Een ramp, crisis oid en dan?

Auteur Topic: Een ramp, crisis oid en dan?  (gelezen 3496 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

duijv023

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • gewoon een gemotiveerde BHV'er
Gepost op: 10 januari 2010, 22:56:02
Wat ik bedoel met dit topic probeer ik zo uit te leggen.

Als dit niet de juiste plaats is, dan wil ik alvast bij voorbaat sorry zeggen en een mod vragen dit op de juiste plek te parkeren

Gisteren hier stroomstoring en GRIP4 gekregen. Omdat 112 niet of slechts gedeeltelijk bereikbaar is, gaan branweer en politie met blauw-blauw de straat op om zo als mobiele telefooncellen te functioneren (let op ik wil met klem niet de gisteren gemaakte keuzes ter discussie stellen!!).

Nou zit ik thuis als BHV' er, en ben dus opgeleid om levensreddende handelingen te verrichten indien nodig. Maar de meeste buren zullen dat niet weten.
Dus stel dat iemand 18 huizen verderop 'iets' krijgt, dan zal iemand uit dat huis op zoek gaan naar een politie of brw auto met blauwblauw (tenminste: zolang er niet mobiel en vast gebeld kan worden). Nou is daar natuurlijk niets mis mee, want dat moet tóch gebeuren. Maar mogelijk kan ik toch kansen vergroten als ik erbij betrokken zou kunnen worden, als men mij dus weet te vinden. Ja ik weet het ik leg hier een vraag neer, zonder oplossing, idee of antwoord, maar toch...
Het enige wat ik me kan bedenken is een bhv vest aan de vlaggenstok, maar als eenling is dat natuurlijk ook onzin. Is er wel eens over nagedacht om BHV'ers te betrekken bij rampbestrijding? Denk bijv. aan het assisteren bij bijv. afzettingen...
Anderzijds loop je de professionele hulpverlening al snel in de weg, dus houd je jezelf al snel op de achtergrond volgens mij.
Weet iemand iets van deze materie? OF trap ik nu een allang openstaande deur in?

Groeten uit het nu weer verlichte Rijnsburg :-),

Alexander




SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2010, 12:25:21
Dan zal er denk ik een geheel nieuwe tak moeten worden opgezet met een geheel eigen structuur etc.. Hierdoor krijg je meer het idee van een soort burgerwacht/hulp. Of dit wenselijk is?

Even terug naar de huidige situatie en het idee dat je oppert: Stel dat je op straat zal lopen met een BHV hestje (Voor de meeste mensen is het bekend waar BHV voor staat), en je komt hij iemand met letsel kan je deze de eerste hulp bieden. Maar in mijn mening is dit denk ik niet wenselijk. Je schopt als het ware tegen de schenen van de grip 4 aan. Één persoon zal geen ramp zijn voor de organisatie en structuur die een GRIP bied. Maar doen dit er meer, dan krijg je een warboel voor jezelf als voor de algemene hulpverleners. Want wie draagt zorg voor diegene met letsel nadat jij weg bent, en hypothetisch gezien wie is verantwoordelijk voor als het uit de hand loopt? Dan kan jij als eenzame hulpverlener niets en dit wil/mag/kan je niet op je nemen. Als burger wel, maar d.m.v. een hestje trek je eigenlijk een uniform aan waar men iets van kan verwachten. Iets wat je in mijn ogen niet op je moet willen nemen.

Als je het verder wilt trekken, en men wil verder met het idee, lijkt het mij dat een burgerhulp organisatie (als zijnde vrijwilligers) die mee zoeken/helpen naar incidenten een optie. Maar zoals ik al zei moet een hele nieuwe tak met organisatie, richtlijnen, verantwoordelijkheden etc. etc. op poten worden gezet en in de verschillende bestaande rampenbestrijdingsplannen worden opgenomen... Hele klus.

Mijn advies als je écht wil helpen. Zorg dat je een EHBO diploma haalt en als je merkt dat je ergens kunt helpen, ga dan als burger en bied hulp waar nodig is.


duijv023

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • gewoon een gemotiveerde BHV'er
Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2010, 00:39:52
Wij zijn het dus redelijk eens met elkaar :-)


hahaha... nee ... met hesje over straat lopen was in dit geval echt niet mijn bedoeling. Het was meer in passieve zin dat iemand weet bij wie hij kan aankloppen als het nodig is.

Ik heb weleens een brainwave gehad dat als iemand een reanimatie mleding doet , het toch mogelijk moet zijn dat de meldkamer kan zien welke geregistreerde BHV GSM dichtbij de plaats des onheils is. Dan worden kansen totdat een abu komt aanrijden toch misschien vergroot (of zoiets practisch uitvoerbaar is weet ik niet, maar lijkt me van wel.

