Wat ik bedoel met dit topic probeer ik zo uit te leggen.
Als dit niet de juiste plaats is, dan wil ik alvast bij voorbaat sorry zeggen en een mod vragen dit op de juiste plek te parkeren
Gisteren hier stroomstoring en GRIP4 gekregen. Omdat 112 niet of slechts gedeeltelijk bereikbaar is, gaan branweer en politie met blauw-blauw de straat op om zo als mobiele telefooncellen te functioneren (let op ik wil met klem niet de gisteren gemaakte keuzes ter discussie stellen!!).
Nou zit ik thuis als BHV' er, en ben dus opgeleid om levensreddende handelingen te verrichten indien nodig. Maar de meeste buren zullen dat niet weten.
Dus stel dat iemand 18 huizen verderop 'iets' krijgt, dan zal iemand uit dat huis op zoek gaan naar een politie of brw auto met blauwblauw (tenminste: zolang er niet mobiel en vast gebeld kan worden). Nou is daar natuurlijk niets mis mee, want dat moet tóch gebeuren. Maar mogelijk kan ik toch kansen vergroten als ik erbij betrokken zou kunnen worden, als men mij dus weet te vinden. Ja ik weet het ik leg hier een vraag neer, zonder oplossing, idee of antwoord, maar toch...
Het enige wat ik me kan bedenken is een bhv vest aan de vlaggenstok, maar als eenling is dat natuurlijk ook onzin. Is er wel eens over nagedacht om BHV'ers te betrekken bij rampbestrijding? Denk bijv. aan het assisteren bij bijv. afzettingen...
Anderzijds loop je de professionele hulpverlening al snel in de weg, dus houd je jezelf al snel op de achtergrond volgens mij.
Weet iemand iets van deze materie? OF trap ik nu een allang openstaande deur in?
Groeten uit het nu weer verlichte Rijnsburg :-),
Alexander