Inrichting tent ?

Auteur Topic: Inrichting tent ?  (gelezen 4804 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Gepost op: 5 april 2004, 21:53:28
De vraag die hier wil deponeren is de volgende:

Is er een standaard inrichting van de tent qua medische voorzieningen?

In Drenthe willen we graag de beademingsmachine en een zuurstofzeug standaard in de tent hebben.

Hoe zit dat bij jullie ???




lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #1 Gepost op: 5 april 2004, 22:54:23
Geen idee zo ver zijn we nog niet gekomen.
 ;)
Als ik iets hoor hierover dan post ik het wel.
gr Bianca
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #2 Gepost op: 6 april 2004, 01:03:24
uuuuuuuhhhhhhh............. ??? ???
goeie vraag.....geen idee..hoe het bij ons is...eigelijk... ::) ;D


Teun Schavuit

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 6 april 2004, 11:07:26
Er is in principe geen standaardinrichting van de tent. Afhankelijk van de inzetcriteria bepaal je wat erin moet. Meestal worden 6 brancards geplaatst, een tafel waarop de administratie kan worden gedaan en een bank waarop mensen kunnen plaatsnemen. Zuurstofzeugen horen bij de basisinrichting. Bij een echte inzet is het flesje uit de ALS-koffer waarschijnlijk bijna leeg als iemand de tent in wordt gebracht. Daarnaast kun je op één zeug meerdere patienten aansluiten. Het klaarzetten van de beademingsmachine is ook een voorzorgsmaatregel die genomen kan worden. De kist zet je open in een hoek en de  machine kan direct worden gepakt indien nodig.
Omdat de tent beperkt qua ruimte is, is het altijd schipperen. Tijdens oefeningen hebben er wel eens 6 slachtoffers ingelegen. Bij ieder slachtoffer staan al gauw 2 hulpverleners en dan huppelen er vaak ook nog een OVDG en een coordinator gewondennest rond. Da's goed vol. Wij zijn tot de conlusie gekomen dat 6 liggende s.o.'s wel zo'n beetje het maximum is dat er goed behandeld kan worden. We leggen ze nu trouwens met het hoofd naar het midden van de tent. Het s.o. ziet op die manier niet wat er verder allemaal in de tent gebeurt en blijft daardoor meer gefocussed op de hulpverlener die hem/haar toegewezen is, en is - indien nodig - makkelijker te intuberen. Dat laatse lukt je niet als ze met het hoofd naar de buitenzijde liggen, daarvoor ontbreekt de ruimte.


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #4 Gepost op: 6 april 2004, 13:13:46
Citaat
Afhankelijk van de inzetcriteria bepaal je wat erin moet. Meestal worden 6 brancards geplaatst, een tafel waarop de administratie kan worden gedaan en een bank waarop mensen kunnen plaatsnemen. Zuurstofzeugen horen bij de basisinrichting. Bij een echte inzet is het flesje uit de ALS-koffer waarschijnlijk bijna leeg als iemand de tent in wordt gebracht. Daarnaast kun je op één zeug meerdere patienten aansluiten. Het klaarzetten van de beademingsmachine is ook een voorzorgsmaatregel die genomen kan worden. De kist zet je open in een hoek en de  machine kan direct worden gepakt indien nodig.
Omdat de tent beperkt qua ruimte is, is het altijd schipperen.
Oke de banken staan bij ons buiten en dient tevens als gewondennest T3 slachtoffers.

En een grijze aluminiumkoffer met verbandmateriaal achteruit de sigmabus staat in de tent.

Citaat
Tijdens oefeningen hebben er wel eens 6 slachtoffers ingelegen.
We leggen ze nu trouwens met het hoofd naar het midden van de tent. Het s.o. ziet op die manier niet wat er verder allemaal in de tent gebeurt en blijft daardoor meer gefocussed op de hulpverlener die hem/haar toegewezen is, en is - indien nodig - makkelijker te intuberen. Dat laatse lukt je niet als ze met het hoofd naar de buitenzijde liggen, daarvoor ontbreekt de ruimte.

Ook bij ons liggen de so's (7 maximaal) naar het midden (in visgraat) toe omdat je dan gewoon meer werkruimte hebt.
Aan de kant van de administratietafel staan de bovengenoemde spullen en liggen 3 personen (T1)zodat aan de andere kant de andere 4 so's (T2) kunnen liggen

Arend


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #5 Gepost op: 6 april 2004, 16:15:50
Ik lees diverse keren de term 'zuurstofzeug'. Wat wordt daar precies mee bedoeld, ik ken die uitdrukking namelijk niet. :P

Christian


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #6 Gepost op: 6 april 2004, 18:38:04
zuurstofzeug = grote (10 liter) fles O2 met meerdere klokken worden aangesloten zodat er uit een fles meerdere patienten tegelijk van O2 voorzien kunnen worden.


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #7 Gepost op: 6 april 2004, 19:26:27
zuurstofzeug = grote (10 liter) fles O2 met meerdere klokken worden aangesloten zodat er uit een fles meerdere patienten tegelijk van O2 voorzien kunnen worden.
en staat in de haakarmbak :)


badmuts

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 6 april 2004, 23:13:53
Bij de inrichting betrekken julie dan ook de administratieve taak, wat betreft registratie en invullen verpleeglijst? Bij ons (Drenthe) wordt er door de docent (verpleegkundige MMT) regelmatig opgewezen om hier extra aandacht aan te schenken. Ook dmv van een soort sluis de tent binnen te laten komen.

mvg Gerrit


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #9 Gepost op: 7 april 2004, 11:57:13
Oké, die zuursfoffles ken ik wel, alleen de uitdrukking was mij onbekend. Bedankt! ;)

Christian