Het was ook iets meer van je denkt na over een situatie, en richting BHV ligt er dan weliswaar een enorm, maar totaal ongeorganiseerd potentiaal qua menskracht (maar wel een potentiaal dat best voor bepaalde taken bruikbaar is).

Maar als die mensen naar eigen inzicht actief gaan lopen handelen is die goedbedoelde hulpverlening totaal niet manageble bij gebrek aan structuur. Dus in dat kader lijkt me juist dat het ongeorganiseerde aspect niet "een beetje", maar "totaal" onwenselijk is bij een ramp. Dat was dus zeker niet mijn insteek!

Aan de andere kant is het niet verkeerd om er eens over na te denken of er reden is om organisatie te scheppen. Immers vele handen maken licht werk. De politiebezetting is bij tijden al enorm laag vanwege alle bezuinigingen, dus tja, zo gek is het misschein nog nog niet, als iemand maar het gouden organisatie -idee weet te bedenken  ;).


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2010, 08:37:47
Ik heb weleens een brainwave gehad dat als iemand een reanimatie mleding doet , het toch mogelijk moet zijn dat de meldkamer kan zien welke geregistreerde BHV GSM dichtbij de plaats des onheils is. Dan worden kansen totdat een abu komt aanrijden toch misschien vergroot (of zoiets practisch uitvoerbaar is weet ik niet, maar lijkt me van wel.

Hier wordt op verschillende plaatsen in Nederland al mee gewerkt.


rutgertjuh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • het leven is LEUK!
Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2010, 13:35:19
Hier wordt op verschillende plaatsen in Nederland al mee gewerkt.

Klopt ja. Mijn vader en stiefmoeder werken hier ook aan mee.

Maare, vroeger kon je, als je een EHBO diploma had zo'n groot geel bord aa nde gevel van je huis spijkeren zodat elke voorbijganger kon zien dat je in het bezig van een EHBOtas was.
Zo'n soort systeem zou je ook kunnen maken voor mensen met een BHV diploma.
Van de andere kant kan je je afvragen of je het ook moet willen dat ze te pas en te onpas bij je voor de deur kunnen staan.


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2010, 18:04:17
Van de andere kant kan je je afvragen of je het ook moet willen dat ze te pas en te onpas bij je voor de deur kunnen staan.

Dat zijn de consequenties als je zo een bordje op je gevel plakt. Dat is dus aan jezelf.
Maar een gek iets vind ik het niet


rutgertjuh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • het leven is LEUK!
Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2010, 15:23:38
Dat zijn de consequenties als je zo een bordje op je gevel plakt. Dat is dus aan jezelf.
Maar een gek iets vind ik het niet

Het is ook zeker niet een gek iets, wat ik ermee bedoel is dat je met het ophangen van zo'n bordje jezelf verplicht steld aan iets. En dat is dus dat ze te pas en te onpas bij je voor de deur kunnen staan.
Ik woon in een heel klein dorpje (150 huishoudens) en aan het dorpshuis hangt een AED. Mijn buren weten dat ik ervoor ben opgeleid maar ik vraag me af wie het nog meer weten. Maar maakt niet dat ik mijn mobiele nummer aan de AED hang om kenbaar te maken dat ik ermee mag werken.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2010, 15:35:56
Het is ook zeker niet een gek iets, wat ik ermee bedoel is dat je met het ophangen van zo'n bordje jezelf verplicht steld aan iets. En dat is dus dat ze te pas en te onpas bij je voor de deur kunnen staan.
Ik woon in een heel klein dorpje (150 huishoudens) en aan het dorpshuis hangt een AED. Mijn buren weten dat ik ervoor ben opgeleid maar ik vraag me af wie het nog meer weten. Maar maakt niet dat ik mijn mobiele nummer aan de AED hang om kenbaar te maken dat ik ermee mag werken.

En wat doe je dan na slutingstijd van het buurthuis??

Vroeger hadden die EHBO borden nog nut, tegenwoordig dat iedereen één of meerdere auto's heeft en ook de reguliere gezondheidszorg veel beter bereikbaar is heeft dit volgens mij zijn nut verloren.
In de tijd van die bordjes was het zo dat een ambulance alleen uitrukte bij een oproep door een huisarts in geval van een melding binnenshuis. Veel mensen klopten dan graag aan bij de plaatselijke EHBO-er voor het laten verbinden van een verwonding.

Lovenswaardig dat je je graag voor je medemens wilt inzetten, maar regel liever eerst dat die AED 24 uur per dag bereikbaar is...

Ruud


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2010, 23:08:02
Lovenswaardig dat je je graag voor je medemens wilt inzetten, maar regel liever eerst dat die AED 24 uur per dag bereikbaar is...

En een goed dekkende ambulancedienst ;)
Arts  www.alphalog.nl


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2010, 14:01:16
... en aan het dorpshuis hangt een AED.

Zoals ik het lees 24 uur per dag bereikbaar?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch