Inrichting tent ?

Auteur Topic: Inrichting tent ?  (gelezen 4773 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #10 Gepost op: 14 april 2004, 21:46:59
Hoe is het onderwerp geregeld bij de andere teams  ???

Arend


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #11 Gepost op: 19 april 2004, 16:34:16
1e streven probeer te werken zonder tent. gebruik die alleen als je geen andere plek kunt vinden want hij is per definitie te klein.

ik zag pas een tent waarin de schragenstellen scheef stonden dan is er wel meer loopruimte in het midden en kun je gewoon bij het hoofdeinde. beter als het hoofd naar het midden het gaat immers voornamelijk over traumapatienten en met het hoofd gefixeerd en al willen ze alle kanten opkijken om te kijken wat er om ze heen gebeurt en of ze de vermiste famillie zien. lijkt mij niet echt de bedoeling van hoofdfixatie. daarbij nog dat een arts aan het ïntuberen was en er net een andere patient werd binnengebracht werd het toch bijna een cursus degenslikken.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #12 Gepost op: 19 april 2004, 20:46:32
Wij zetten de brancards in de lengte van de tent neer, 3 rijen. Links administratie met daarachter langs de zijwand 2 brancards (T2), in het midden 3 brancards achter elkaar in de lengterichting. Deze zijn voor de T1 slachtoffers, zodat je daar rondom goed bij het slachtoffer kunt komen. En rechts de voorraad + plank + schep etc. en daarachter weer 2 brancards (T2) langs de zijwand. Op deze manier heb je redelijke loopruimte in de tent en hoef je niet heen en weer te steken met brancards. De brancards komen aan de voorkant de tent in en worden aan de achterkant afgevoerd. De koffers hebben we onder de brancards staan.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 20 april 2004, 10:07:48
Wij hebben de laatste keer ook geoefend met aan weerzijden de brancard scheef en hoofd aan het middenpad.

Jorrin,
Hoe weet je dat je maar 3 T1 so's krijgt.
Misschien krijg je wel 8 T1 so's. ???

Rader


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #14 Gepost op: 20 april 2004, 14:29:08
Wij hebben de laatste keer ook geoefend met aan weerzijden de brancard scheef en hoofd aan het middenpad.

Jorrin,
Hoe weet je dat je maar 3 T1 so's krijgt.
Misschien krijg je wel 8 T1 so's. ???

Rader

Dat weet ik dus niet, maar met een beetje flexibel denken komen we een heel eind, nietwaar? Als er meerdere T1-slachtoffers zijn, dan kunnen ze aan de zijkanten en zul je er dus alleen maar van 1 kant vandaan bij kunnen. Maar bij de opstelling zoals jullie die hebben kun je er in principe ook maar aan 1 kant bij, omdat je anders de hulpverleners van het andere slachtoffer in de weg loopt. Het is dus alleen maar een extra voordeel dat je er bij die 3 in het midden in elk geval goed bij kunt. En het streven lijkt me om de T1-slachtoffers toch zo vlot mogelijk afgevoerd te krijgen. En die afvoer gaat vrij vlot als de brancard al de goede richting uit staat.
T3 blijft overigens bij ons zo mogelijk buiten de tent. We hebben de banken opgesteld aan de voor-/zijkant van de tent.


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #15 Gepost op: 20 april 2004, 16:05:30
Wat zetten jullie allemaal klaar ???

Ik las net ergens dat de tent een redmiddel is maar ik kan e niet voorstellen hoe het een en ander moeten worden geregeld/ opgezet moet worden als je geen gebruik maakt van de tent.

Arend


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #16 Gepost op: 21 april 2004, 12:22:54
Wat zetten jullie allemaal klaar ???

Ik las net ergens dat de tent een redmiddel is maar ik kan e niet voorstellen hoe het een en ander moeten worden geregeld/ opgezet moet worden als je geen gebruik maakt van de tent.

Arend

Da's heel eenvoudig, hoor. Je hebt een tent en je hebt een inrichting. De tent kan geheel en al self-supporting draaien, maar heb je een ruimte (school o.i.d.) dan gebruik je alleen je inrichting. Da's natuurlijk altijd mooi, omdat je dan gewoon meer ruimte hebt. Maar niet altijd praktisch omdat de Sigma nou eenmaal gehecht is aan de tent...


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #17 Gepost op: 23 april 2004, 20:00:09
jorrin je zegt het goed de sigma is gehecht aan de tent misschien zit daar dus de fout. wellicht moeten we vaker zien te oefenen zonder tent.

elke plaats kan voldoen zelfs buiten als het weer het toelaat. alleen zul je dan rekening moeten houden met die lastige insekten (persmuskiet) maar op zich hoef je toch niet veel te doen maar opvangen stabiliseren en afvoeren. want dat is het volgende we moeten van de tent geen veldhospitaal maken.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #18 Gepost op: 23 april 2004, 21:11:04
jorrin je zegt het goed de sigma is gehecht aan de tent misschien zit daar dus de fout. wellicht moeten we vaker zien te oefenen zonder tent.

elke plaats kan voldoen zelfs buiten als het weer het toelaat. alleen zul je dan rekening moeten houden met die lastige insekten (persmuskiet) maar op zich hoef je toch niet veel te doen maar opvangen stabiliseren en afvoeren. want dat is het volgende we moeten van de tent geen veldhospitaal maken.


Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven, zoals ik al zei: zo snel mogelijk afvoeren is de doelstelling.
Overigens lijkt het me een goede oefening om op een oefenavond het team naar een locatie te laten komen en te roepen: 'Ok, we hebben dit gebouw ter beschikking, kom maar met de inrichting'......... ;D... meteen iedereen van de leg. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 23 april 2004, 21:13:47
Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven, zoals ik al zei: zo snel mogelijk afvoeren is de doelstelling.
Overigens lijkt het me een goede oefening om op een oefenavond het team naar een locatie te laten komen en te roepen: 'Ok, we hebben dit gebouw ter beschikking, kom maar met de inrichting'......... ;D... meteen iedereen van de leg. ;)
kortom improviseren is een lastige klus voor een aantal SIGMAers ??? ???