Geen ziekenhuis, arts, verpleegkundige of wie dan ook heeft besloten om samen met de burgemeester de media op te gaan zoeken en te gaan leuteren over mensen die niet van spullen van hulpverleners afblijven. Dat is vooral het verschil.
Dat de brandweer zich niet aan haar eigen procedure houdt zegt niet dat er dan maar wat moralistisch gevingerwapper moet komen over pubers die stelen. Een klein kind weet nog dat ze niet haar spullen onbewaakt en niet afgesloten op straat moet laten staan. Ik mis in het krantenartikel de passage dat de brandweer verzuimde haar eigen procedure na te leven.
Het is prachtig als politiemensen net mensen zijn, als ze in dienst zijn behoren ze vooral de bewakers en handhavers te zijn van openbare orde. Ik vind het best sneu als er ongeveer onder de ogen van de politie een brandweerwagen wordt leeg geroofd.
Blijkbaar heb je je totaal niet verdiept in hoe het e.e.a. te werk is gegaan. De brandweer heeft helemaal niet zielig de media opgezocht. Een agent heeft via Twitter een opsporingsbericht uitgegeven, om de daders op te sporen. Dit werd direct door de media overgenomen, waarna de media hier nieuws van heeft gemaakt.
Vervolgens geeft de politie een persbericht uit over het voorval. Niets zielig de media opzoeken. De politie is verplicht om persberichten uit te geven van dit soort berichten. Sterker nog, er zijn specifieke mensen in dienst om te zorgen dat de juiste info bij de pers terecht komt.
Dat de pers vervolgens naar de brandweerkazerne belt voor een interview en dat hun daar in mee gaan lijkt mij meer dan logisch. Kijk wat nieuwsuitzendingen en verdiep je in media en je zult erachter komen dat dit de manier is hoe het werkt. Sowieso voor jou misschien een goed idee om je eens te verdiepen in wat zaken waarvan je nu nog denkt het meeste verstand te hebben.