Diefstal van of uit een hulpverleningsvoertuig

Auteur Topic: Diefstal van of uit een hulpverleningsvoertuig  (gelezen 30278 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #170 Gepost op: 29 juni 2013, 12:41:18
Citaat van: zwelgje link=msg=1179067 date=1372502292
Bovendien is zo'n tracker dan niet geïntegreerd in het materiaal. Kan dus redelijk makkelijk herkend en verwijderd worden door de crimineel.
Wil je dit voor een hele veiligheidsregio doen, dan neemt ook de overhead weer toe: administratie van tracker per materiaal, evt extra kosten voor de dataverbinding, moeten opgeladen worden per x maanden, etc.

Bovendien wil de kennis van de GPS coördinaten van een gestolen voorwerp niet per se zeggen dat de Politie dan kan/mag/wil optreden....

Dat laatste is natuurlijk niet waar, hoe worden anders I-Phone's, I-Pads, auto's voorzien van een tracker e.d. teruggevonden?
En voor het eerste had ik het al over het inbouwen van een GPS-tracker, stroomvoorziening gewoon via de eigen accu.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #171 Gepost op: 29 juni 2013, 12:42:43
Citaat van: Peter71 link=msg=1179069 date=1372502440
En je moet je nog maar afvragen of de spullen nog in nederland zijn als de diefstal is ontdekt. Zeker bij de brandweer kan daar zomaar een paar dagen over heen gaan.

Een GPS-tracker werkt over de hele wereld, dankzij onze satellieten.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #172 Gepost op: 29 juni 2013, 12:44:52
Citaat van: skippy02 link=msg=1179072 date=1372502563
Een GPS-tracker werkt over de hele wereld, dankzij onze satellieten.
Alleen zul je dan in het buitenland de politie daar moeten gaan verzoeken dat ding te gaan opsporen. En dan moet je ook nog maar gaan afvragen of zij daar warm voor willen lopen.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #173 Gepost op: 29 juni 2013, 12:48:01
Citaat van: Peter71 link=msg=1179073 date=1372502692
Alleen zul je dan in het buitenland de politie daar moeten gaan verzoeken dat ding te gaan opsporen. En dan moet je ook nog maar gaan afvragen of zij daar warm voor willen lopen.

Verzekeringsmaatschappijen uit NL gaan gewoon zelf op zoek. (dat gebeurd nu ook al)

Maar goed, als die dingen verzekerd zijn bij de brandweer dan heeft niemand er verdriet van, verzekering dekt de schade, toch?
En dus hoef je ook niets te doen om ze terug te krijgen of om te achterhalen wie de daders zijn.

Gewoon een gevalletje pech hebben, en door.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #174 Gepost op: 29 juni 2013, 12:50:12
Citaat van: skippy02 link=msg=1179070 date=1372502478
Dat laatste is natuurlijk niet waar, hoe worden anders I-Phone's, I-Pads, auto's voorzien van een tracker e.d. teruggevonden?
Dat laatste is wel waar. Misschien kan je jezelf eerst even inlezen in hoe het eea werkt.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #175 Gepost op: 29 juni 2013, 12:53:36
Wellicht dat het hier al staat, maar bij ons gaat de auto altijd op slot. De kogelvrije vesten achterin de auto zijn erg gewild en worden er zo uitgejat!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #176 Gepost op: 29 juni 2013, 12:57:09
Citaat van: Red link=msg=1179076 date=1372503012
Dat laatste is wel waar. Misschien kan je jezelf eerst even inlezen in hoe het eea werkt.  ;)

Via een telefoon-app is een telefoon terug te vinden als de eigenaar deze app geinstalleerd heeft, een auto kan teruggevonden worden als een GPS-tracker geinstalleerd is. Ik kan me niet voorstellen dat een GPS-signaal ophoudt bij de landsgrenzen. In het verleden en nu ook nog wel denk ik zijn auto's voorzien van zo'n tracker (denk ook aan vrachtwagens) teruggevonden. Ik neem aan dat een verzekeringsmaatschappij er alles aan zal doen om de gestolen voertuigen terug te krijgen. Ook al is dat in Polen, Rusland of een ander land.
En zo kan het volgens mij ook met apparaten.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #177 Gepost op: 29 juni 2013, 13:08:51
Citaat van: skippy02 link=msg=1179070 date=1372502478
Dat laatste is natuurlijk niet waar, hoe worden anders I-Phone's, I-Pads e.d. teruggevonden?

