Over het inademen van bluspoeder bestaan veel broodje-aap verhalen. Is er ooit onderzocht wat de effecten hiervan kunnen zijn op het menselijk lichaam?
In het bedrijf waar ik werk wordt geadviseerd bij het inademen een medische check te laten doen. Het gaat dan met namen om het ABC-poeder. Zien jullie deze patienten op de SEH en zo ja, wat wordt er dan gecheckt?
Laat ik duidelijk zijn, dat als ik na elke keer dat ik wat bluspoeder inadem. Ik onderhand de mat in het ziekenhuis volledig kaal gelopen had, aangezien ik dagelijk/wekelijks in contact daar mee kom. Dus ik minimaal een strippenkaart, kortingskaart voor de SEH of een kerstpakket zou mogen hebben. Vanwege het uit de rode cijfers houden van de SEH
Tot zover de flauwekul.
Bluspoeder bestaat voornamelijk uit zouten. Iedereen weet wat zouten doen, en dat is vocht onttrekken aan de omgeving. Bluspoeder is in principe niet zo gevaarlijk zolang je er maar met verstand mee omgaat. Dus zolang je er alleen dat brandje er maar mee blust is er weinig aan de hand. En je moet er alleen voor zorgen dat je niet in de poederwolk blijft staan. Is die kans toch klein, want 1 ademteug zorgt er al voor dat je ademhalingswegen en slijmvliezen in opstand gaan komen, aangezien bluspoeder een prikkelende werking heeft op je reukorgaan enz. En je dus vanzelf wel ervoor zorgt dat je naar de frisse lucht gaat.
Heeft iemand echt de neusgaten vol met bluspoeder, is medisch onderzoek wel noodzakelijk om na te gaan tot hoever het poeder in het reukorgaan terecht is gekomen. Ook vanwege het vocht verhaal. Dus medisch onderzoek kan dan zeker geen kwaad. Heeft iemand in een onwaarschijnlijk ogenblik een hap bluspoeder genomen, dan is rondje SEH echt noodzakelijk.