opslag van goederen in...

Auteur Topic: opslag van goederen in...  (gelezen 5537 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PreventieGroningen

  • Gast
Gepost op: 6 april 2004, 19:12:13
Bij de periodieke brandveiligheidscontroles die ik elke dag uitvoer bij verschillende gbv-plichtige en niet-gbv-plichtige gebouwen kom ik geregeld opslag van allerlei spullen tegen in meterkasten en kleine stookruimtes met ketels <120 kw.

Tot nu toe vertelde we de mensen per brief dat deze goederen verwijderd moeten worden.

Omdat we tegenwoordig steeds meer te maken krijgen met bestuursrechtelijke procedures (i.v.m. bepaalde onbenullen die zogenaamd niets met ons te maken willen hebben) onderbouwen we nu vanaf brief 1 alles met artikelnummer uit Bouwbesluit en GBV.

Nu heb ik mee gek lopen zoeken naar iets om die oplag in bovengenoemde ruimtes te onderbouwen maar ik kan niets vinden.

Misschien heeft iemand hier ervaring mee of weet waar ik dit wel kan vinden ??




Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #1 Gepost op: 7 april 2004, 08:52:27
Met deze vraag kwam ook de milieuman eens bij ons aan kloppen. HIj gaf ook al jaren aan dat het niet mocht en zocht nu ook naar de juiste artikelen daarbij.

Het staat alleen aangegeven in bijlage 3 van de bouwverordening. Atikel 3 lid 1 geeft aan dat;
"in de stookruimte mogen geen brandbare goederen worden opgeslagen/opgesteldt. Stooktoestellen die buiten een stookruimte zijn opgesteldt, dienen vrij te worden gehouden van brandbare goederen.

En dan nog gaat het alleen om brandbare goederen. Als de mensen dus ander materiaal erin opslaan zou het wel mogen.

Maar als je ze erop aanspreekt dat het voor hen en voor de brandweer gewoon weg makkelijker en veiliger werkt als de meterkast opgeruimt is denk ik dat zij het wel zullen beamen en deze kasten zullen opruimen.
Stel je hebt een storing aan de cv en de monteur moet langskomen, dan zul je toch eerst de kast moeten leeghalen voordat hij kan beginnen.

als er andere zijn met aanvullende informatie hou ik mij aanbevolen. misschien heeft Pyro_lou nog een idee??
groetjes
Guust


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #2 Gepost op: 7 april 2004, 15:55:26
tuurlijk Guus :-)

Een gasinstallatie moet voldoen aan de NEN 1078.  Voor de invulling van de richtlijnen uit de NEN is de Nederlandse Praktijkrichtlijn NPR3378 opgesteld.
Als men de installatie aanlegt zoals omschreven staat in de NPR dan mag men er vanuit gaan dat de installatie voldoet aan de NEN 1078.
Er is een apart gedeelte van de NPR geweid aan de opstelplaatsen van gastoestellen, opstellingsruimten en stookruimten, de NPR3378-22.

In paragraaf 3.5.3 wordt ingegaan op het gebruik, hier staat letterlijk:
3.5.3.1 Opslag van Goederen.
Een stookruimte mag niet als opslag- of bergruimte worden gebruikt.
In een stookruitme mogen geen voorwerpen of stoffen aanwezig zijn die het brand- of explosiegevaar verhogen.

In de NEN en NPR wordt ook duidelijk onderscheid gemaakt in een opstellingsruimte en een stookruimte.
In het algemeen is de funcite opstellingsruimte een nevenfuncite, de hoofdfunctie is een andere bijvoorbeeld verblijfsruimte. Bij een stookruimte daarentegen is de ruimte in eerste instantie juist bestemd voor gastoestellen en als zodanig ingericht. Volgens NEN6082 is een stookruimte een brandcompartiment.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #3 Gepost op: 7 april 2004, 16:04:17
moet ik dus toch nog even wat meer aanvullen,
want je hebt het over een capaciteit <120kW, dus over een opstellingsruimte.

Hiervoor wordt aangegeven dat er voldoende ruimte moet zijn voor bediening en onderhoud.
Als de fabrikant van het toestel geen eisen stelt dan wordt aangegeven dat voor het toestel een vrije loopstrook van 1 meter moet worden aangehouden en een vrije stahoogte voor het toestel van 1.80 meter.

De ruimte moet zo zijn uitgevoerd dat:
- de temperatuur in de ruimte niet kan stijgen boven 40 gr. C.
- de bediening, onderhoud en reparatie naar behoren kan worden uitgevoerd
- de kans op het ontstaan van brand door het gastoestel in de ruimte zo klein mogelijk is.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #4 Gepost op: 7 april 2004, 16:30:51
en je onderbouwing moet dus verwijzen naar lid 4 van artikel 3 van Bijlage 3 van de bouwverordening (als jullie tenminste de systematiek van de model-bouwverordening hebbn overgenomen),
want daarin wordt de NEN1078 aangewezen.

bye,
Louis
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


snowbully

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Daar is van Lunteren.....
Reactie #5 Gepost op: 8 april 2004, 23:17:27
Klopt als een bus.
Hij zou wel burgemeester kunnen zijn...  ;D ;D ;D
Ik zie je wel weer eens op de A12..


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #6 Gepost op: 9 april 2004, 20:04:48
dan stuur ik je een afslag verder  ;D
als ik je nog niet heb opgeheven  :P :P :P
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


PreventieGroningen

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 13 april 2004, 12:57:28
Bedankt voor de info. ik weet voldoende.
respect voor die mensen die weten waar alles te vinden is hoor. ik zoek me af en toe nog te pletter.

groet,
Johan