Doordat ze naast de GPS functionaliteit, nog andere functionaliteit hebben (zoals beeld opnamen, laten spelen van geluid) die agenten ter plaatse ondersteunen bij het bepalen van een exact locatie.
Wat denk je dat een agent kan doen als blijkt dat de coördinaten te herleiden zijn naar een flatgebouw met 80 woningen? Allemaal doorzoeken? Zelfs als de GPS coordinaten te herleiden zijn tot een rijtjeswoning, dan nog is er een foutmarge, die er toe leid dat het ook het huis er naast kan zijn. (Bij een tussenwoning kan je dus al kiezen uit 3 woningen). Dat werpt dan de vraag op of er dan sprake is van genoeg "redelijk vermoeden" om een huis binnen te treden. Gevolgd door de vraag of een agent zich wel wil branden aan de gevolgen als dat niet zo is.

Het gebruik van alleen GPS coördinaten is nog een grijs juridisch gebied.
Want niet alle GPS functionaliteit is even nauwkeurig. Sommigen zijn op 5 meter nauwkeurig, anderen op 20 of zelfs 100 meter. Dus kan de Politie er niet per definitie vanuit gaan dat de coördinaten kloppen.  En kan je niet verwachten dat een agent eerst gaat onderzoeken welk GPS systeem er gebruikt is, en hoe nauwkeurig dat is....

Omdat ik geen agent ben, heb ik geen idee of hier al een eenduidig beleid in gevoerd wordt. Maar voor elk bericht in de media over het terugvinden van een Ipad/Iphone/etc , is er ook een bericht waarbij de Politie niets kan/mag/wil doen. Omdat ik er van uit ga dat het geen onwil is, trek ik de conclusie dat de betrokken agenten vinden dat ze niet bevoegd zijn om op te treden....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #178 Gepost op: 29 juni 2013, 13:20:01
Citaat van: zwelgje link=msg=1179080 date=1372504131
Doordat ze naast de GPS functionaliteit, nog andere functionaliteit hebben (zoals beeld opnamen, laten spelen van geluid) die agenten ter plaatse ondersteunen bij het bepalen van een exact locatie.
Wat denk je dat een agent kan doen als blijkt dat de coördinaten te herleiden zijn naar een flatgebouw met 80 woningen? Allemaal doorzoeken? Zelfs als de GPS coordinaten te herleiden zijn tot een rijtjeswoning, dan nog is er een foutmarge, die er toe leid dat het ook het huis er naast kan zijn. (Bij een tussenwoning kan je dus al kiezen uit 3 woningen). Dat werpt dan de vraag op of er dan sprake is van genoeg "redelijk vermoeden" om een huis binnen te treden. Gevolgd door de vraag of een agent zich wel wil branden aan de gevolgen als dat niet zo is.

Het gebruik van alleen GPS coördinaten is nog een grijs juridisch gebied.
Want niet alle GPS functionaliteit is even nauwkeurig. Sommigen zijn op 5 meter nauwkeurig, anderen op 20 of zelfs 100 meter. Dus kan de Politie er niet per definitie vanuit gaan dat de coördinaten kloppen.  En kan je niet verwachten dat een agent eerst gaat onderzoeken welk GPS systeem er gebruikt is, en hoe nauwkeurig dat is....

Omdat ik geen agent ben, heb ik geen idee of hier al een eenduidig beleid in gevoerd wordt. Maar voor elk bericht in de media over het terugvinden van een Ipad/Iphone/etc , is er ook een bericht waarbij de Politie niets kan/mag/wil doen. Omdat ik er van uit ga dat het geen onwil is, trek ik de conclusie dat de betrokken agenten vinden dat ze niet bevoegd zijn om op te treden....

Een duidelijk antwoord, Zwelgje.  O0
In dit geval kan ik je gelijk geven, het is misschien niet te doen om een dergelijk klein apparaat terug te vinden. Het is in grootte ook niet te vergelijken met een vrachtwagen of auto. Die verstop je niet zo makkelijk in een huis.  ;)
Ik had aan deze problematiek die jij zojuist schetst nog niet gedacht.

Ik probeer meestal meteen in mogelijke oplossingen te denken voor bepaalde gevallen (zoals in dit geval de diefstal).
Daarin draaf ik misschien wel eens te ver door om niet meteen mijzelf uit het veld te laten slaan.  ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #179 Gepost op: 8 oktober 2013, 08:25:46
En opnieuw
Inbrekers slaan opnieuw toe bij brandweer Wilnis

WILNIS - Voor de tweede keer in anderhalf jaar tijd is ingebroken bij de brandweerkazerne in Wilnis. In de nacht van zondag op maandag hebben de dieven onder meer zwaar gereedschap gestolen, dat brandweerlieden nodig hebben om slachtoffers uit autowrakken te bevrijden.