Mortulance / Morbulance

Auteur Topic: Mortulance / Morbulance  (gelezen 29292 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

mrveurope

• HV geïnteresseerde systeembeheerder ICT
  • Forum gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 10 januari 2010, 17:42:43
Van horen zeggen... Duidelijk verkeerd gehoord.
Thanks!

gignnl

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #71 Gepost op: 11 januari 2010, 01:04:11
het vervoer van overledenen tbv politie en justitie is beter geregeld.personeel van betreffende uitvaartorganisaties hebben de opleiding postmortale zorg tbv politie moeten volgen.de in te zetten voertuigen moeten aan bepaalde eisen voldoen daarom hebben vrijwel alle organisaties die overledenenvervoer doen speciale voertuigen,de meest de mercedes vito,enkele sprinters.het vervoer van overleden door ggd amsterdam en ggd hart voor brabant(toen nog) is gestopt en overgenomen door organisaties.
in limburg had de brandweer venlo een oude ambulance voor deze taak,ook hier zet men een organisatie in.

SirMark

• HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 11 januari 2010, 04:16:56
Het nut van een Mortulance zit 'em in een aantal zaken. Zoals sommige forumleden weten runnen mijn ouders een uitvaartonderneming, en ook wij hebben een Mortulance rijden. In ons geval gaat het om een zwarte VW T4, met belettering. Ik zie persoonlijk het nut niet van extra opvallende voertuigen, maar dat terzijde.

In het verleden kwam het regelmatig voor dat het voor de politie lastig was om snel rouwvervoer te regelen. Zeker op dit eiland (Schouwen-Duiveland) zijn er een beperkt aantal voertuigen aanwezig. Voorheen was het regelmatig het geval dat er bij een ongelukkige samenloop van omstandigheden geen voertuig beschikbaar was bij één der ondernemers, doordat deze voor ander vervoer of bij uitvaarten waren ingezet. Vervolgens mocht er vanuit een andere plaats gereden worden, en dan kon de reactietijd soms vervelend hoog oplopen. 1,5 / 2 uur was niet vreemd. De mortulance is speciaal ingericht voor snel vervoer. Schepbrancard, normaal brancard & een kist. Dit voertuig wordt ook enkel en alleen gebruikt voor vervoer van plaats van overlijden naar mortuarium, dus deze is altijd beschikbaar indien er zich een overlijden voordoet waarbij een stoffelijk overschot snel van de plaats van overlijden weggehaald dient te worden. Inmiddels heeft dit ertoe geleid dat in ons werkgebied bij een ongeval met dodelijke afloop danwel een lijkvinding altijd bij ons om de mortulance wordt gebeld, puur omdat deze altijd beschikbaar is en ook snel ter plaatse kan zijn om een stoffelijk overschot op te halen. Het heeft dus wel degelijk nut, en het werkt hier voortreffelijk.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #73 Gepost op: 11 januari 2010, 10:23:37
Lijkt een beetje vergelijkbaar met de Coroners Service, zoals ze dat in Noord Amerika kennen.

Ik heb wel eens begrepen dat de Coroners service daar ook de lijkschouwing doet, dus is dat ook gelijk geregeld. Best wat voor te zeggen als je het mij vraagt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

gignnl

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #74 Gepost op: 11 januari 2010, 13:44:34
is niet te vergelijken.de coroner is een overheidsorganisatie die alle overledenen in beslag neemt van een onnatuurlijke dood of binnen 24 uur na aankomst in een ziekenhuis zijn overleden.met de busjes komt ook een onderzoeker van de coroner ter plaatse om de situatie te bekijken.in veel gevallen word autopsie verricht.

debaert

• Forum gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 18 januari 2010, 10:19:48
Coroner's Service is onafhankelijk, maar wordt in de regel uiteindelijk wel door de overheid betaald. Is dus géén overheidsinstantie maar werkt vaak wel voor de overheid.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #76 Gepost op: 20 januari 2010, 14:00:21
Foto van de mortulance van 'van de Weerd' bij een (vanzelfsprekend :|) triest ongeval:

http://www.112-incidenten.nl/assets/images/Foto_15_Edeseweg_Wekerom__190110_.jpg

Heeft iemand trouwens nog een foto van de mortulance in wit-grijze kleurstelling die ergens in het land rondgereden heeft?
(volgens mij de voorganger van dit voertuig)

De foto heeft wel eens op het forum gestaan, maar is niet meer terug te vinden.
Groeten, Maarten  

mark hes

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 20 januari 2010, 20:28:26
Bedoel je deze.

Ik vind de oude mortulance trouwens iets beter geslaagd dan de laatst. Aan de oude zijn wat dingen verandert zodat deze niet al teveel op een ambu lijkt maar het laatste model vind ik niet zo geweldig.

foto: Visser ambulances

foto: medic one   foto is gemaakt bij Visser

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #78 Gepost op: 20 januari 2010, 21:06:53
Bedoel je deze.

Ja, die bedoel ik. Merci :)
Groeten, Maarten  

petre

• Forum gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 20 januari 2010, 21:23:14
Gezien vanuit BPM/wegenbelasting-technisch oogpunt is zo'n ambulance als lijkenwagen best voordelig. Moet er wel OGS opzitten ( dan schakel je het uit, rij je er niet mee, dat maakt niet eens uit.)