt er gecontroleerd o de SEH?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 27 augustus 2015, 10:29:27
SEH bezoek na inademen van bluspoeder is onterecht gebruiken maken van een SEH.

Zelfmedicatie: Naar Albert Heijn gaan extra rol schijtpapier kopen.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 27 augustus 2015, 11:18:55
Citaat van: Oma link=msg=1369028 date=1440664167
SEH bezoek na inademen van bluspoeder is onterecht gebruiken maken van een SEH.

Zelfmedicatie: Naar Albert Heijn gaan extra rol schijtpapier kopen.
Volgens mij ga je hier toch aan een aantal mogelijke complicaties voorbij zoals beschadiging van slijmvliezen welke toch beter uitgesloten kunnen worden na ruimhartig kontakt met bluspoeder door even een medicus te laten kijken.

En waarom perse schijtpapier van AH en niet van Jumbo,Plus Dirk of welke andere supermarktketen dan ook?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 27 augustus 2015, 11:29:31
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1369042 date=1440667135
Volgens mij ga je hier toch aan een aantal mogelijke complicaties voorbij zoals beschadiging van slijmvliezen welke toch beter uitgesloten kunnen worden na ruimhartig kontakt met bluspoeder door even een medicus te laten kijken.

En waarom perse schijtpapier van AH en niet van Jumbo,Plus Dirk of welke andere supermarktketen dan ook?

De huisarts is ook een medicus. Het is volkomen misplaatst om na inademen van bluspoeder een SEH te bezoeken (Spoed Eisende Hulp).

Van mij mag je het toiletpapier kopen waar je wilt.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 27 augustus 2015, 12:31:49
Citaat van: Oma link=msg=1369045 date=1440667771
De huisarts is ook een medicus. Het is volkomen misplaatst om na inademen van bluspoeder een SEH te bezoeken (Spoed Eisende Hulp).

Van mij mag je het toiletpapier kopen waar je wilt.
Ik ben niet zo van het hokjesdenken, indien ik op een plaats ben waar ik verder onbekend ben zal ik naar het ziekenhuis gaan aangezien die beter bewegwijzerd is als een willekeurige huisarts.
En dan maakt het mij niet uit of ik op de SEH of eventueel op de misschien toevallig in het ziekenhuis aanwezige HAP word nagekeken.