Eerste hulp na inname bluspoeder

Auteur Topic: Eerste hulp na inname bluspoeder  (gelezen 27734 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 27 augustus 2015, 12:39:24
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1369067 date=1440671509
Ik ben niet zo van het hokjesdenken, indien ik op een plaats ben waar ik verder onbekend ben zal ik naar het ziekenhuis gaan aangezien die beter bewegwijzerd is als een willekeurige huisarts.
En dan maakt het mij niet uit of ik op de SEH of eventueel op de misschien toevallig in het ziekenhuis aanwezige HAP word nagekeken.

De vraagsteller zal weinig kunnen schelen wat jij doet.

Na inademen van bluspoeder heb je helemaal niets te zoeken op de SEH. Als je toch behoefte hebt aan een arts die even kijkt hoor je in Nederland de huisarts te bellen. Zij kunnen je eventueel telefonsich gerust stellen, een advies geven of aangeven om naar de huisartsenpost te komen.

Ambubroeder

• Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • Be the change you want to see
Reactie #21 Gepost op: 27 augustus 2015, 13:41:37
Ik ben niet zo van het hokjesdenken, indien ik op een plaats ben waar ik verder onbekend ben zal ik naar het ziekenhuis gaan aangezien die beter bewegwijzerd is als een willekeurige huisarts.
En dan maakt het mij niet uit of ik op de SEH of eventueel op de misschien toevallig in het ziekenhuis aanwezige HAP word nagekeken.

2 dingen;
1) je mag jezelf niet verwijzen naar de SEH (tenzij levensbedreigend) dus zal je op de SEH of naar je huisarts gestuurd worden of gewezen worden op je zelfverwijzerstarief waar jouw verzekering zeker om gaat vragen
2) ik heb nog nooit iemand op de SEH gehad na een casus als deze, dus zou ook niet weten wat je er te zoeken hebt

bendelange

• Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #22 Gepost op: 27 augustus 2015, 21:01:08
Ik heb weinig ervaring met bluspoeder behalve dat ik 2 maal een blusser heb leeggespoten.
Bluspoeder is erg fijn en kan waarschijnlijk diep in de longen doordringen. Het bestaat voornamelijk uit natrium- en kaliumbicarbonaat wat behoorlijk irriterend is.
Is het niet mogelijk dat je hierdoor een long oedeem kan krijgen en dus een paar uur later benauwdheid?

helm

• Gast
Reactie #23 Gepost op: 27 augustus 2015, 21:37:43
Citaat van: bendelange link=msg=1369138 date=1440702068
Ik heb weinig ervaring met bluspoeder behalve dat ik 2 maal een blusser heb leeggespoten.
Bluspoeder is erg fijn en kan waarschijnlijk diep in de longen doordringen. Het bestaat voornamelijk uit natrium- en kaliumbicarbonaat wat behoorlijk irriterend is.
Is het niet mogelijk dat je hierdoor een long oedeem kan krijgen en dus een paar uur later benauwdheid?

Leuk hè, dat je met bakpoeder kan blussen.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 27 augustus 2015, 22:13:03

bewegwijzering mag niet uitmaken naar welke zorgverlener je toegaat, helaas kunnen sommigen mensen de weg naar de SEH beter vinden dan die naar hun eigen huisarts, die immers de patient en zijn haar voorkeuren/nukken beter kent.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 27 augustus 2015, 22:13:59
Citaat van: bendelange link=msg=1369138 date=1440702068

Dan zou ik de afgelopen decennia al heel wat patienten hiermee in de ambu moeten hebben gehad, niet dus.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Jacqueline

• Forum gebruiker
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #26 Gepost op: 28 augustus 2015, 18:47:27
Pffff, dit gaat weer overal over, behalve over mijn vraag..... Vermoeiend, hoor.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 28 augustus 2015, 19:00:34
Citaat van: Jacqueline link=msg=1369311 date=1440780447
Pffff, dit gaat weer overal over, behalve over mijn vraag..... Vermoeiend, hoor.

De vraag wat een SEH-arts zal doen met iemand na inademen bluspoeder valt niet te geven.

Een verpleegkundige op de SEH zal het "slachtoffer" eerst vragen of het hem 375 euro waard is dat de dokter even naar de neus kijkt.

Als je na inademen van bluspoeder besluit dat je dat bedrag uit eigen zak wil betalen zal een SEH-arts misschien een neusspeculum pakken, deftig kijken en je de groeten doen. Een andere SEH-arts kan het misschien wel zonder instrumenten vies te maken.

Jacqueline

• Forum gebruiker
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #28 Gepost op: 28 augustus 2015, 19:16:11
Hier kan ik wel wat mee..... >:(

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 28 augustus 2015, 19:29:59
Citaat van: Jacqueline link=msg=1369317 date=1440782171
Hier kan ik wel wat mee..... >:(

Wat wil je horen voor antwoord? Wat er fysiologisch gebeurt als iemand keukenzout in zijn neus krijgt?
Ik heb even geholpen met zoeken. Bluspoeder staat niet in de vergiftigingenwijzer en dat stelt mij al gerust.